Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHoe was jullie begin

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
AmberV View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe was jullie begin
    Posted: 19 Oktober 2008 om 07:41
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje aan iedereen hier.

Ik ben net een paar dagen of zo iets begonnen met haken en breien. Nu vind ik het HEEL erg moeilijk om het door te krijgen en het te leren.

Nu leek mij het wel leuk om jullie begin te horen. Hoe zijn jullie begonnen en hoe lang hebben jullie er over gedaan om dit allemaal te leren??
En natuurlijk hoe lang zijn jullie al bezig met breien en haken?

Groetjes AmberV

I love my hobby's :-)
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 07:53
Onderwerp: hoe is iedereen gaan handwerken? moet je even bij koffiecorner opzoeken, pag 3 of 4 terug succes
<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 08:21
Back to Top
AmberV View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 08:26
Wat ik eigen vooral wil weten is : Hoe was jullie begin? Was het moeilijk en hoe lang heb je erover gedaan om het onder de knie te hebben 
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 09:47

Ik denk dat ik je bedoeling achter de vraag wel snap; Wordt het ooit makkelijker en heeft het zin om door te gaan?????

JAJAJA,

Het is zeker de moeite waard om door te zetten. Het zou fijn zijn als je iemand in de buurt kon vinden die je wat kan helpen. Ik weet niet waar je woont, maar in Venlo ben je welkom hoor

Ik haak en brei al vanaf mijn kinder tijd, kan me het begin dus eigenlijk niet meer goed herinneren. Ik weet alleen dat als ik een steek liet vallen ik heel hard MMMMMAMMMMMM riep en me niet bewoog.

Ik geef brei en haakles en weet dat het begin erg moeilijk is. Voor mij en de meeste gaat het vanzelf, het is moeilijk om erbij stil te blijven staan dat het niet eenvoudig is om; steken te tellen, om te zien wat een av en een r steek is, om je foutjes te zien enz...         

Als je een rechtse en een averechtse steek kan dan kun je breien, maar zeker zo belangrijk is het goed kunnen lezen en goed kunnen zien wat je doet.

Als je de woordjes van een taal leert, dan kun je nog geen gesprek voeren !!!!

In veel steden zijn tegenwoordig "stitch en bitch"avonden. Gezellig samen breien in een cafe, dar kun je ook met je vragen terecht, hier natuurlijk ook altijd, maar daar is het "live".

Heel veel succes en doorzetten, het wordt makkelijker.

Groetjes Syl
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 10:22

Wat Syl schrijft over de kindertijd is ook mijn verhaal.

Haar reactie ben ik het helemaal mee eens.

Groetjes Catharina

Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 10:41

Dit was mijn haakbegin:

Het moest een mooi rond hoofd van een beertje voorstellen. Uiteindelijk is het toch nog goed gekomen door de hulp van mensen op dit forum.

Dus ... de moed niet opgeven. Het lukt je wel!

Groetjes

Nathalie
Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 10:43
Originally posted by Syl*** Syl*** wrote:

Ik denk dat ik je bedoeling achter de vraag wel snap; Wordt het ooit makkelijker en heeft het zin om door te gaan?????

JAJAJA,

Het is zeker de moeite waard om door te zetten. Het zou fijn zijn als je iemand in de buurt kon vinden die je wat kan helpen. Ik weet niet waar je woont, maar in Venlo ben je welkom hoor

Ik haak en brei al vanaf mijn kinder tijd, kan me het begin dus eigenlijk niet meer goed herinneren. Ik weet alleen dat als ik een steek liet vallen ik heel hard MMMMMAMMMMMM riep en me niet bewoog.

Ik geef brei en haakles en weet dat het begin erg moeilijk is. Voor mij en de meeste gaat het vanzelf, het is moeilijk om erbij stil te blijven staan dat het niet eenvoudig is om; steken te tellen, om te zien wat een av en een r steek is, om je foutjes te zien enz...         

Als je een rechtse en een averechtse steek kan dan kun je breien, maar zeker zo belangrijk is het goed kunnen lezen en goed kunnen zien wat je doet.

Als je de woordjes van een taal leert, dan kun je nog geen gesprek voeren !!!!

In veel steden zijn tegenwoordig "stitch en bitch"avonden. Gezellig samen breien in een cafe, dar kun je ook met je vragen terecht, hier natuurlijk ook altijd, maar daar is het "live".

Heel veel succes en doorzetten, het wordt makkelijker.

Ja zo is het maar net
Groetjes Teunie
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 11:08
Wel, ik ben begonnen in september dit jaar  Ik ben begonnen met een sjaal, die compleet de mist in ging: het garen was moeilijk en ik had op den duur 60 steken op mijn naald ipv 30  Blijkbaar stak ik mijn naald altijd fout 
Tweede projectje was een sjaal in mooie, dikke wol. Dat ging erg goed!

Daarna heb ik sjaal 1 nog eens uiteen gehaald en opnieuw gebreid, en 't ging deze keer veel beter.

En nu ga ik beginnen aan een trui!

Ik zou je dus aanraden om met iets "simpels" te beginnen zoals een sjaal. Da's gewoon een lange lap, zonder meerderen en minderen en je hebt er zelfs geen patroon voor nodig.
Back to Top
tammie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 12:35
ik had het eigenlijk zo onder de knie dat haken en sinds koort ook breien, al zonder een steek te laten vallen een muts gemaakt. ik leer namelijk heel snel.
http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/
Back to Top
AmberV View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 12:42
Wouw wat een hoop reacties al...Super!!  
Inderdaad mijn vraag is word het makkelijker....Ik heb van Magtelt die hier op het forum rondhangt een videoband gekregen die laat zien hoe je een steek moet zetten. Ik ben met de eerste les begonnen en verder ben ik nog niet echt gekomen....de eerste les is de vaste steek....Heb die video ongeveer 6x terug moeten spoelen om te kijken van hoe het nu moest, en dan als je inderdaad een steek laat vallen...zie die maar weer op te pakken of terug te vinden...of nog te zien waar je nu eigenlijk gebleven was na die gevallen steek....
Maar heb het vanochtend met mijn slapende 9mnd oude kleine manneke met oorontsteking op mijn arm nog een keer geprobeerd en het ging zomaar gewoon goed, blijkbaar moest ik een nacht slapen om het goed te kunnen Er zitten volgens mij nog wel aardig wat fouten in en mijn grootste probleem is dat ik te strak haak/brei.
Ook had ik van Magtelt een geweldig patroon enz. voor een omslagdoek met bloemen erop gekregen en wilde die dus als eerste gaan maken....maar ik denk dat ik inderdaad maar eens makkelijker begin.

Mijn man zei daarstraks al dat ik teveel en te snel wil en eerst maar eens met de basic leren bezig moet zijn... is niet mijn sterkste punt...

Ik ga eerst maar eens mijn videoband basic afkijken en die steken onder de knie krijgen en onthouden... en dan ga ik denk ik maar als eerste met een sjaal beginnen ja.

Syl, dank je wel voor je aanbod dat je me wilt helpen maar je woont helaas te ver weg, ik woon in Zeeland (Vlissingen).

Groetjes Amber.
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 13:47
Als dat in de buurt van Hulst is????? heb ik nog wel een adresje voor je..
Groetjes Syl
Back to Top
AmberV View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 14:08
Het is redelijk in de buurt, alleen zit ik dan met de tunnel kosten en dat mijn man voor een langere tijd op z'n dag op de kids moet passen, dus ik moet het eerst even overleggen met mijn man.

Groetjes Amber.
Back to Top
hanny bennes View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 14:15
vroeger op school handwerkles gehad (zo'n 40 jaar geleden). veel onthouden.....
ongeveer 15 jaar geleden "zieke" rechterarm gekregen. al die jaren niet meer gehandwerkt. 2 jaar terug d.m.v. ergo-therapie, weer langzaamaan begonnen, brei nu weer zo ongeveer alsof m'n leven er van af hangt. borduren en haken wil nog steeds niet. teveel gepriegel.

we sit good in our skin.....

creaida
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 18:45
Amber, ik vond het wel grappig dat je man vond dat je teveel te snel wilde. Weet je hoe het hier toegaat als er een nieuw apparaat wordt binnengedragen? Ik pak de gebruiksaanwijzing en begin te lezen, terwijl mijn man het al aansluit en ermee wil gaan werken. En dan lees ik hardop "Laat het eerst een half uur acclimatiseren voor het aan te sluiten". Ik wed dat het in veel huishoudens zo toe gaat.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2008 om 19:39
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Amber, ik vond het wel grappig dat je man vond dat je teveel te snel wilde. Weet je hoe het hier toegaat als er een nieuw apparaat wordt binnengedragen? Ik pak de gebruiksaanwijzing en begin te lezen, terwijl mijn man het al aansluit en ermee wil gaan werken. En dan lees ik hardop "Laat het eerst een half uur acclimatiseren voor het aan te sluiten". Ik wed dat het in veel huishoudens zo toe gaat.

Dat verhaal ken ik maar al te goed! We hebben een jaar of 3 geleden een zwembad gekocht, redelijk groot, met zo'n luchtband die je moet oppompen en dan heb je zo een zwembadbubbel. En ze begonnen direct om het op de juiste plaats te slepen (op een stuk zand in onze tuin) en dit en dat... En ondertussen las ik de handleiding, kom ik terug buiten, staat er al water in dat zwembad (een klein laagje) en kom ik aandraven met "In de handleiding staat er dat het niet op zand mag staan!!"

Mijn eerste haaklessen heb ik gekregen van mijn oma toen ik een jaar of 5/6 was, gewoon met de vingers... Wat later ook leren haken op school in het eerste leerjaar, maar tegen dan kon ik het al aardig . In het derde leerjaar leerden we dan een knikkerzak maken, maar ondertussen had ik met mijn oma al vanalles en nog wat gemaakt, dat ik dan tegen de juf ging zeggen dat ze iets verkeerd had uitgelegd aan ons de juf vond dat niet zo tof...

Daarna heb ik héél lang niet meer gehaakt, maar toen mama er terug mee begon in maart, heeft ze mij ook aangestoken met het "virus" en ben ik niet meer te houden .

Het wordt wel makkelijker hoor, gewoon met de basics beginnen, al zijn die natuurlijk zo leuk niet... Doorzetten dus

Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2008 om 09:07

Zo'n 3 jaar terug ben ik verslaaft geraakt aan het haken. Had het al wel eens een keer eerder gedaan (dribbel gemaakt toen ik in verwachting was van onze oudste en 2 maanden plat moest ) maar het was helemaal weggezakt. Met een oude handwerkencyclopedie (nog van mijn oma geweest) op schoot voor de basissteken ben ik begonnen aan het muizenmeisje en muizenjongetje  Dat was niet het makkelijkste om mee te beginnen en heb het dan ook tig keer uit moeten halen en weer opnieuw moeten beginnen  Toch kreeg ik redelijk snel de basissteken onder de knie. Eerst heb ik een paar nederlandse patronen gemaakt en ben daarna overgestapt op engelse (met in het begin een spiekbriefje ernaast voor welke steek ze nu weer bedoelden ) Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het aandurfde om japanse haakschema's te gaan doen en nu maak ik eigenlijk alles door elkaar, maar vind engelse patronen eigenlijk het prettigst omdat die omschrijvingen vaak lekker kort en bondig zijn (makkelijker te volgen voor mij).

Zo is het ook met breien, eerst lekker je basissteken oefenen en in het begin niet te kritisch zijn naar jezelf. Alle begin is moeilijk en naar mate je het meer gaat doen en dus meer ervaring krijgt wordt het vanzelf beter

En natuurlijk als je vragen hebt zijn er genoeg mensen hier op het forum die je kunnen helpen. Dus roept u maar!!!!

ps. Dat van die handleidingen.... heeeeeel herkenbaar

Groetjes
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2008 om 09:15

Zo dacht ik altijd dat ik niet kon haken. Wist echt wel hoe alle steken moesten maar om de een of ander reden hield ik er altijd meer of minder over na een paar toeren. Geen idee wat ik fout deed, dan smuigelde ik maar ene beetje en maakte er gewoon een steek bij of liet er eentje weg. Nou ja ik hoef niet te zeggen dat dat het resultaat niet echt ten goede kwam. Plus dat ik het helemaal niet leuk vond om zo te ploeteren met een werkje dat eigenlijk al gedoemd was om te mislukken.
Ik ben er toen eens echt voor gaan zitten met een boek voor beginners en alles vanaf het begin gaan doen. Nu gaat het allemaal veel beter (en is het dus makkelijker geworden) ik weet nu waar ik in moet steken, waar ik op moet letten etc.

Ik weet zeker dat als je een tijdje verder bent het je beter af gaat. Maar inderdaad niet met te moeilijke dingen willen beginnen. Gewoon recht toe recht aan, een sjaal of poppendekentje om mee te oefenen.

odette
Back to Top
AmberV View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2008 om 11:01
Ik heb mijn eerste les (brouwsel) hier op de site gezet.

Hier  kan je hem vinden

Groetjes Amber.
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2008 om 15:54

Toen ik in de tweede klas op de lagere school zat heb ik leren breien. Maar het was broddelwerk en de juf heeft verzucht dat ik het wel nooit zou leren.

Rond mijn 14e heb ik het weer opgepakt en sindsdien niet meer gestopt. Het eerste wat ik toen gebreid heb was een knaloranje trui die ook nog veel te wijd was. Maar ik heb hem lang en met veel plezier gedragen.

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns