Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Kap breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Elizabeth View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 17 Februari 2021
Locatie: Berkenwoude
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Elizabeth Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Kap breien
    Posted: 17 Februari 2021 om 14:37
Cry Lieve mensen,

Ik heb een schitterend herenvest gebreid in jaquardpatroon. Er moet echter ook een "kap"op.
Het zijn 2 lossen onderdelen met aan de ene kant halfrond (afgehecht en 1 in spiegelbeeld.

Er staat vermeld: sluit de kap en naai deze rond de hals. Hoe ik ook keer en draai. Ik heb werkelijk geen idee hoe het moet. Ben er al 2 dagen mee bezig. Ook moet er nog een afwerkbies op van 114 steken. Volgende vraag: moet deze dan langs de hals of op de kap??

Jammer dat ik geen foto kan bijvoegen.

Ik hoop dat iemand mij wil helpen. Dank alvast.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 15:06
die afwerkbies zal rond de kap zijn, vermits ge de kap al rond de hals hebt moeten naaien.

als ge het ene stuk dat waarschijnlijk naar boven toe is gebreid plat voor u legt en dan het andere stuk gedraaid ertegen kunt ge dan iets maken dat op een kap lijkt en dan zou dus de opzet aan de hals moeten genaaid worden.


misschien een link naar de foto?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 15:39
Nou Bep, ik heb geen flauw idee wat een kap is. Een muts? En jij geeft ook nog meteen uitleg. Knap, knap, knap.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 16:01
een capuchon wordt ook wel gezegd. Ge ziet dat veel bij sweaters (wordt nu hoodie genoemd dacht ik) en trainingsvesten, dat er een kap aanhangt.


het laagste punt van de rondingen moeten in het midden zitten zodat als ge ze dicht naait er zich een holte vormt om het hoofd in te steken. En dan wijst de rest zich vanzelf wel uit. Misschien is deze uitleg duidelijker
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 16:12
Jaja, begrijp wat het is. Maar het woord kap daarvoor was mij nog niet bekend, wel natuurlijk capuchon.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 16:16
een muts is bij ons een alleenstaand ding om op het hoofd te zetten (in het dialect een pots)

heb efkes in mijn vorig bericht iets bijgezet voor de vraagstelster dat misschien gemakkelijker is.
Back to Top
Elizabeth View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 17 Februari 2021
Locatie: Berkenwoude
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Elizabeth Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 16:27
Het is gelukt!!!!!!! Zag de kap continue verkeerd voor me. Ik had ook nog nooit van een kap gehoord maar het is inderdaad een capuchon. 

Iedereen bedankt!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 19:01
dus als ge ooit in Vlaanderen terecht komt en het regent en ge wilt een jas kopen, dan vraagt ge naar een regenfrak met een kap.
Ik vraag mij nu zomaar ineens af hoe jullie dan een regenkapke noemen, zo een plastieken ding waarvan de uiteinden op elkaar gevouwd zijn en waar lintjes aangenaaid zijn om onder de kin vast te knopen. Zit meestal in zo'n klein plastieken zakske van een 5 cm op 3 cm dat ge in de sjakosj kunt steken.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 20:22
Had mijn moeder altijd bij zich, vooral als ze net naar de kapper was geweest en ze gekruld de kapperszaak verliet. Een regen een regen,een regen-iets
Nu je het vraagt kan ik er niet op komen hoe we dat noemen. Goegel is je beste vriend, een regenkapje.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 20:25
Wij noemden dat regenkapje. Ik heb er nog eentje voor noodgevallen in het jack dat ik aantrek als wij gaan wandelen. Ik heb een hekel aan een muts die aan je jas hangt. Zo gauw het weer beter wordt gaat die eraf.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Elizabeth View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 17 Februari 2021
Locatie: Berkenwoude
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Elizabeth Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 21:52
Regenkapje ken ik inderdaad nog. Met van de "plooitjes" toch. Kan je via de 2 uiteinden het weer strak trekken en in het zakje doen.

Bep, een kap kende ik niet. Heb via youtube gezien dat het een capuchon is. Maar het is een Frans blad, waar het patroon in stond dus dat u dat kent klopt dan. Op de foto van het patroon was het ook niet goed te zien. Ik zag alleen een soort opstaand boord. Wat erachter hing was niet te zien. Maar gelukkig.... ik kan weer slapen...Smile




Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2021 om 11:45
Gelukkig dat ge weer kunt slapen, niets zo ambetant voor het humeur dan een slapeloze nacht.

ja die regenkap(k)jes bedoelde ik, en ik dacht dus dat jullie die regenkapjes dan regencapuchonnetjes of zo zouden noemen.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.660 seconden.
Lang Yarns