Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp patroon in US termen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Agowie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 December 2018
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Agowie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp patroon in US termen
    Posted: 08 December 2018 om 22:56
Hallo, 
ik ben pas begonnen met haken, wil nu een soort luchtballon haken met 2 kleuren. Ik heb een patroon met US termen en begrijp 1 regel niet:

Rij 2 eindigt met 12 steken

R3: skip 1st, *(sc, 2sc with color A), (sc, 2sc with color B)* 6 times (18)

Ik zou dit interpreteren als:
Sla de 1e steek over, (vaste en toename kleur A, vaste en toename kleur B) 6x 
maar dan kom ik toch op 36 steken en niet op 18? 

Alvast bedankt 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 10:08
De Amerikaanse termen ken ik niet, maar als je een rondje haakt, begin je met twee steken in de steken van de eerste toer. In de tweede toer doe je afwisselend één steek en twee steken in elke steek. In de derde toer haak je twee steken gewoon en dan twee in één steek enzovoort. Dat is een vaste formule voor meerderen in het rond.

Als je als beginnende haakster meteen buitenlandse patronen wilt maken, kun je beter simpele haakboekjes in die talen kopen en de basissteken in die taal leren. En opletten of het boek in Engeland of Amerika uitgegeven is, want ze hebben dezelfde namen voor verschillende steken.

Door die verschillende kleuren kan er in het patroon een andere formule voor meerderen gebruikt worden, maar wij kennen het patroon niet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 12:38
Je slaat 1 steek over. Dat is dus vreemd, want dan houd je maar 11 steken over. Je hebt nl 6 keer 2 steken nodig en dat is 12. Ik zou die 1e steek dus miet overslaan en beginnen in steek 1 1 vaste, in steek 2 2vasten, in steek 3 2 vasten, in steek 4 weer 2 vasten enz. Je moet alleen na ieder groepje van 3 steken van kleur wisselen.
Ik weet niet of je in de rondte haakt, of heen en weer. Of je , als je in de rondte haakt de toer sluit of dat je in spiraal verder haakt. Als je de toer zou moeten sluiten kan het zijn dat er ergens uitleg staat hoe dat moet en dan dan zou die ene die je moet overslaan verklaarbaar kunnen zijn. Dus alles bij elkaar genomen heb ik meer vragen dan antwoorden voor je.
Is het een patroon van internet, dan zou je link misschien hier kunnen zetten, kunnen we het hele patroon zien.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 12:57
hoe gaat je eerste toer . ?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 13:26
Zou het niet zo kunnen zijn

1 vaste over slaan in de volgende vaste 1 vaste en 2 vasten met kleur A
1 vaste overslaan in de volgende vaste 1 vaste en 2 vasten met kleur B .

Dit herh 6x dan heb je 18 steken . Er staat nl niet dat je wat tussen   sterretjes staat moet herh al is dat normaal gesproken wel zo.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 13:28
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Zou het niet zo kunnen zijn

1 vaste over slaan in de volgende vaste 1 vaste en 2 vasten met kleur A
1 vaste overslaan in de volgende vaste 1 vaste en 2 vasten met kleur B .

Dit herh 6x dan heb je 18 steken . Er staat nl niet dat je wat tussen   sterretjes staat moet herh al is dat normaal gesproken wel zo.

Inderdad zou dat ook een optie zijn. Maar dat staat het sterretje op de verkeerde plaats.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 14:57
Het was maar een idee ,maar zonder plaatje of een link kunnen we blijven gissen .


Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 22:02
vertaald :
R3: sla 1ste over, * (sc, 2sc met kleur A), (sc, 2sc met kleur B) * 6 keer (18)
oant Sjen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 08:06
Er zullen wel strepen in de lengte ontstaan die steeds breder worden. Misschien is die eerste overgeslagen steek een foefje. Ik begin een nieuwe toer altijd met twee vasten, één om omhoog te gaan en de tweede om plat te liggen en net te doen alsof hij een gewone vaste is.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 09:53

Als het twee-kleurig is, ligt 1 vaste en 2 vaste in 2 verschillende steken het meest voor de hand, want anders kunnen ze ook wel 3 vasten in 1

schrijven. Mij lijkt het eerder dat 6 times gekopieerd is uit het eenkleurige patroon (versie 1 van de maker) en dat het 3 times moet
worden als je met 2 kleuren gaat werken.
1 overslaan is nogal vaag, behalve als je die ene op het einde van de ronde gebruikt (als je dus inderdaad in het rond haakt.
En met 3 keer 2 steken meerderen kom je van 12 naar 18, toch ?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 11:57
Wij denken ons een slag in de rondte en de ballon is óf af óf ligt in een hoek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 12:11
Of hij is opgelaten .

Ik stop zonder nader bericht met denken .
Klinkt misschien niet aardig ,maar hier kun je met de beste wil van de wereld niets mee . Zelfs geen pen en garen pakken om iets uit te proberen
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 12:15
ik denk dat jullie gelijk hebben.   (Die zien we nooit weer terug)
van het Cocktail Trio
oant Sjen
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 19:43
Ja dames weer zo iemand die een vraag stelt en vervolgens hoor je niets meer en wij maar weer zoeken. Ik ben ermee gestopt, helaas want ik wil best en ben bereid iedereen te helpen die een vraagt stelt maar laat dan wel weer een keer iets weten.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 19:58
Het was ook een " luchtballon "

Ze zou ook een reden kunnen hebben om niet te reageren ,daar houd ik het maar op .
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2018 om 10:32
En het blijft stil...
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns