Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

hulp gevraagd bij laatste regels van mijn poncho!

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: hulp gevraagd bij laatste regels van mijn poncho!
    Posted: 20 Juni 2013 om 09:22
Ja! Bijna klaar met mijn eerste project...Echter wie kan me helpen met de laatste regels van dit patroon? Moet ik de laatste 2 regels (ben aan het rondbreien) nu averecht en recht doen? Er staat RECHT breien...Of bedoelen ze gewoon zo doorgaan zonder te meerderen?

Ook vraagje over het haken, ook nieuw voor me, krijg ik dan een soort rondjes? En waar laat ik de draad als ik een cm moet overslaan steeds? Dat is toch lelijk?
RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld):
brei alle nld recht.

RIBBELST (in de rondte):
* brei 1 nld recht, 1 nld averecht *. Herhaal van * - *.

TIP VOOR HET MEERDEREN: Meerder 1 st aan iedere kant van alle markeerders als volgt, begin 1 st voor de markeerdraad: 1 omsl, 2 st r breien (markeerdraad zit tussen deze 2 st), 1 omsl. Brei de omsl in de teruggaande naald recht.
--------------------------------------------------------

PONCHO:
Wordt vanaf de hals naar beneden gebreid, eerste heen en weer op de rondbreinld, dan in de rondte.
Zet 56-64-72 st op met rondbreinld 8 mm en Vienna. Brei 2 nld recht heen en weer op de nld. Plaats 4 markeerders in het werk als volgt: Markeerdraad-1 na 6-7-8 st, markeerdraad-2 na 22-25-28 st, markeerdraad-3 na 34-39-44 st en markeerdraad-4 na 50-57-64 st. Ga verder in tricotst met 4 ribbelst aan iedere kant, meerder TEGELIJKERTIJD 1 st aan iedere kant van alle markeerders – ZIE TIP VOOR HET MEERDEREN - om de nld in totaal 39-41-43 keer = 368-392-416 st.
Ga TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 16 cm verder in de rondte. Brei 4 nld ribbelst – zie boven – over de 8 st waar het werk samengevoegd is bij het rondbreien (4 st van het begin en 4 st van het einde van de nld = middenvoor) met de overige st als hiervoor en ga dan verder in tricotst over alle st – denk om het meerderen bij de markeerders. Brei na alle meerderingen 2 nld recht over alle st en kant dan losjes af.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand langs de afgekante nld met haaknld 5 mm en Silke Alpaca als volgt: * 1 v, 4 l, 1 stk in eerste l, sla ongeveer 1 cm over *, herhaal van *-* en eindig met 1 hv in de v van het begin van de toer. Haak een gelijke rand rond de hals en de split
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2013 om 09:28
Gewoon recht breien. Als je rondbreit is tricotsteek alleen recht breien. Je hoeft dus in deze laatste 2 naalden niet te meerderen.
Voor de gehaakte rand. Je gaat na het overslaan van die ene cm gewoon verder met de draad waar je mee bezig was. Dus doorhaken en geen draad afhechten. (Je begint toch bij breien ook niet iedere steek opnieuw!!!!)
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2013 om 12:39
dank je. zo las ik het ook maar ik begon te twijfelen omdat ik wel met 2 rechte toeren ben begonnen en dat geeft een soort randje aan de hals, ik dacht dat het misschien bedoeld werd om dat onderaan de poncho dan ook te doen.
het haken wordt een project op zich Tongue
hopen dat ik het niet verpest want het ziet er heel mooi uit! wel jammer dat mohair zo haart!! dat wist ik niet toen ik de wol bestelde...ze leer je steeds weer wat!!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2013 om 12:50
Als je bang bent dat je met haken de boel "verpest" kan je het ook gewoon niet doen

Je moet dan wel een ribbeltje aan het eind breien zoal bij je hals en split anders gaat het krullen .

Ik zou een proefstukje haken .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2013 om 13:20
Met haaknaald 5 4 lossen kun je best een cm overslaan. Je doet telkens een stokje en 4 lossen, dat gaat heus niet trekken. Maar inderdaad maak eerst een proeflapje van twee toeren ribbelsteek en ga daarop proefhaken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2013 om 13:35
Ik weet niet of iemand dit nog leest, maar ik wil even iedereen bedanken voor de hulp en tips, mijn poncho is prachtig geworden! Al zeg ik het zelf! Bedankt!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2013 om 14:38
Fijn dat het gelukt is en dat je er zelf tevreden over bent .

Geniet maar van je werkstuk ,mocht je ooit weer omhoog zitten laat het, het forum maar weten .

Is het haken gelukt ???
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2013 om 18:06
Dank je wel dat je hebt laten horen dat de poncho goed gelukt is en dat je tevreden bent over het resultaat. Foto?
Groetjes, Lida.
Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2013 om 15:34
Hoi ik heb hier 2 fotootjes. Het haken is ook prima gelukt en mooi geworden, vind ik!
Ik ga er nog een maken met andere wol (ik vind de vienna mohair prachtig maar alles zit onder de haren. Ook ga ik dan het halsje iets smaller maken, omdat het nu met het splitje wel erg ruim wordt. maar ik vind het een super luxe poncho haha!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2013 om 16:22
Ziet  er prima uit . Ook het ' sierrandje " is duidelijk te zien .

met andere wol zal dat een ander effect geven denk ik .

succes met je volgende project
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2013 om 17:23
Is leuk geworden! Fijn gevoel he?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2013 om 17:27
Heel mooi geworden. Als je vindt dat de hals te wijd is zou je de gehaakte rand kunnen uithalen. Dan eerst een toer gewoon vasten haken, hier en daar een steek overslaan om het geheel strakker te krijgen, daarna het sierrandje er weer omheen haken. 
Een andere optie is aan beide kanten een knoop zetten, een lusje maken, daarmee kun je de poncho dan sluiten. Kun je natuurlijk net zogoed met 1 knoop doen, is een keuze.
Groetjes, Lida.
Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2013 om 10:03
Lida, ik denk dat ik er een knoop aanmaak idd, even kijken of dat leuk is. Dank allemaal! En tot mijn volgende project! Dan zal ik vast weer vragen hebben! Maar ik vind het heel leuk dat het toch mooi wordt terwijl ik alles heb moeten opzoeken en vragen hihi
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns