Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Ik begrijp mijn patroon niet

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Ik begrijp mijn patroon niet
    Posted: 29 Augustus 2020 om 20:25
 Ik hen in juli een patroon gekocht dat nu niet meer op de site staat. In de volgende links zie je het patroon en het gedeelte dat ik tot nu toe gebreid heb: 
 

Mijn vragen: 

Op de foto van mijn breiwerk kunt u zien wat ik tot nu toe gedaan heb. Ik brei de maat 38-40 en ben nu bij het stukje: vanaf 67.5 tot 117.5 cm op 34 steken breien en de rest laten wachten. 

1) heb ik het tot nu toe goed gedaan? Want op de foto rechts zie je een 'flap' en ik weet niet goed wat dat moet worden. 

2) Begrijp ik het goed dat dit het stuk wat ik nu aan het breien ben (op de foto links) voor de rechtermouw is? En wordt die dan niet erg groot (50 cm)?

3) En ik zie in het patroon niets over de linkermouw?


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2020 om 19:05
ik vrees dat die flap er niet hoort.

Zoals ik het lees moet ge dus 83 steken opzetten en 12 toeren ribbelsteek breien. In die 12 toeren moet ge die afronding bovenaan maken met verkorte toeren en die beginnen volgens mij bij die 29 grijze vakjes en die lopen tot het tweede sterretje (zijn juist geteld 12 naalden).
Dan moet ge dus (witte pot) ribbelsteken, in de volgende 19 steken 5 steken meerderen en 59 steken in ribbelsteek breien. En dan beginnen die kabels.
Als ge 24,5 cm hebt gebreidt, begint ge aan uw armsgat op die 34 steken. En als ik het goed heb moet ge daar 49,5 cm breien en dan terug al uw steken breien om aan het ruggedeelte te beginnen. Als ge dan (het rechte gedeelte gemeten) 67,5 cm hebt, begint ge aan het tweede armsgat op die 34 steken.
Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2020 om 20:12
Heel erg bedankt! Dat wordt dus alles uithalen. Ik ga even nadenken of ik het dan nog een keer probeer of toch een ander patroon kies. Hartelijke groet, Liesbeth
Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2020 om 22:25
Uw beschrijving klinkt logisch, ik denk dat ik het begrijp. Maar nog even voor de zekerheid: ik zet 83 steken op, maar meteen vanaf de eerste toer (t/m de 12e toer) brei ik er maar 29?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2020 om 22:40
neenee, ge breidt de eerste 12 naalden over die 83 steken. Maar de eerste 29 steken maakt ge die afronding volgens patroon beginnen met die grijze vakskes (zijn 29 steken) tot het 2de sterretje. De rest van de steken in ribbelsteek breien.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2020 om 22:49
83 steken opzetten
1 naald breien en terug          
29 steken breien en terug
5 steken breien en terug
83 steken breien en terug
17 steken breien en terug
83 steken breien en terug
en dan moet ge dus die 5 steken schoon verdeeld erbij tussen zetten


denk ik.


Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2020 om 08:30
Door de grijze vakjes in het diagram, ga ik namelijk twijfelen of de verkorte toeren alleen in de eerste 12 toeren moeten. Ik heb bij het plaatje hieronder vraagtekens gezet. Moet ik misschien bij ELKE 12 toeren van de kabels het volgende doen:
toer 7 en 8 van het kabelpatroon: slechts 29 steken breien
toer 9 en 10 van het kabelpatroon: slechts 5 steken breien
toer 11 en 12 van het kabelpatroon: alle 88 steken breien (83 plus 5 gemeerderd)
toer 1 en 2 van het kabelpatroon: slechts 17 steken breien
toer 3, 4, 5, 6: alle 88 steken breien. 
De waarschuwing dat er in verkorte toeren gebreid moet worden staat in de beschrijving namelijk pas na de eerste 12 toeren in ribbelsteek en het diagram gaat over het kabelgedeelteā€¦.


Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2020 om 10:42
Tussen * en * staat: herhalen.
Wat betekend dat je dat deel van * tot * elke keer weer breit.
Dus ook die verkorte toeren.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2020 om 11:09
Maar ondanks alles, een heel mooi vest en een hele mooie kleur garen. Dus ik wil je aanmoedigen om het nog eens te proberen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2020 om 12:37
volgens mij moet ge die verkorte toeren niet meer herhalen omdat ge alleen de zichtbare 'punt' afgerond moet hebben.
sterreke tot sterreke gaat van kabel tot juist onder kabel en zijn 14 naalden. Als er idd nog verkorte toeren moesten gebreid worden zou ik denken dat ze boven die bovenste kabel ook grijze vakjes zouden gezet hebben maar daar wordt alles gebreid.
Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2020 om 20:03
Ik denk (net als Lao-tse), dat de verkorte toeren ook herhaald moeten worden, omdat ze tussen de ** in het diagram staan. Ik denk dat daardoor de hals mooi rond gaat lopen. 
Wat wel jammer is (misschien is het slordigheid): in het diagram tel ik 14 toeren die herhaald moeten worden, terwijl in de omschrijving elke kabel 12 toeren telt :(
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2020 om 09:09
Volgens mij toont het diagram alleen de naalden aan de voorkant en niet de teruggaande naalden. Misschien is het het beste als je in simpele taal, je eigen breitaal bijvoorbeeld, het patroon uitschrijft of typt. De tekening is niet duidelijk, die zou je zelf kunnen tekenen, dan is het duidelijk waarom je op twee plaatsen steken laat rusten en andere steken een eindje breit, namelijk voor de armsgaten, en daarna brei je weer over alle steken.

Ik vind het ook een heel apart patroon en als het af is, zul je enorme bewondering oogsten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Liesbeth505 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Juli 2020
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth505 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2020 om 09:53
Hoi Magtelt, bedankt voor je reactie. Het kan niet dat het diagram alleen heengaande toeren toont, want dan zou er nog een kabeltoer (toer 5) tussen moeten zitten. Groetjes, Liesbeth
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns