Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHoe moet dit basismotief?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
alwine View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe moet dit basismotief?
    Posted: 07 Juni 2009 om 12:24

Hoi Mensen,

Ik ben bezig aan het vestje model 5620 uit schitterend wit. Hier wordt het volgende basismotief gebruikt:

Basismotief: stekenaantal deelbaar door 6, +2 kantst. 1e  tm 4e nld., Micro: ribbelsteek breien.

5e nld., Micro: kantst, afwisselend 2 omslagen maken en 1 St. re. breien, met 2 omslagen eindigen, kantst.

6e nld., Micro: kantst., 2 omslagen laten vallen, * de volgende 6 st. av. afhalen, hierbij de omslagen laten vallen en de st. gelijkmatig lang trekken. Dan de st. terug op de linkernld. zetten en 6x samenbreien, afwisselend 1x av. en 1x re. Vanaf * herhalen, kantst.

7e tm 10e nld., Micro: ribbelsteek breien.

Het gaat om naald 6, om de 6 steken samenbreien. Als ik dit zou doen krijg ik minder steken, dat moet niet. Ik brei nu 2 steken recht samen en 2 st. av, dan weer 2 recht, maar volgens het plaatje komt er dan iets anders. Op de tekening staan grotere gaatjes. Wat begrijp ik niet goed?

Wie kan helpen? Het wordt wel schattig.

Alwine

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2009 om 13:51

Volgens mij moet je steeds 6 steken samennemen en daaruit terug 6 steken breien, zo blijf je toch hetzelfde aantal behouden niet ? De omslagen mag je niet meetellen die dienen enkel om lange steken te verkrijgen.

Nadine 

Back to Top
alwine View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2009 om 15:43
Dank jewel Dine, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Bedoel je alle 6 steken tot 1 steek samenbreien? Er staat 6 x samenbreien. Dan zou je in de volgende naald de 6 steken moeten terugmaken. Dat staat nergens. Het gaatje zou dan trouwens wel mooi groot worden.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2009 om 21:32

Wel je steekt je naald in de 6 steken tegelijkertijd in en je breit er 6 steken uit, afwiselend averechts en rechts, dan laat je de steek van de naald glijden. Je kan het vergelijken met 1 steek meerderen door er 1 rechts en 1 averechts uit te breien. Nu dus hetzelfde maar 6 steken ipv 2.

Eigenlijk brei je 6 steken tesamen maar je maakt er tegelijkertijd terug 6 steken van, zo blijf je op jezelfde aantal.

Spreek ik nu chinees  of is het een beetje duidelijk ...?  Ik blijf proberen tot je het snapt ...

Nadine

Back to Top
alwine View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2009 om 22:31
Originally posted by dine dine wrote:

eWel je steekt je naald in de 6 steken tegelijkertijd in en je breit er 6 steken uit, afwiselend averechts en rechts, dan laat je de steek van de naald glijden. Je kan het vergelijken met 1 steek meerderen door er 1 rechts en 1 averechts uit te breien. Nu dus hetzelfde maar 6 steken ipv 2.

Eigenlijk brei je 6 steken tesamen maar je maakt er tegelijkertijd terug 6 steken van, zo blijf je op jezelfde aantal.

Spreek ik nu chinees  of is het een beetje duidelijk ...?  Ik blijf proberen tot je het snapt ...

Nadine

Hoi Nadine,

Misschien heb ik een nieuwe steek uitgevonden, maar ik doe het volgende, kijk maar of je me kunt volgen en of je dit bedoelt. Ik haal 6 steken av af, waarbij ik de omslagen van de vorige toer laat vallen. Dan zet ik de steken terug en steek in of ik recht ga breien, maar dan steek ik in alle 6 de steken in. Doorhalen en een steek af laten glijden. Dan steek ik av in, in 2 steken. Doorhalen en 1 steek af laten glijden, Ik heb dan 2 steken samengebreid en tegelijk 1 st. bijgemaakt. Dan pak ik de volgende 2 van de naalden, steek recht in, doorhalen en weer 1 steek laten afglijden. Enz. tot alle 6 de ssteken op zijn.

Moet het zo? Ik heb een proeflapje van 14 steken gemaakt. 2 kantsteken en 2 x 6. Ik krijg een gaatje tussen de twee groepjes van 6 en een soort blaadje in reliëf. Kan dat kloppen?

Groetjes,

Alwine

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2009 om 08:08

Zonet heb ik een proeflapje gebreid.

Heb je al es 2 steken uit 1 gebreid ? Bij een averechtse nld steek je dus averechts in de steek, haalt een lus door, laat de steek niet van de nld glijden, en brei nogmaals een rechtse steek. Dit is hetzelfde principe maar 6 ipv 2 steken breien. Daarom heb je 2 omslagen nodig zodat de steken lang genoeg zijn om er 6 uit te breien. Dus niet 2 per 2 breien, maar met alle 6 tegelijk.

Dus : je kantsteek br, lussen laten vallen tussen de 6 volgende steken, deze terug op de linkernld zetten. Dan in alle 6 st tegelijk averechts insteken en afwisselend 1 averechts, 1 rechts breien.(3x) Dus 6 steken breien beginnend met averechtse st. Je krijgt dan in het midden van het motief een gaatje en aan weerskanten een soort van waaiertje.

Ik hoop dat het zo duidelijk is ?

Gr,

Nadine

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns