Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Ik begrijp de omschijving niet

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Ik begrijp de omschijving niet
    Posted: 16 Juli 2020 om 09:49

Ik maak een vest met korte mouwen, uit één stuk, overdwars gebreid en met kabels langs de hals. Het heet vest n°13, heb hem een paar maanden geleden op de site gevonden, maar kan hem daar niet meer terug vinden. Ik heb 2 vragen. 

1.      Er staat bij rechter voorpand: “verder breien als volgt: 5 ribbelsteek, 24 kabelsteek, en daarbij 5 meerd verdelen (=19+5)….”  Mijn vraag hierover is: Moet ik bij elke naald 5 meerderen? Of alleen de eerste naald, of een bepaald aantal keren?

2.      Daaronder staat: “Opgepast! Om het inzetstuk af te ronden, in verkorte trn breien op de 29 eerste st volgens het diagram.” Ik heb echt geen flauw idee wat hiermee bedoeld wordt. 


Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2020 om 09:56
Hallo Liesbeth,

Allereerst dit: het is beter om geen mailadressen op een openbare site te plaatsen.
Je kan je mailadres bij je profiel zetten (dat is alleen zichtbaar voor leden)
En dan aangaven dat we kunnen mailen, we vinden dat adres dan in je profiel.

Die 5 steken moeten verdeeld over die ene pen gemeerderd worden.


Hier is een tutorial hoe je verkorte toeren breid.
Zien is vaak duidelijker dan omschrijven.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2020 om 09:59
PS.

je kan je mailadres verwijderen onder het kopje :
post options en dan Wijzig bericht
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2020 om 16:58
Hallo Elie, 

Hartelijk dank voor je reactie; echt fijn dat je me wilt helpen!
Aan je antwoord te zien, weet je over welk vest mijn vragen gaan. Het eenmalig meerderen is duidelijk.

Ik heb nu het filmpje bekeken over het breien in verkorte toeren. Het is een duidelijk filmpje, maar daar gaat het over een werkje dat in tricotsteek gebreid wordt. Dan kun je de draad op de terugweg weer naar de andere kant halen, maar bij ribbelsteek doe ik dat dus niet? 

En nog een vraag. Er staat: Na 4 cm ribbelsteek verder breien als volgt: 5 ribbelst, 24 kabelst (incl 5 meerderen), en 59 ribbelst. Opgespast! Om het inzetstuk af te ronden, in verkorte toeren breien op de 29 eerste steken volgens het diagram.. Bij een TH van 24.5 cm verderbreien op de 34 eerst steken de 54 laatste steken laten wachten."
Dat is toch nog niet helemaal duidelijk:
1) moet ik in de eerste toer nog wel die 59 steken breien?
2) moet ik tot 24.5 cm alleen de eerste 29steken breiden (is 5 st boord plus 24 st kabel) en daarna die omslagtechniek uit het filmpje toepassen? Dus tot 24.5 cm in alle toeren slechts die 29 steken van boord en kabel breien? 
3) en moet ik daarna tot 49.5 cm hetzelfde doen, maar nu alleen de eerste 34 steken breien ipv 29? Dus 5 steken boord, 24 kabel en nog 5 steken ribbel? 

Ik hoop dat je nog een keer wilt reageren, dan kan ik lekker aan de slag :)

Groetjes
Liesbeth
Ik brei steeds de eerste 29 steken (dat zijn precies de 5 steken ribbelsteek en de 24 steken ken de rest niet. Dit doe ik tot 24.5 cm (totaal). Daarna brei ik de eerste 34 steken en de andere niet en dat doe ik tot 49.5 cm (totaal).  

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2020 om 18:58
Mijn antwoord gaat over de algemene regels wat breien aangaat.
Ik ken het patroon dus helaas niet.
Wat de algemene regels aangaan: verkorte toeren kunnen ook in een ribbelsteek, dus die kan je gaan doen.
De rest van de vragen heb ik meer moeite mee.
Ik ben de hele middag weggeweest en door NAH zeer vermoeid en kan mij even niet concentreren.
Misschien lukt het morgen, of misschien wil één van de andere dames uitleg geven.
Er zijn er hier die meer van breien weten dan ik.
Wink
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2020 om 08:52
Beste Elie, 
Dank voor je reactie. Ik denk dat het wel gaat lukken. 
Ik hoop dat de vermoeidheid vandaag minder is!

Groet
Liesbeth
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juli 2020 om 10:23
Er staat dat er een diagram bij zit voor de verkorte toeren, daar zou ik eens naar kijken. 
Door verkorte toeren krijg je een ronding, een deel brei je vaker dan de rest en later pik je de steken die je niet gebreid hebt weer mee.
TH zal totale hoogte zijn, bij die hoogte brei je verder op de eerste 34 steken, de rest wacht - dit zijn waarschijnlijk steken, die je op een hulpnaald
kunt zetten zodat ze niet in de weg zitten.
Ik heb ook geprobeerd te bedenken hoe het patroon overdwars is, maar ik kwam er niet uit - want de kabels zitten langs de hals zei je.
Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2020 om 19:41
Ik begrijp nog steeds niet het hele patroon van mijn vest. Het patroon staat niet meer op de site van hobbydoos, dus ik zou graag een bijlage toevoegen met het patroon en een foto van mijn werk tot nu toe. Dan kan ik mijn vragen duidelijker stellen. Wie weet of dit kan en zo ja, hoe? 

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns