Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenKan ik nu niet tellen?

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Kan ik nu niet tellen?
    Posted: 25 November 2008 om 21:27
Ik ben bezig met mouwen voor een trui. In het patroon staat het volgende:

Zet 50 steken op met naald 2,5 en brei 14 cm in boordsteek. Ga daarna verder in tricotsteek met nld 4. Meerder aan weerszijden om de 4 naalden 12x 1 steek. Er zijn nu 74 steken en 88 naalden.

Dat klopt toch ergens niet? Als je aan weerszijden 1 steek meerdert, meerder je er dus 2 per naald. Dan heb ik al op 48 naalden 74 steken!
nld 4 -> 52st
8-> 54
12-> 56
16-> 58
20-> 60
24-> 62
28-> 64
32-> 66
36-> 68
40-> 70
44-> 72
48-> 74

Of moet ik maar 1 steek per 4 naalden meerderen? Dus niet aan weerszijden, maar vb om de beurt of altijd langs links? Dan kom ik uit op 96 naalden

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 06:38

Ik heb het vermoeden dat zij de naalden van de boordsteken meerekenen,dan zou je wel goed zitten.Misschien kan je even tellen hoeveel dat er zijn?

Back to Top
Pallas View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 09:47

zouden ze met "om de 4 naalden" bedoelen: de ene keer wel, de andere keer niet? dus nld 4: meerderen, nld 8: niet meerderen, nld 12: meerderen enz....

groetjes,
Marij
Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 10:12
Je moet inderdaad de naalden van het boord meetellen bij het totaal. Maar je moet pas na het boord om de 4 naalden meerderen. Dan zou het moeten kloppen.
Groetjes Teunie
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 10:32
Nee, want die naalden van de boord staan nergens beschreven! En bij voor- en achterpand klopte het wél, daar stond dan vb "brei 60 naalden en minder dan voor mouwinzetten - brei nog 20 door - je hebt nu 80 naalden".

Ik heb 36 naalden voor de boordinzet, en da's maar 11cm ipv 14 (ik vond 14 echt te lang), maar 88 naalden (= ongeveer 40 cm) + 11cm boord zou bij mij kloppen qua lengte.

Ik heb dus nu alleen de boord gebreid, zonder meerderen of minderen (tot daar snap ik het wel). Nu moet ik dus beginnen meerderen, maar 'k weet niet waar! Zou het kunnen zoals Pallas zegt? Ik ga het even uitrekenen...
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 10:35
nld 4 -> 52
8-> 52
12-> 54
20-> 56
28-> 58
36-> 60
44-> 62
52-> 64
60-> 66
68-> 68
76-> 70
84-> 72
92-> 74

--> Klopt dus ook niet. Ik word hier gek van! Ik vind ook nergens een errata-lijst... Misschien moet ik de redactie van dat boekje eens mailen en ott aan een ander werkje beginnen?
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 10:43
Ik zou denk ik ,dan iedere 8ste naald meerderen,als je lengte en breedte dan uitkomt
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 10:46
Breedte komt vanboven en vanonder uit, het midden heb ik nog niet gemeten.

Lengte: 88 naalden zou ideaal zijn, maar 92 moet ook wel lukken (dan sla ik de mouwen om vanonder).
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 11:13
Moet je bij de bovenkant van de mouw weer minderen? Want het belangrijkste is dat de mouw goed van lengte is en dat hij in het armsgat past qua breedte. Elke 4 cm aan weerszijden meerderen klinkt normaal, dan wordt de mouw langzaam breder, maar in de eerste pen zou ik niet meerderen want die wordt al breder omdat je van nld 2,5 naar 4 gaat. Maak de mouw maar niet te lang, hij gaat misschien nog uithangen. Je kunt beter het totale aantal naalden breien met 74 steken vanaf de 52 naald. Misschien is het wel een drukfout 88 i.p.v. 48.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 12:48
Ja, er moet nadien nog geminderd worden, dat heb ik er niet bijgezet. Ik heb alles nagemeten en uitgerekend, en normaal zou de mouw in de mouwinzet passen als ik het patroon volg.

48 naalden is echt te kort (25 nlden = 10 cm), dan zou ik een mouw hebben van maar 20 cm + 11 cm boordsteek Mijn armen zijn 52 cm lang, gemeten vanaf de elleboog (en deze mouwen zijn zo'n model dat aan de elleboog begint).
Back to Top
Zonnetje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 15:08

[QUOTE=Sirk]Ik ben bezig met mouwen voor een trui. In het patroon staat het volgende: 

Je gaat in de 4de naald aan beide kanten 1 steek meerderen dan weer in de 8ste naald en zo verder je gaat altijd in de vierde naald aan beide kanten 1 steek meerderen

zonnetje 

Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 15:10
@ Zonnetje, lees ook de rest van het berichtje, aub! Ik ben mss dom, maar zo dom ben ik nog net niet 

Ik ga mijn moeder vrijdag het patroon meegeven aan een ervaren breister, misschien kan zij er wat van maken, of kan ze me gewoon een patroon van een andere mouw geven.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 17:02
Ik bedoelde dat je na het meerderen een stuk recht breit tot je genoeg naalden/lengte hebt.

wat rozengeur.
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 17:14
Dat ik mouwen brei dan meet ik van onder mijn arm ,ik hou wel een beetje rekening mee wat op het blad sta maar soms moet ik die langer breien en nog zelf meerderen .Ik bekijk dat patroon naar patroon en dan moet je alleen zien dat het rond je arm kan
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 17:53
Ik doe het over mijn gekromde elleboog en de centimeter heel moeilijk tegen mijn pols aangedrukt. Het is makkelijker als iemand anders het dan voor je meet. Of de centimeter in een elastiekje rond je pols.

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 19:08

Wat ik niet snap.is dat het een korte mouw is,vanaf de elleboog,bij mezelf kom ik dan op totaal 26 cm onderarm,dus zonder mouwkop.Dus ik heb het idee dat je met die 31 cm,dan wel goed zit,daarna komt de kop er nog op.

Maar misschien zie ik het verkeerd.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 19:23

Originally posted by Sirk Sirk wrote:

Ja, er moet nadien nog geminderd worden, dat heb ik er niet bijgezet. Ik heb alles nagemeten en uitgerekend, en normaal zou de mouw in de mouwinzet passen als ik het patroon volg.

48 naalden is echt te kort (25 nlden = 10 cm), dan zou ik een mouw hebben van maar 20 cm + 11 cm boordsteek Mijn armen zijn 52 cm lang, gemeten vanaf de elleboog (en deze mouwen zijn zo'n model dat aan de elleboog begint).

Je zegt hier inderdaad dat de mouwen bij de elleboog beginnen. dan zou 36 cm toch genoeg zijn) Of bedoel je pols??????

Ik heb laatst mouwen gebried en moest daar ook een aantal steken meerderen en dan opeens alleen maar recht door breien. Misschien is dat bij jou mouw ook het geval (als je mouwen tot aan de pols hebt dan).

Maar goed dat doet niks af aan het feit dat ze het over 88 naalden hebben. Misschien is dan dan een foutje en moet het 48 zijn.

odette
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 19:42
Ik bedoel schouder ipv elleboog  Jees, mijn woordenschat is weer goed vandaag 

Dus: ik heb een arm van 52 cm, gemeten van schouder tot pols. En dit patroon is ook een mouw die begint vanaf de schouder.

Ik ben ott met iets anders bezig, in de hoop dat alles vrijdag opgeklaard zal zijn!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 20:44
Het blijft moeilijk met schouders en mouwen, want de ene keer minder je voor het armsgat en de andere keer niet (wat ik niet mooi vind),en soms is de mouw recht van boven en de andere keer afgerond, dus de mouwlengte is telkens anders.

Maar we hebben vertrouwen in je, het gaat lukken.

wat rozengeur.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 26 November 2008 om 20:55
Deze mouw is afgerond, en er is geminderd voor het armsgat...

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.357 seconden.
Lang Yarns