Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenhulp met 2 kleuren..?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Elize76 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: hulp met 2 kleuren..?
    Posted: 28 Oktober 2007 om 12:30

Hoi,

Ben nieuw op dit forum, sinds kort heel enthousiast aan het haken en ik heb een vraag. In principe geldt de vraag voor haken, maar bij breien heb ik precies hetzelfde probleem: hoe doe je dat met meerdere kleuren?!?

Ik snap wel hoe je een nieuwe kleur moet opstarten. Maar als je dan na een paar toeren van de 2e kleur weer terug wilt naar de eerste, wat doe je dan?!? Als je eerste draad aan de goede kant van je werk hangt op het moment dat je die wilt terugpakken, kun je hem natuurlijk gewoon pakken, maar dan heb je een doorlopende draad langs je werk lopen...? En als je aan de verkeerde kant van je werk zit, dan weet ik helemaal niet hoe je die eerste draad weer kunt terugpakken.

Er is een oplossing: steeds afknippen en weer opnieuw beginnen. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn..? Zeker bij een sjaal lijkt me dat erg lelijk worden: al die losse draadjes die je aan de zijkant moet wegfrummelen...

Heel verhaal, misschien is er een makkelijke oplossing?

Groet, Esther

Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2007 om 14:17
Voor breien kan ik je wel een oplossing geven: brei op een rondbreinaald en neem de draden mee naar boven. Als de draad dan toch aan de verkeerde kant blijkt te hangen, ga je gewoon aan de andere kant breien, wat kan, omdat je aan geen van de kanten een knop heb.

Hier een stukje van een patroon wat ik voor mijn moeder vertaald heb. Misschien is dat duidelijker dan mijn uitleg:

Originally posted by vertaling bacardi vertaling bacardi wrote:

• Alle onderdelen worden heen en weer gebreid op een rondbreinaald, zodat het garen aan beide kanten opgepakt kan worden om een naald te breien. Schuif de steken naar het andere eind van de naald als dat nodig is, om garen te gebruiken dat links hangt, brei recht of averecht, net wat voor die naald nodig is. Haal de kleuren die niet gebruikt worden losjes naar boven, indien mogelijk, haal de draad waarmee je werkt onder de andere draden door aan het begin van de naald om de rand netjes te houden. Waar je begint met het vormen van de armsgaten zullen de draden afgeknipt en opnieuw aangehecht moeten worden.
Groetjes van Lieke

Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2007 om 18:45
Je kan ook op naalden zonder knop breien en dan beginnen waar de draad hangt.
Back to Top
Elize76 View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2007 om 20:19

Dank voor jullie antwoorden. Dus toch ' mee naar boven nemen' . Ik ga proberen of de beschrijving (werkdraad onderdoor halen) ook voor haken lukt. Denk dat het moet kunnen. Nogmaals dank!

Esther

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2007 om 20:28
Ik draai de draad/draden aan de zijkant een keer om elkaar heen bij het breien, bij elke rechte naald; als ik tricotsteek brei, bedoel ik. Niet te hard aantrekken, dan blijft het netjes aan de kanten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
marjolein24 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2007 om 22:27

Met haken kant ik toch meestal gewoon af, eindje mee haken met nieuwe kleur (stukje) dan is bij gelijk weggewerkt. Meehaken over een grotere afstans (1 of 2 rijen) maakt het haakwerk te dik.

Als het aan de binnenkant niet uitmaakt en je haakt rond of in spiraal (bv bij een muts of beestje) kun je de draad gewoon laten hangen en dan een paar toeren verder weer oppakken.

Marjolein
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2007 om 06:48
Met breien kun je tot 4 toeren ongeveer de draden aan de zijkant meenemen. Met haken zit er toch weinig anders op dan elke nieuwe draad aan- en af te hechten, evenals met bredere strepen breiwerk. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Elize76 View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2007 om 10:23

Dank voor jullie antwoorden! Helaas is er dus geen echte toveroplossing voor de sjaal, maar dit is iig heel duidelijk.

Back to Top
lolita View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2007 om 14:05

Ik zelf heb dit probleem gehad met een kleedje haken ik heb toen advies aan mijn buurmeisje gevraagd die ook kleden maakt. Het advies was:

Het draad mee haken in het werk (dus niet dubbel haken) maar je draad recht over het werk neer leggen en er over heen haken tot je weer met een andere kleur begind dan wissel je dit om.

Ook is het makkelijker als er grote stukken tussen zitten om dan met meerdere bollen van de zelfde kleur te werken anders wordt het inderdaad lastig.

Nu begrijp ik heel goed dat als je weinig van een kleur nodig hebt en dan toch 2 bollen wol hier voor moet aanschaffen niet erg handig is ook hier voor is een oplossing:

Haak vanuit het midden van de bol en vanaf de buitenkant van de bol en je hebt 2 draden van de zelfde bol vanaf 1 bol.

Gr. L

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns