Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenhengsel aan tas haken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Onderwerp: hengsel aan tas haken
    Posted: 17 September 2009 om 22:41
Ik ben vandaag naar de hobbybeurs in Mechelen geweest en heb daar iets leuk gekocht
Ik denk dat het iets nieuw is: "zpagetti garen". Het is meer een soort lint waarmee je een heel 'zwaar' effect krijgt.
Deze tas heb ik gehaakt met haaknaald nr.12:

en dit hengsel heb ik erbij gekocht:

Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik het hengsel eraan moet vastmaken. Het probleem is ook dat het garen zo dik is, dus het is niet zo simpel om het al hakend vast te maken. En het andere probleem is natuurlijk dat het handvat krom is en de rand van de tas recht:


Wie heeft een goed idee?????

groetjes, Marlies
Back to Top
Zonnetje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 278
Direct Link To This Post Posted: 17 September 2009 om 22:54



kun je  niet een draad door de bovenkant van de tas rijgen en dan er omheen

het is maar een voorstel

 

groetjes dientje

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 07:46
Het garen is toch een soort van lint... kan je niet een stuk doorknippen (in de lengte) waardoor het dunner wordt en beter mee te werken.
odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 08:09
Ik ga eventjes de spelbreker zijn hier - maar ga ook proberen met een oplossing te komen.

Punt is, dit model hengsel is eigenlijk niet geschikt voor dit model tas. Aan een rond hengsel hang / maak /haak / naai / brei je in de regel een tas die een beetje rond loopt. Een rechte, vierkante tas werk je in de regel af met een lange (aangehaakte) schouderband of rechte handvaten (met rechte onderkant of helemaal geen onderkant.

Op onderstaand plaatje zie je het meest gebruikte 'ronde hengsel'- model :



Maar aan die wetenschap heb je niet zo veel natuurlijk ; jij zit nu met dat handvat en die tas. En danzijn er een paar dingen die je kunt doen :

- de tas helemaal uithalen en opnieuw haken in een model dat past bij de tas
- deze tas afhaken met een recht hengsel / schouderband en een nieuwe tas maken die wel bij het hengsel past
- ze veel mogelijk proberen deze tas aan te passen zodat je dit hengsel WEL kunt gebruiken

De laatste oplossing lijkt misschien niet de meest elegante, maar kan wel het meest creatieve en verrassende resultaat hebben.

Wat ik zou doen, is niet met de haaknaald maar met een gewone grote naald (vermoedelijk met een mega-oog - of als het garen stug genoeg is zelfs zonder naald, met de hand) met festonsteken de hele bovenkant van de tas vastmaken aan de hengsels. De bovenkant trekt dan iets in tot de breedte van het hengsel, maar dat geeft wel een mooi effect. Beetje onderstand idee :



Nu ben ik niet bekend met het garen dat je hebt gebruikt ; sommige garens kunnen zelfs voor een tas écht te stug zijn ; zoals hij er op het plaatje uitziet, zou het garen zelf echt heel soepel moeten vallen ondanks de dikte.

Je zou ook voor het bevestigen een toer of twee van een soepeler, dunner bijpassend garen langs de bovenkant kunnen haken en daaraan / daarmee het handvat bevestigen. Zoiets lijkt ook op bovenstaande foto te zijn gedaan.

Ook kun je er (met bijpassend garen) een stuk bovenop haken met uitlopers in het midden die je om de hengsels vouwt, zoals in dit plaatje :



Ik zal voor je duimen dat het je lukt. Ach, natuurlijk lukt het  ; met een beethje creativiteit is waar een wil is, altijd ook een weg.






Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 Januari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2002
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 09:11
Hoi Lizzi,
Zpagetti wordt gemaakt van textiel resten uit de mode industrie. Een tijdje terug had ook iemand op het forum het. Dit is de site van zpagetti: http://www.zpagetti.nl/

Daar staan ook patronen van tasjes en dan kun je ook zien hoe ze het daar gedaan hebben.
Ook staan er veel voorbeelden waar je van kan spieken.

groetjes Marije
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 10:14
Hoi Leentje,

Je hebt inderdaad gelijk: dit is niet het hengsel voor deze tas!! Maar dat kwam zo: ik wou op de hobbybeurs zo'n 'starterspakket' kopen, met alle benodigdheden erin. Maar haar paketten waren allemaal al op, dus moesten we zelf één samenstellen. Ze had er dan eerst een licht bruin (recht!) hengsel bijgedaan, maar dat vond ik echt niet mooi passen bij de kleur van de tas. Dus liet ze mijn andere hengsels zien en ik koos natuurlijk dit eruit zonder erbij stil te staan dat het niet ging passen. (Dat had de dame van de winkel toch ook even kunnen zeggen he?)

Maar bedankt voor jullie uitleg en tips! Ik denk dat ik het ga proberen zoals bij de gele tas op de foto. Ik laat jullie alleszins weten wat het uiteindelijk geworden is

groetjes, Marlies
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 11:41

Inderdaad slordig dat ze het je niet gemeld heeft. Jij was in dit geval toch de leek. Je zou nog kunnen proberen om verhaal te halen bij de gene van de stand.

Mij lijkt de gele tas ook een heel goede oplossing.

odette
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 12:07
 Hier hebben ze het op deze manier gedaan, misschien kun je hier iets mee. Ik ken het materiaal en werk er ook mee, er is altijd wel een oplossing te vinden
Groetjes Syl
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 13:57
Kun je geen gewoon garen vinden in dezelfde kleur, om het hengsel aan te haken?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 15:03

Originally posted by L33ntje L33ntje wrote:

Ik ga eventjes de spelbreker zijn hier - maar ga ook proberen met een oplossing te komen.

Punt is, dit model hengsel is eigenlijk niet geschikt voor dit model tas. Aan een rond hengsel hang / maak /haak / naai / brei je in de regel een tas die een beetje rond loopt. Een rechte, vierkante tas werk je in de regel af met een lange (aangehaakte) schouderband of rechte handvaten (met rechte onderkant of helemaal geen onderkant.

Op onderstaand plaatje zie je het meest gebruikte 'ronde hengsel'- model :



Maar aan die wetenschap heb je niet zo veel natuurlijk ; jij zit nu met dat handvat en die tas. En danzijn er een paar dingen die je kunt doen :

- de tas helemaal uithalen en opnieuw haken in een model dat past bij de tas
- deze tas afhaken met een recht hengsel / schouderband en een nieuwe tas maken die wel bij het hengsel past
- ze veel mogelijk proberen deze tas aan te passen zodat je dit hengsel WEL kunt gebruiken

De laatste oplossing lijkt misschien niet de meest elegante, maar kan wel het meest creatieve en verrassende resultaat hebben.

Wat ik zou doen, is niet met de haaknaald maar met een gewone grote naald (vermoedelijk met een mega-oog - of als het garen stug genoeg is zelfs zonder naald, met de hand) met festonsteken de hele bovenkant van de tas vastmaken aan de hengsels. De bovenkant trekt dan iets in tot de breedte van het hengsel, maar dat geeft wel een mooi effect. Beetje onderstand idee :



Nu ben ik niet bekend met het garen dat je hebt gebruikt ; sommige garens kunnen zelfs voor een tas écht te stug zijn ; zoals hij er op het plaatje uitziet, zou het garen zelf echt heel soepel moeten vallen ondanks de dikte.

Je zou ook voor het bevestigen een toer of twee van een soepeler, dunner bijpassend garen langs de bovenkant kunnen haken en daaraan / daarmee het handvat bevestigen. Zoiets lijkt ook op bovenstaande foto te zijn gedaan.

Ook kun je er (met bijpassend garen) een stuk bovenop haken met uitlopers in het midden die je om de hengsels vouwt, zoals in dit plaatje :



Ik zal voor je duimen dat het je lukt. Ach, natuurlijk lukt het  ; met een beethje creativiteit is waar een wil is, altijd ook een weg.






Hoi Marleen.......wat bedoel je met spelbreker zijn  ????????????????????????

groetjes geesje
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 15:37
Ja, Leentje is helemaaaaaal geen spelbreker! 
groetjes, Marlies
Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 18:26

Originally posted by Syl*** Syl*** wrote:

 Hier hebben ze het op deze manier gedaan, misschien kun je hier iets mee. Ik ken het materiaal en werk er ook mee, er is altijd wel een oplossing te vinden

Die is leuk! Is dat met hetzelfde materiaal gemaakt? Die wil ik ook maken! Is precies wel geen starterspakket of vergis ik me?

Groetjes

Nathalie
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 19:18
Originally posted by NaJa NaJa wrote:

Originally posted by Syl*** Syl*** wrote:

 Hier hebben ze het op deze manier gedaan, misschien kun je hier iets mee. Ik ken het materiaal en werk er ook mee, er is altijd wel een oplossing te vinden

Die is leuk! Is dat met hetzelfde materiaal gemaakt? Die wil ik ook maken! Is precies wel geen starterspakket of vergis ik me?

Volgens mij is dit geen starterspakket, maar als je even op www.hoooked.nl kijkt kun je zien wat er is. Je hoeft geen starterspakket te bestellen, je kunt ook gewoon samenstellen. De patroontjes staan gewoon ook op de site.

Groetjes Syl
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 22:00
Ok, het is me gelukt! 
En ik ben wel best tevreden met het resultaat:



Wat denken jullie?? Of toch maar beter een recht hengsel kopen??
groetjes, Marlies
Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 09 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 918
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 23:43

Net het topic doorgelezen. Wat een leuke oplossingen komen er weer naar voren.

En L33ntje; wat heb je dat allemaal goed en duidelijk verwoord.

Marlies, ik vind de tas heel erg leuk geworden. Inderdaad mooie kleur van de hengsels. En dan nog een hanger eraan. Moooi!

Ik weet alleen niet of de tas "in balans" draagt (weet even geen andere formulering) als er iets in zit.

Mooi opgelost.

Rosemarie

Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 00:04

 voor zover ik het op de foto zie,

vind ik het best geslaagd

groetjes geesje
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 08:31
Ik vind de tas goed geslaagd......
odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 08:33
Jas, ik vind het uiteindelijke resultaat er goed uitzien ! Netter zelfs, voor mijn gevoel, dan sommige tassen oip de site van Zpaghetti zijn afgewerkt. Netjes opgelost hoor ! 
Back to Top
rita_1709 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4454
Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 09:13

Ja hoor, ik vind je tas héél netjes afgewerkt  !!! Schitterend !!!

Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 12:37
Ziet er super uit zo!
Groetjes Syl
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.625 seconden.
Lang Yarns