Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenkleine hiel lukt niet

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
sarah83 View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: kleine hiel lukt niet
    Posted: 18 Augustus 2009 om 15:56
oké, ik ga er hier weer eens met volle moed aan beginnen zie!! Bedankt voor de goede uitleg!!
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2009 om 08:24

Baby sokjes zijn natuurlijk wel snel klaar maar het is veel meer gepriegel dan bv een grote sok.

Hieltjes moet je altijd een paar keer gedaan en gezien hebben voor je het snapt. Daarna ken je de sok/hiel en gaat het beter.

odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2009 om 07:36
Ja hoor, dat is veel makkelijker dan het lijkt. je breit die met zogenaamde 'verkorte pennen', dus toeren die je niet helemaal uitbreit, maar waarbij je steeds een paar steken laat staan. Door aan het eind van je verkorte toer steeds de laatste steek samen te breien met de eerste 'rustende' steek, wordt-ie steeds korter en krijg je een bolle vorm.  4-6-4 wil zeggen dat je aan weerszijden 4 steken hebt, en 6 in het midden voor de breedte van de hiel. Over die 6 steken ga je breien, de 4 / 4 aan weerszijden 'minder' je in je korte toeren.

In dit concrete geval :
Brei 9 (4 +6-1)steken en brei de 10e en 11e steek (da's dan samen de 6evan de middelste 6) samen. De laatste 3 steken laat je staan.
Keer het werk, brei 5 steken en brei de 6e en 7e samen. (3 laten staan)
Keer het werk, brei 5 steken en brei de 6e en 7e samen (2 laten staan)
Herhaal dat (nog 8 keer) totdat je alleen nog maar 6 steken op de pen hebt, en je kleine hiel is klaar.

Wat er gebeurt is dat je over de middelste 6 steken steeds bij de laatste steek 1 steek van de 'stilstaande'  steken 'meeneemt' zodat je een soort 'kontje' krijgt.

Daarna neem je eerst aan de ene kant weer 8 steken op, brei de voorvoet, en neem 8 steken op aan de andere kant.  Omdat je nu 'teveel' steken op de onderkant van de voet hebt staan, meot je nu in een paar pennen aan beide zijden een paar keer 1 minderen voor de 'spie'. Als je weer op het oude aantal (14) steken zit, brei je gewoon weer verder tot je aan de teen moet beginnen.

Heerlijk die kleine sokjes ; ik zit met 2x33 steken te werken ;-)
Met deze techniek kun je elke willekeurige hiel breien, of het nu 10 of 100 steken is. Deze hiel is overigens veel makkelijker dan de boemerang-hiel uit hetzelfde boek ; daar kom IK weer niet mooi uit. Ik brei mijn boemeranghielen dan ook gewoon maar op mijn eigen manier; dat wil ook.
Back to Top
sarah83 View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2009 om 20:37

hey allemaal,

ben gisteren ijverig en vol goede moed begonnen aan mijn eerste paar sokken (babysokjes) volgens het boekje 'sokken brei je zo' van Luijken en Hoogland. Alles ging goed tot ik bij die kleine hiel aankwam. Bij betreffende babysokjes is de stekenverdeling voor de kleine hiel 4/6/4., maar ik kom hier dus echt niet aan uit!

Kan er mij iemand helpen aan een goede en duidelijke beschrijving?

Groetjes,

Sarah

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns