Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Huishoudelijk advies gevraagd

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Huishoudelijk advies gevraagd
    Posted: 31 Maart 2020 om 10:57
Hoe maken jullie je binnendeuren schoon? 

Wij hebben een nieuwbouwhuis van 20 jaar oud. Onze binnendeuren zijn gewoon standaard: kunststof toplaagje, glad, zijdeglans, gebroken wit. Mijn manier van schoonmaken is om de eventuele vlekken met afwasmiddel voor te wassen en daarna met water met een scheutje azijn of spiritus na te zemen. Het nazemen doe ik altijd met een doekje over een trekleer, lange halen van boven naar beneden. Sportieve bezigheid met streeploos resultaat. 

Maar:

Na 36 jaar huwelijk is het me niet gelukt om mijn man af te leren deuren dicht te doen zonder daarbij de volle (vettige) vijf te gebruiken. Dit geeft vetvlekken die ik er met gewoon afwasmiddel (Klok-Eco) niet af krijg. Het blijven altijd hoog-glanzende plekken op een zijdeglans deur. Dat vind ik een beetje jammer.

Wat voor reinigingsmiddel gebruiken jullie hiervoor? Gebruiken jullie heet water? 

Ik ben benieuwd!       
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 11:03
Je zou kunnen voor wassen met een beetje soda?
Of  een vochtig keukenrol papier met bakingsoda er tegenaan plakken, dat blijft wel zitten door het vochtig. na 5 minuten met het zijn werk wel hebben gedaan.



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 12:21
Mijn oplossing zou zijn: "Schat, ik krijg die vette vingerafdrukken maar niet van de deuren. Wil jij ze voortaan schoonmaken?" Dan ervaart hij zelf hoe moeilijk dat is. Zo heb ik ooit het staan-in-de-wc-probleem opgelost. "Dan voel ik me geen man". "Oke, boven is mijn wc, die maak ik schoon, beneden is jouw wc, die maak jij schoon". Binnen de 2 weken was hij om. Nooit meer gestaan. En het is nog steeds zijn taak die beneden te reinigen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 16:40
Mij is het na 50 jaar niet gelukt .

Opmerkingen als er zit een klink aan de deur, hebben geen resultaat gehad .
Het zijn bij mij niet alleen de vette vingers ,maar ook de roetvingers als hij de houtkachel schoon gemaakt heeft .
Toen we nog een hond hadden zaten een eindje lager de neusafdrukken van de hond .
Het is een oud probleem ,want vroeger thuis hadden we soort plaatjes, ik denk van mica,of glas op die plaats geschroefd zitten ,die waren gewoon te koop .

Ik zweer bij vet .ook in de keuken bij Dusty te koop bij wibra .
Ik doe de dubbeldeurs koel/vrieskast ook altijd met Dusty Mijn koelkast heeft geen uitstekende handvatten ,maar is gewoon glad .
Ik maak er zelfs mijn brillenglazen mee schoon die ik dan ook met lauw water onder de kraan afspoel en met een hydrofiele doek droog .
Wel na spoelen met schoon water of op de manier zoals je zelf gewend bent ,zodat je geen strepen krijgt . Ik gebruik handwarm water .
Ik zou het wel op een beetje onzichtbare plek uitproberen of de lak niet dof wordt .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 16:51
Machtelt ,

Dat is iets wat ik nou nooit aan mijn man zou overlaten ,het gaat allemaal vlug vlug.
Een keer in de week schep ik het water uit de toiletpot zodat de waterstand laag is , met een oude afwasborstel en schoonmaakazijn maak ik het dan schoon . Gooi er nog een scheut schoonmaakazijn in .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 17:50
Ik doe die beneden ook wel stiekem tussendoor. Met Dettol.

Op het ogenblik zit ik met een Corona-probleem. Hij was een sleutelkind, dus weinig toezicht overdag. Likken aan mes en dan weer in de pindakaas, dat soort opvoeding of gebrek aan opvoeding. 47 jaar praten als Brugman. Nu roep ik aldoor: Niet likken aan je vingers en dan iets beetpakken, was je handen eerst. Hoest in je elleboog! En ik maar boodschappen doen met mondkap en handschoentjes!

Mijn oma had tbc gehad toen mijn vader baby was en ik scoorde altijd positief bij die tbc tests op school. Dus bij mij thuis was de hygiëne misschien wat overdreven, maar bij hem thuis was het knudde. Ik dacht dat ik dat aan het begin van ons huwelijk duidelijk had gemaakt en begrepen was. Na jaren zag ik hem in de keuken bezig en besloot ik tot scheiden van vleeswaar en jampot en dergelijke. Hij heeft zijn spullen boven in de koelkast, ik lager. Maar nu wil ik gewoon doordringen tot het onwillig brein, want ik ben toch een beetje bang ziek te worden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 20:52
Vandaag heb ik eerst met onverdunde spiritus geprobeerd om eventueel vet op te lossen. Geen resultaat. Daarna heb ik een kopje heet water met veel soda erin gemaakt. Daar wc-papier in gedrenkt en aan de vlekken geplakt. Door het werk in de voortuin was ik het vergeten waardoor het 2 uur is blijven plakken. Daarna nagezeemd. Nu zijn de glanzende plekken dof geworden.

Mijn conclusie nu is dat de deur-oppervlakte waarschijnlijk toch een beetje poreus is waardoor vet en ook zuur of zout (soda) diep doorwerkt. Ik vrees dat ik het moet accepteren.

Toen ik tegen mijn man zei dat hij de deuren zo vaak met vlakke hand aanduwt, zei dat hij dat nooit deed en dat de vlekken dus van mij moeten zijn....    




Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 21:28
Probeer de doffe vlekken eens met vloeibare autowas ,misschien trekt het bij .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2020 om 21:43
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

     
Toen ik tegen mijn man zei dat hij de deuren zo vaak met vlakke hand aanduwt, zei dat hij dat nooit deed en dat de vlekken dus van mij moeten zijn....    



Ik schoot echt even in de lach....een échte mannen opmerking, zou zo van Lao-man kunnen komen.


Jammer dat je nu doffe plekken hebt Confused
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 08:49
Een aantal gewoontes zijn zó ingesleten, dat mensen/mannen niet weten dat ze het doen. En meteen iemand anders de schuld geven is ook zo'n gewoonte. Net als het welles-nietes van "Dat heb ik je toch verteld?" "Niet dat ik weet". Waarbij er misschien wel de bedoeling was iets te vertellen en dat dat in het geheugen bleef hangen, alsof het al verteld was.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 09:52
Proberen geen vette vingers te maken en afwassen met een "zachte zeep" sopje. Mijn moeder zette de deuren na het schoonmaken altijd in 
de autowas je weet wel, de klassieke variant met die schildpad erop. 

Ken je die uitspraak van van Kooten en de Bie, ik weet niet van welk personage - maar hij is hier gevleugeld "daar herken ik mijzelf niet in"
Maar meestal lachen we er ook nog bij, dus het is nog niet té erg.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 10:22
Heel lang geleden waren deuren vaak bekleed met behang en dan zat er bij de deurknop of het sleutelgat zo'n plastic plaatje van ongeveer 15x30 cm. Dat was in de tijd dat pluchen stoelen nog van die antimakassertjes droegen op hoofdsteun en armleuningen. Oma vertelt.

Ik denk dat de doffe plekken zijn ontstaan door zweet en niet door vet en vuil. Dus middelen tegen vet en vuil werken daar niet op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 10:47
De andere oma vertelt.

Wij hadden gewone geverfde deuren ,maar daar zaten ze ook op .

Misschien was het er bij mijn moeder ook ingesleten .

Net zoals die mica raampjes in de kachel . Moest je nog oppassen ook dar je er niet doorheen ging als je de schoorsteen mantel schoommaakte ,waar die prachtige klok in het midden en kandelaars ernaast dingen schoon maakte en te dicht bij de kachel stond ,of het wasrekje omviel .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 10:54
Ik ben boven aan het werk geweest badkamer inderdaad met zachte / groene zeep .

Kom ik beneden is mijn man de ramen aan het lappen geweest

Ziet er nu inderdaad wat vrolijker uit .


Nu is het wachten tot de middag ,als de zon erop staat ,of er erg veel strepen opstaan .

Streeploos ramenzemen is mij ,ook met alle foefjes van ui in het water en spiritus nog nooit gelukt We gebruiken altijd regenwater dus van kalk kan het niet komen . Zand wordt er eerst afgehaald dus dat is het ook niet .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 11:26
Mutti, misschien is het een optie om glansspoelmiddel voor de vaatwasser te gebruiken voor de ramen.
Toen ik nog geen vaatwasser had kocht ik wel dat glansspoelmiddel voor het ramen lappen.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 11:58
Dat is het proberen waard .

Ik heb geen vaatwas machine ,maar ik heb ooit eens een proefpakketje gekregen .

Ik had altijd in mijn hoofd om het aan de kinderen te geven,maar volgens mij ligt het nog in de kelderkast .
Als het helpt kan ik hetgewoon kopen .

Doe je het gelijk al in het water als je begint met lappen of moet je het nalappen met dat glansspoelmiddel in schoon water ? .

Bedankt
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 15:50
Ik lap eigenlijk nooit na, dubbel werk hou ik niet van Wink
Ik doe een dopje op een halve emmer water.

( of een flinke scheut, het zijn meestal flessen met een spuitmondje)

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2020 om 16:11
Tja, ik denk dat het probleem van de glansplekken die niet weggaan niet van de vette vingers komt.
Ik heb geleerd bij opleiding die ik ooit gevolgd heb dat je gelakte deuren met heeeeel weinig schoonmaakmiddel in het water moet afwassen en wel van beneden naar boven( voor de goede orde, doe ik niet. Waarschijnlijk de reden waarom ik voor het betreffende examen gezakt ben) Dat moet zo omdat sop dat over de droge deur naar beneden loopt strepen veroorzaakt die niet meer weggaan.
Dat je verfwerk nooit met aggressieve spullen te lijf mag gaan.
Maar al deze dingen komen uit lang vervlogen tijden.
Maar een andere reden heeft onze schilder mij geleerd en die zal eerder kloppen. Hoogglanslak is sterker dan matte lak.
Daarom wordt een te schilderen ding eerst met hoogglans gelakt en als laatste komt er een matte afwerklaag overheen omdat wij dat nu eenmaal mooier vinden. Op de plekken waar jij dat meubelstuk of deur steeds aanraakt en of dat nu vette of droge handen zijn, slijt het matlaagje er langzaam af en komt het hoogglanslaagje te voorschijn. En hoe harder jij poetst hoe sneller het er af gaat.
Maar misschien is dit ook een wijsheid uit vervlogen tijden
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2020 om 08:23
Als je geen strepen op je ramen wilt kun je gewoon een krant gebruiken (zonder nietjes) pagina verfrommelen tot een prop en daar je
raam mee na drogen - voila . . . 
de proppen gooi je neer als ze droog zijn kunnen ze gewoon in het oud papier of de kachel
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2020 om 09:05
Dat doet hij al jaren ,maar nog steeds strepen .

Mij maakt het niets uit ze zijn schoon ,de hele ochtend zie ik het niet .

Ik heb liever een zonnetje met strepen ,dan van die trieste dagen .
Dat zonnetje schijnt nu ook weer ,de vogels zingen en de kikkers zijn ook in de weer
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.750 seconden.
Lang Yarns