Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Ingezette- of aangezette mouw

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Ingezette- of aangezette mouw
    Posted: 03 Maart 2020 om 19:10
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over het verschil tussen een ingezette mouw gebreid met minderingen in zowel de panden als de mouw, OF een aangezette mouw die als rechte lap aan rechte panden genaaid wordt. 

Eigenlijk brei ik altijd een ingezette mouw. Dat past netjes en volgt de natuurlijke houding. Toch wilde ik wel eens wat anders en heb een grijs-groen vestje gebreid met een rechte aangezette mouw. Anatomisch klopt zoiets eigenlijk niet. Je trui of vest wordt dan een T-vorm. Als ik mijn armen gewoon laat zakken, krijg je overtollig breiwerk onder je oksel en bovenop je schouders rekt het als het ware een beetje uit om de buitenbocht te maken. 

Hebben jullie ook die ervaring? Is de recht aangezette mouw een primitieve vinding om beginnende breisters van die minderingen te verlossen?    
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2020 om 09:02
Ik ben voor de middenweg: een paar steken van de zijnaad afkanten ter hoogte van het armsgat, waardoor de mouw bovenaan precies op het punt komt waar de schouder overgaat in de arm. Dus wel opletten bij het sluiten van de mouwnaad, daar moet een stukje overblijven, dat aan de mindering wordt vastgenaaid.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2020 om 09:06
Bij die rechte mouw denk ik altijd heel erg aan de jaren 80 en dan die breibladen waar de modellen altijd over iets balanceerden opdat ze de armen
recht konden strekken . . . 
Persoonlijk vind ik de klassieke ingezette mouw veel mooier, met raglan als de overtreffende trap. Ik heb liever het ge-emmer om het goed te krijgen
dan snel snel.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2020 om 12:44
Ik prefereer ook de ingezette mouw. T-truien heb ik enkele tientallen gebreid in de jaren 80 voor mijn kinderen toen ik nog maar net kon breien. Maar de pasvorm is véél mooier met een raglan mouw vind ik.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2020 om 12:59
Ik heb even al mijn vesten gecontroleerd. Allemaal een ingezette mouw met kop. Sommige hebben wel een zgn platte kop. Eigenlijk vind ik die alleen mooi als het kledingstuk ruim is.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2020 om 16:04
dat hangt van het model af vind ik. Als de trui/vest passend is dan is het een ingezette of raglanmouw. Als het een echt oversized iets is dan zet ik een 'korte' (omdat ge niet veel meer hoeft te breien) rechte mouw erin zetten, maar dan is het armsgat ook veel wijder en komt de schoudernaad al halverwege de bovenarm. En dan is het ook moeilijker om er een ingezette mouw in te zetten. Wel brei ik dan bij die rechte mouw de laatste 4 naalden telkens een aantal steken minderen zodat ge een miniminikopke hebt en dan valt die ook mooier in het armsgat.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2020 om 16:21
Bedankt voor jullie antwoorden! Het is duidelijk dat we met z'n allen op dezelfde lijn zitten wat betreft die aangezette mouw. Jammer dat ik deze vraag niet neergezet heb voor ik aan mijn vestje begon. Ik ga het nu niet meer veranderen. De trucjes van Magtelt en Bep hou ik in ieder geval in gedachte. Maar mijn keuzes zullen toch wel verreweg het meeste vallen op een ingezette mouw.   
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns