hulp bij breipatroon gevraagd |
Reageer ![]() |
Autheur | |
Hulten1 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2389 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 14 April 2014 om 21:04 |
Graag jullie advies. Ik ben bezig met een vestje voor mijn kleindochter met een patroon van Jessica Tromp. http://www.jessica-tromp.nl/bolero_shrug/maat%2098%20p30%20bolero%20breipatroon%20kort%20bolero-vestje%20gratis%20kinder%20patroon.htm Dit staat er in de beschrijving voor het achterpand: 1. Opzetten 70 st met maat 3 mm breinld Brei in boordpatroon; 1 st R, 1 st Av tot een hoogte van 3,0 cm. Meerder 5 steken in de laatste tr. –gelijkmatig verdeeld– tot 75 st totaal. 2. Neem nu 4 mm breinld en brei verder in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 6,9 cm (22 tr.) , zonder het boord. 3. Armsgat minderingen. Afkanten 4 steken a/h begin van de eerst volgende 2 tr.. 4. De raglan minderingen. ( begin hier, met tr. te tellen weer vanaf 0 ) Minder 1 st aan de kant v/h armsgat van elke 3-de tr., 14 keer en minder dan 1 st aan beide kanten van de armsgaten – a/h BEGIN en EINDE - van elke 2-de tr., , 1 keer. Doorgaan tot een armsgat hoogte van 13,1 cm (42 tr.) , met 41 steken rest. Zoals ik het lees heb ik na de boord 75 steken op de naald en kant ik bij nr 3 in totaal 8 steken af: 4 bij het linkerarmsgat en 4 bij het rechterarmsgat. Dus hou ik 75-8=67 steken op de naald. Vervolgens moet ik dan 14 keer elke 3e naald aan het begin en eind van de naald 1 steek afkanten dus totaal 28 steken afkanten. Daar hou ik dan nog maar 39 steken over (67-28=39) En dan moet daar dan nog een keer aan begin en eind 1 steek af, dus resten er uiteindelijk 37 steken volgens mijn berekening Wat lees ik fout, want Jessica komt uit op 41 steken?
|
|
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
|
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ik denk 4 steken afkanten in totaal, want het is een kinderpatroon - toch ?
4 steken afkanten aan beide zijden is meer iets voor volwassenen. En je mindert 14 * 2 steken en nog 1 keer = - 30, even tellen 75 - 30 = 45 - 4 = 41. Misschien kun je het afleiden uit het mouw patroon of dat klopt |
|
![]() |
|
Hulten1 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2389 |
Bedankt!
Het is inderdaad een kinderpatroon. Maatje 98. Ik heb nog nooit raglan gebreid, dus heb er helemaal geen ervaring mee. Inderdaad kom ik op 41 uit wanneer ik bij 3 2x2 steken afkant.
Dit staat er bij de mouwbeschrijving 1. Opzetten 38 st met maat 3 mm breinld Brei in boordpatroon; 1 st R, 1 st Av tot een hoogte van 3,0 cm. Meerder 5 steken in de laatste tr. –gelijkmatig verdeeld– tot 43 st totaal. 2. Neem nu 4 mm breinld en brei verder in tricotsteek. 3. Meerder 1 st aan elk BEGIN en EINDE van elke 12-de tr., 2 maal, vervolgens elke 13-de tr. 2 maal tot 51 steken (50 tr. totaal, zonder het boord.) 4. Brei tot een mouwlengte van 19,0 cm (62 tr.) , zonder het boord. 5. De minderingen van de mouwkop. Afkanten 4 steken a/h begin van de eerst volgende 2 tr. (43 steken rest.). Minder 1 st aan elk BEGIN en EINDE van elke 3-de tr., 4 keer en minder dan 1 st aan elk BEGIN en EINDE van elke 2-de tr., 16 keer. Afkanten; de rest. 3 steken ( losjes afkanten) |
|
|
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Raglan is zo heel schuin naar de halsband toe. Maar ik zie hier in de mouw dat de 1e mindering ook 2*4 steken is en dat dat wel klopt in de tellingen ? Dus ik ben bang dat ze zich ergens verteld heeft. Zo te zien in het rugpand, want bij het voorpand klopt het wel
(34 + 2) = 36 - 15 (hals) = 21 - 4 (1e afkant) = 17 - 15 (raglan minderingen) = 2.
Dus of je houdt op je rugpand 37 steken over of je zet 4 steken meer op om wel op 41 uit te komen. Jij kent het kind het beste, dus jij kunt het beste kiezen.
Als je het kunt melden op die website zou ik dat ook even doen, voor al die anderen die na jou komen.
|
|
![]() |
|
Dank je wel. Ik zal een berichtje sturen.
|
|
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |