Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Kersthapjes-stress...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Kersthapjes-stress...
    Posted: 12 December 2018 om 15:01
Pfff.... ik ben al mijn recepten en zo aan het doorspitten en op internet aan het zoeken. Schoonmoeder komt een dagje met kerst, zij vindt het 't leukst om gewoon maar over de dag verdeeld allerlei kleine hapjes te eten. Prima, hebben wij geen moeite mee. Ik wil wel graag dat zij geniet, maar … ze lust bijna niets. Ik heb al wat receptjes voor hapjes aangepast, zodat zij het wél gaat lusten, maar heel veel blijft er dan niet over. Ze is gek op stokbrood met kruidenboter, maar ja, veel verder gaat haar eigen inbreng niet.

Iemand nog leuke ideeën?

Wat ze absoluut NIET lust? Haha, het lijstje is nog lang niet compleet, maar een idee van de ingrediënten die er niet in mogen zitten:

artisjok; bleekselderij; bloemkool; champignons; Chinees/Indisch/Italiaans/overig waar maar enigszins een buitenlands tintje aan zit; courgette; cranberry's; dadels; gember; gevogelte; knoflook; knolselderij; komkommer; lamsvlees; meloen; noten; paprika; pastinaak; pompoen; rauwkost; rijst/nasi/macaroni/spaghetti/enz.; schorseneren; spruiten; tomaat; vis ; wild; wortel ...


Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2018 om 15:43
Zo handwerkjuffie je hebt een uitdaging...
Je kunt beter opschrijven wat ze wel lust ...

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2018 om 16:33
Dat dit topic kersthapjes-STRESS heet, kan ik me in jouw geval nu helemaal voorstellen. Ik zou het accent allereerst meer leggen op versiering en sfeer dan op eten.  Verschillende soorten brood met verschillende soorten kruidenboter, kaas o.i.d. Misschien soep met voorzichtige ingrediënten? Ik heb ooit een dennentak in de puree gezet en radijsjes er in gehangen. Ik ben meer van het degelijke eten i.p.v. luxe liflafjes. Het begrip "niet lusten" vind ik erg moeilijk om mee om te gaan.    
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2018 om 16:48
Ja, het is echt een ramp hoor. Wij eten zelf eigenlijk bijna alles. Ik houd niet van pasta, maar als ik het ergens voorgeschoteld krijg, eet ik het netjes op. Alleen pesto en brie vind ik écht niet lekker, maar goed, daar is mee te leven. 
Ik ga in ieder geval een groentensoepje koken met daarin lekker rundvlees en zelfgemaakte gehaktballetjes (want mijn soep vindt ze altijd lekker, die wordt wel eens speciaal door haar 'besteld', haha). Stokbrood met verschillende soorten kruidenboter mag absoluut niet ontbreken.
Verder een hapje gevonden van bladerdeeg met Mon Chou erop (is toch ook behoorlijk neutraal van smaak), wat honing en dan in de oven; voor ons gegarneerd met walnoot, voor haar zónder noot. Dan een keer een gevuld eitje ergens tussendoor, gewoon alles over de dag verdeeld, en misschien (als ik toch gehaktballetjes voor in de soep maak) wat gehakt eruit houden en voorzichtig kruiden, om dan op een ander moment tussendoor als borrelballetje te presenteren... 
Valt echt niet mee hoor. Wel vaker gehad dat ze het dan opat en netjes zei: "Ja lekker", maar dan kwam er even later achteraan: "Maar ik zou het zelf nóóit maken..." Voor mij is dat dus een teken dat het niet lekker (genoeg) was... Als ik zelf ergens iets eet wat ik lekker vind, vraag ik bijv. naar het recept of zo. Maar ik word wel steeds onzekerder over wat ik dan wél moet gaan presenteren. Met pasen een brunch gemaakt met van alles en nog wat, allerlei verschillende soorten broodjes en zo, maar daar was toch ook het 'gewone' stokbrood met kruidenboter favoriet. Ik wil van alles doen als er iemand komt eten, en iedereen zegt altijd dat ik lekker kan koken, maar het wordt steeds moeilijker :(. 
Wie weet heeft iemand nog meer suggesties!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2018 om 23:45
In de absoluut NIET lijst staat er dan toch een tegenstrijdigheid.
In kruidenboter zit namelijk knoflook.


Niet onzeker worden, gewoon kleine hapjes die jullie lusten en bij elk hapje geeft ge een stukje stokbrood met kruidenboter. Ge kunt er een dun stukske, een wat dikker, een vierkantig, een echt rond, een geroosterd, een getoast, en allemaal met kruidenboter bij geven die uw lieftallige moeilijke eter kan oppeuzelen.

Als afwisseling kunt ge een stukske stokbrood besmeren met goede boter (roomboter ongezouten) en daar wat grof zout overstrooien. (is ook lekker).

Ge kunt ook mousses maken en die erop smeren. vb. garnalenmousse, forelmousse en ge zegt niet wat het is.


Of een coquille op een stukje toast, of een stukje varkenshaasje of rundsvlees.


Misschien hoopt ze wel op kreeft met stokbrood en kruidenboter.

Wat ook lekker is zijn van die tandenstokerkes en daar een stukje kaas, een stukje augurk, een stukje zwan teeveeworstje, een stukje ananas en een stukje pekelharing op.

En als ge dan toch een pot pekelharing in huis hebt kunt ge een witlofblaadje nemen en daar kleine stukjes pekelharing gemengd met kleine stukjes granny smith en een heel heel klein beetje mayonnaise (om het wat bijeen te houden, maar zonder mayonnaise kan ook hoor) op leggen. Dan hebt ge zo van die gevulde bootjes die gemakkelijk vast te houden zijn.


Escargots (is ook met kruidenboter).


Die 'ja lekker maar ik zou het zelf nooit maken' ken ik, omdat sommige dingen wel veel tijd en bewerkingen vragen, maar er wordt gretig van gegeten. En als ge dat voor uw eigen alleen (of zelfs voor 2 personen) moet maken begint ge daar gewoon niet aan.


Echt niet lusten is als ge begint te braken en kokhalzen als ge het in uw mond hebt en erop kauwt, anders is het : ik lust het wel maar het is geen favoriet.

Misschien dit jaar de proef op de som nemen met kleine hapjes en een emmer in de buurt.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 00:02
Vegetarische warme knakworstjes met of zonder mosterd.... HEERLIJK. Leuk als tussendoortje.

Avocado zie ik niet op het "niet-lusten-lijstje" staan. Guacamole is een tot moes gemaakte avocado (schillen, pit eruit, prakken en roeren) en daar zout en gesnipperde uitjes doorheen roeren. Geweldig op een toastje of stokbrood.  
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 08:06
Ik zou zorgen dat ik een pak Melbatoast en diverse Johma salades in huis had. Als je allerlei ingrediënten voor allerlei hapjes in huis moet halen, wordt het een dure grap en je blijft met veel restjes zitten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 08:19
Oh zit nog te denken aan de rolletjes die ik wel eens heb gemaakt...
Rauwe ham met boursin erin die oprollen en dan een beetje rucola sla erbij...
Heerlijk en zo klaar...
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 09:35
Ik heb geen stress want wij, mijn vriend en ik, zijn met die dagen lekker elders en daar wordt voor ons gekookt. Dus geen hapjesstress voor mij! Ook weleens makkelijk.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 09:42

@Bep: denkfoutje, want de kruidenboter maak ik altijd zelf, zónder knoflook...

Roomboter met grof zout is ook lekker, goede tip! Dan zit er toch even een ‘ander’ smaakje aan dan aan de gewone roomboter en de kruidenboter, dus dan heb ik op die manier drie soorten boter om te kiezen!

Mousses? Vinden wijzelf heerlijk, maar als ze dus niet kan herleiden wat er in zit, dan probéért ze het niet eens! Coquilles/escargots? Als ze dat ziet, schudt ze haar hoofd al, dat gaat hem niet worden.

Varkenshaas is wel een goed idee! Dan bak ik er bijvoorbeeld twee, snijd ze in dunne plakjes, zodat ze ‘hapklaar’ zijn, en dan maak ik er voor onszelf iets met champignons bij, gewoon in een apart schaaltje.

De ‘tandenstokertjes’ zijn op zich een goed idee, maar dan moet ik er iets anders aan prikken, want zilveruitjes en augurk (en zeker pekelharing) horen ook nog op het lijstje met ‘verboden etenswaren’ te staan... Maar ik kan wel van tevoren prikkertjes maken met inderdaad zo’n klein knakworstje, blokje kaas, en ze lust ook wel (maar dan uit blik) een stukje ananas erbij. Kaas/ananas is ook wel een goede combinatie.

 

Het emmertje zal ik maar niet neerzetten, haha, dan denkt ze bij voorbaat al dat er ‘vieze’ dingen op tafel worden gezet J.

 

@Kamilla: knakworstjes lust ze (maar dan wel van die ‘echte’ die dan ook ‘knak’ zeggen... maar die kan ik hier wel kopen, ik weet welk merk ze wil, hihi). Avocado: niet op het lijstje gezet omdat ik daar nog niet zo gauw aan had gedacht, maar hoort er zeker op!

 

@Magtelt: ik hoef dan ook echt geen enkele salade op tafel te zetten, zelfs geen eiersalade of zo, wat toch (vind ik) heel neutraal van smaak is. Toastjes wel, die heb ik al in huis, misschien lust ze wel van die Danish Chef (soort smeerkaas in tube) erop, en dan de ‘naturel’-versie zonder kruiden of zo...

 

@Suzie: o ja, zonder de sla erbij (want: rauwkost, dus: ‘eet ik niet’) is dát vast wel iets dat ze zal lusten. Inderdaad snel gemaakt, Boursin kan ik van tevoren al in huis halen, en de rauwe ham hoef ik ook niet op de dag vóór kerst te gaan kopen, dat kan ook wel iets eerder.

 

@Dilianne: bofkont! J Ik vind het altijd erg leuk om te koken, doe het heel graag, maar dan heb ik het over kóken en niet over allerlei hapjes verdeeld over de hele dag... Maar ik kan er ook van genieten als er eens voor me wordt gekookt, heerlijk, zó aanschuiven en jezelf laten verrassen. Geniet ervan!

 

Al met al toch weer een aantal goede ideeën opgedaan. Vaak heb je inderdaad veel te veel in huis; met ‘normaal’ eten (soep, groente, vlees, enz.) weet ik het wel aardig, maar met al die losse hapjes over de hele dag verdeeld, is het moeilijk in te schatten. Maar gewoon telkens een paar hapjes maken, dan blijft alles ook lekker vers, en ik ga toch niet de hele dag op de stoel zitten, dus dan kan ik af en toe eens wat heen en weer lopen en in de keuken rommelen, is beter dan de hele dag stil zitten.

 

Dan op het laatst een leuke sorbet of ander nagerechtje erbij, dan moet ze volgens mij toch wel genoeg krijgen wat ze lekker vindt... (Tweede kerstdag maak ik wel iets lekkers voor onszelf, haha.)

 

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik alles bij elkaar toch al aardig wat verschillende hapjes op tafel kan zetten nu. En dan de ochtend maar beginnen met koffie en gebak, dat gaat er altijd wel in. Zo kom ik de dag wel door!!!


Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 11:56
Bij mijn schoonouders maken ze ook vaak bladerdeeg hapjes met gehakt of met worstjes of kaas of zo of met net wat je lekker vind ( of in dit geval lust )...
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 12:06
O my puntje puntje puntje goodness, ik was allang afgehaakt. Ik ga straks mijn verjaardagseten bestellen en ik heb er 1 kindje tussen
zitten die niets lust - dat is dus heel eenvoudig, daar gaan we he-le-maal geen rekening mee houden. Lust ze het wel dan lust ze het wel
en zo niet - jammer.
 
Maar ok, even kijken misschien zelf kaaskoekjes maken of een redelijk neutrale flammenkuchen, die kun je van te voren maken (groot of klein) en
dan gewoon opwarmen. En voor jezelf kun je hem meer aankleden en dan kun je dus de kale en aangeklede versie presenteren.
 
Verder zou ik een lijst maken van alle dingen, die je daar ooit eens gegeten hebt en proberen daar iets leuks van te maken.
En als macaroni niet te Italiaans is, dan zou je daar een salade van kunnen maken.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 13:02
Je mag best rekening houden met zo iemand ,maar gewoon niet vertellen wat er allemaal inzit ,als het tenminste niet zo is dat ze die ingrediënten niet kan verdragen of mag hebben vanwege een dieet .

Mijn schoonmoeder hield niet van knoflook ,toen ze niet meer voor zichzelf kon zorgen had ik haar ooit gehaktballen gebracht .
Uit gewoonte had ik er knoflookpoeder ingedaan . Pas later dacht ik er aan .
Afwachten maar ,als ze ze niet lust hoor ik het wel en zeg ik wel dat ik het uit gewoonte gedaan had .
Het tegenstelde was waar ,ze had nog nooit zulke lekkere ballen gegeten .

Op de lagere school had ik een vriendinnetje dat vaak bij ons at .
Volgens haar moeder lustte ze geen spruiten ,daar wist mijn moeder   wel een oplossing voor . Stampen die dingen en we aten die avond boerenkool .
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 16:53
Nog wel een paar ideeën, die bladerdeeghapjes (ik kan ze bijv. vullen met een neutrale paté en zo) komen op het menu te staan, en de Flammkuchen vind ik ook een heel goed idee! En dan inderdaad in mini-uitvoeringen en met verschillende ingrediënten, drie of vier verschillende soorten is natuurlijk al heel leuk!
Haha, macaroni staat ook op de lijst, dat wordt het niet. En alles wat ik daar ooit heb gegeten... is meestal iets wat besteld was voor ons (een salade bijv., die lust ze zelf ook niet), of boerenkoolstamppot of hutspot, en een keer hachee (die niet te eten was: bestaat op haar manier uit gekookte uien met stukken gekookt varkensvlees door elkaar, en dat is het dan... dat noem ik dus geen hachee, haha). 

Leuk verhaal, Mutti! Het is vaak ook het idee, en het verhaaltje van 'wat de boer niet kent, dat eet hij niet'. Misschien toch maar eens een keer proberen om iets 'bijzonders' te gaan maken en niet te vertellen wat het is, maar met kerst houd ik het wel veilig, ik wil toch wel graag dat ze aan het eind van de dag zegt dat ze lekker heeft gegeten.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 18:41
Ik vroeg me af of schoonmoeder uitgenodigd was of zich zelf had uitgenodigd. Een gast mag natuurlijk nee zeggen, als hem/haar iets wordt gepresenteerd, maar van tevoren eisen stellen? Met schoonfamilie zal het wel anders liggen. Mijn schoonmoeder nodigde zich zelf uit voor mijn verjaardag en eerste Kerstdag, ook op eerste Paas- en Pinksterdag en de zaterdag ervoor, en saboteerde dan alle tradities, die ik met de kinderen wilde opbouwen, zoals Kerstliedjes zingen, Kerstverhalen voorlezen, paaseieren kleuren. Ze eiste dan zoveel aandacht op, dat er niets van knutselen of voorlezen kwam. Later bleek dat ze een hekel had aan de Roomse kerk en feestdagen. Waarom ze persé dan wilde logeren is een geheim, dat ze mee het graf in nam.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2018 om 19:51
Je kunt de Flammenkuchen vlammenkoek noemen, maar ik zou nog op zoek gaan naar een nog neutralere naam.
Zelf gebruik ik altijd dit recept en zelf varieer ik dus want alleen spek en ui is soms zo saai . . .
Daarnaast wens ik je veel sterkte en irriteer je niet te veel aan zelf had ik dit niet (zo) gemaakt, want als ik jouw beschrijving van
haar kookkunst lees heeft zij op dat soort uitspraken geen recht
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2018 om 14:54
Magtelt: schoonmoeder is uitgenodigd (nu kan het nog... mijn man vindt het ook natuurlijk fijn als zijn moeder een dagje komt); ik kan ook heel goed met haar opschieten, alleen het eten is altijd een ramp. Als ze op 'gewone' dagen wel eens komt (paar keer per jaar) weet ik nog wel wat op tafel te toveren. En een keer in de zomer de barbecue aan is ook wel een succes. Maar elk jaar bijv. gourmetten met kerst, daar heb ik ook niet heel veel zin in. Natuurlijk wil ik wel dat ze het leuk heeft én lekker eet. Als ik dan vraag wat ze graag wil eten, dan is het heel stoer: "O, ik doe niet zo moeilijk", maar ik heb ook geen zin om speciaal voor haar van alles te maken wat zij naderhand toch niet lekker vond, terwijl ik dan zelf ook liever iets anders zou hebben gegeten, dus die dag staat dan maar in haar teken.

lw1463: Ik heb het recept inmiddels opgeslagen op mijn pc. Denk inderdaad dat bijv. 'vlammenkoek' bij haar het idee oproept dat het heet (in de vorm van pittig) zal zijn, dus die andere naam is wel een goede tip. Zal wel iets worden van 'hartige minitaartjes' of zo, dat komt wel goed. Of gewoon zwierig presenteren met de woorden: "Zelf gebakken, met …" (en dan wat ingrediënten die zij lust). En dan maar in kleine porties snijden, eenhapsgerechtjes. Denk dat zij die met alleen spek en uien wel lekker vindt, kunnen we voor onszelf een deel met o.a. champignons, paprika e.d. doen. Lijkt me leuk om het te maken, bedankt voor de link!

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2018 om 15:21
Ohhh, maar zoete flammenkuchen is ook heel lekke.
Met appel en rozijnen of dergelijke.

ter variatie?

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns