Hoe zet je een rits in haakwerk |
Reageer ![]() |
Autheur | |
C4th ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Maart 2014 Status: Offline Points: 1788 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 16 Juli 2014 om 13:55 |
Ik ben een etui aan het haken in de vorm van een potlood.
Ik wil er nu een rits inzetten, maar hoe kan ik een rits het beste aan een haakwerk bevestigen? |
|
![]() |
|
bep ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12140 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ik denk vastspelden en op de ouderwetse manier : met de hand.dan kan je hier en daar wat schuiner steken zodat je toch in een gehaakte steek steekt.
of eerst voering inzetten en dan kan het machinaal wel denk ik |
|
![]() |
|
Ien ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 10 December 2013 Status: Offline Points: 820 |
Ik ben nu bezig uberhaubt voor het eerst om een rits in te zetten.
Euh... Twee zelfs. In dit geval in mijn handtas die ik aan het maken ben. Valt niet mee, zucht hihihi Mijn tas heb ik gevoerd, dus hier zet ik het in vast. als je het direkt op het haakwerk doet dan word het idd handwerk. Zodat je de steken wat groter kunt maken. Want het moet natuurlijk wel stevig zijn Denk persoonlijk dat met voering steviger en gemakkelijker is. Succes :) |
|
![]() |
|
C4th ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Maart 2014 Status: Offline Points: 1788 |
Machinaal wordt lastig. Het werk loopt rond. Het is een etui in een potloodvorm. De rits loopt niet in de lengte, maar juis in de breedte. |
|
![]() |
|
bep ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12140 |
ik vrees dat het dan het ouderwetse handwerk zal worden.
je kan misschien de rits eerst op een stofje stikken en dan het stofje aan het haakwerk naaien, maar ik vrees dat dat ook met de hand zal moeten, maar het zal wel mekkelijker werken worden dan. |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23708 |
Wat ik dan doe is een lange draad laten hangen en rijgsteekjes heen en dan rijgsteekjes terug, stevige knoop in de draadeindjes en die wegsteken in het haakwerk, aan beide kanten van de rits. Dwars vastspelden zodat hij goed blijft zitten.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
koffiebuikje ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 29 Mei 2014 Locatie: nederland Status: Offline Points: 559 |
ik zou het met de hand maar dan met borduurgaren doen van de zelfde kleur als jouw garen dan zie de steken minder of jouw garen splijten en daar mee met de hand er in zetten
maar eerst zou ik het met rijggaren van een kontra kleur er in rijgen en het dan als het goed zit het vast zetten maar het voeren lijkt mij lang niet zòn slecht idee het is in ieder geval wel steviger |
|
![]() |
|
cormout ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 08 November 2005 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 734 |
de handigste manier die ik tot nog toe heb gezien, is beginnen met haken aan de rits.
|
|
![]() |
|
Ja, die kwam ik vanmiddag tijdens het googelen ook tegen. Jammer alleen dat ik de twee kanten die aan de rits moeten al klaar heb :) maar daar moet misschien wel iets op te vinden zijn. |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23708 |
Je kunt de rits aannaaikanten misschien omhaken met de goede kleur.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
De rits met een festonsteek omwerken en dan aanhaken . ???
|
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Ik heb ooit voor breiwerk gezien dat ze aan weerszijden voor de rits een rij steken maken, die lijken eigenlijk op lossen voor haakwerk.
Dus door de stoffen zijkanten heen. Die steken zou je dan kunnen gebruiken om het aan elkaar te haken, net als 2 grannies denk ik dan.
Op de utoeb
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14113 |
Het filmpje bekeken. Ik vind dit behoorlijk omslachtig. Om dit effect te krijgen zou ik een kettingsteek op het band maken. Gaat volgens mij beduidend sneller en handiger. Die stipjes voor de afstand kun je er net zo goed opzetten. Ik zou de rits er met de hand met naaigaren in stiksteek innaaien. Gaat prima.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
Ik heb het zelfs uitgeprobeerd . Ik heb nog van die haakjes div maten van het kantklossen (prym rood met geel ) ( haalden we er vroeger ook geen ladders mee op? ) Draad katoen is er veel te dik voor Ik zou net als jij dan een kettingsteek erop borduren .
|
|
![]() |
|
Eeh... stomme vraag misschien, maar wat is een kettingsteek?
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14113 |
https://www.google.nl/search?q=kettingsteek&hl=nl&gl=nl&authuser=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5UTIU4zLMIPUPKOkgYAH&ved=0CCEQsAQ&biw=1366&bih=634
En nu plaatjes kijken, je conclusie trekken en oefenen. Zie je dat het er hetzelfde uitziet als een ketting lossen die je vastgenaaid hebt?
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
Ja, dat zie ik. Dat is inderdaad misschien nog wel een beter idee dan de festonsteek.
Mits ik met de naald makkelijk door de rits kom :) |
|
![]() |
|
Je zou ook nog een ketting lossen kunnen haken en die met naaigaren op je rits kunnen zetten . Kun je een dunnere draad nemen .
En zo maken we je het steeds moeilijker . Succes in ieder geval |
|
![]() |
|
Ja, je komt wel met je naald door het ristband. Wel liever geen maasnaald, maar een stopnaald, die heeft een scherpe punt.
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
We (mijn moeder is ook weer aangestoken door het hobby-virus en wil graag meehelpen met mijn projectjes) gaan vanavond of later dit weekend (hangt af van de hitte etc) eens inventariseren welke ons het makkelijkst lijkt...
Momenteel denk ik nog dat het of feston of kettingsteek gaat worden. In ieder geval dank, als het gelukt is plaats ik een foto :) |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |