Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Kleine hiel/sokken?

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Kleine hiel/sokken?
    Posted: 07 Januari 2010 om 17:06
Daar is deze brei-beginneling weer met een vraag!

Ik ben dus bezig met breien van mijn 1e paar sokken, met een Hollandse hiel. Ik heb ong.18cm  rondgebreid en daarna ben ik aan de grote hiel begonnen ( over 30 steken en 28 toeren)
Deze is nu klaar.

Nu moet ik dus met de kleine hiel verder. Weer staat het niet echt duidelijk beschreven vind ik. De steekverdeling is 10/10/10.

Ik moet met een averechtse toer beginnen, 10 steken breien.
Daarna 9 steken breien en de 10e steek samen met de 11e breien. Daarna het werk keren.

Maar wat doe ik dan met de resterende 10 steken die nog op de naald staan? Ik moet na die 10e en 11e toch gewoon de toer averechts afbreien???
Of inderdaad gelijk al hetw erk keren?

Ikke niet meer snap???? En hopelijk snappen jullie wat ik bedoel?
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 17:27

Die laat je gewoon staan en je keert het werk. Je moet een puntje krijgen en breid als het ware alleen de middelste steken. Ben je bezig met het boekje sokken brei je zo?

Je moet gewoon letterlijk doen wat er staat, als je het een keertje gedaan hebt is het duidelijker. Ik kan je anders als je er niet uit komt iets sturen, is de zelfde hiel maar dan even anders uitgelegd.

 

odette
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 17:33
Ja, ik gebruik inderdaad het boekje Sokken brei je zo. En als brei beginneling vind ik het boekje helemaal niet zo duidelijk.
Maar als ik het werk keer en er staan nog wat ongebreide steken,dan zit ik ook met de draad, dan krijg ik toch een loshangende lus?

Ik ben dus met de makkelijkste hiel bezig, de Hollandse hiel.
Die met een puntje die jij noemt, is toch een zandloperhiel?

Ik ga nog maar een keer puzzelen, ik moet er toch wel uitkomen?
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 20:48
Inmiddels heb ik de hele sok na een zwaar geirriteerde,boze bui uitgehaald.

Ik weet ook nog steeds niet als ik de kleine hiel 10/10/10 moet breien, of ik dat nou met 3 pennen moet doen???? Staat dus ook niet in het boekje.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 21:30

He wat jammer, je hebt toch niet ook je boord uitgehaald?? Je was al zo een eind op weg!

De grote en de kleine hiel brei je op 2 naalden, heen en weer. In het puntje (soort driehoekje =kleine hiel) wat je krijgt door de minderingen krijg je geen gaatjes als het goed is. Misschien wel als je dan los en dan vast breidt. De overige steken laat je staan. Je breidt weer een klein stukje terug voor de volgende mindering. Als het goed is zie je door netjes de minderingen uit te voeren een soort V verschijnen en gaat je werk rond lopen. Je gaat dus letterlijk de hoek bij de hiel om.

Is er niemand die het je voor kan doen of je door de beschrijving heen kan leiden terwijl je aan het breien bent? Als er plaatjes bij staan kun je die ook heel goed bekijken en kijken of jou breiwerk er op lijkt.

Succes en rustig blijven. Vraag de volgende keer gelijk raad hier.

groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 21:46
Dank je wel,Judy.
Ik blijf dus op 2 pennen! Ik heb ook een filmpje op youtube gevonden, daar ben ik ook weer iets wijzer van geworden.

Ja, ik heb echt de hele sok uitgehaald. Met een stukje uithalen waren er ook wat steken gevallen en die kreeg ik niet mooi meer terug....toen werd ik ongeduldig,geirriteerd en kwaad....en toen was e opeens geen sok meer!

Morgen maar weer met goede moed opnieuw beginnen. Ach, zo doe ik lekker lang met 2 bolletjes wol!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 22:05
Op een gegeven moment moet je aan de zijkanten van de kleine hiel weer steken opnemen tot je er weer evenveel hebt als voor al dat minderen. Mijn truc is om op alle lusjes een steek op te nemen en dan in de volgende naald te minderen tot je het goede aantal steken hebt. Want als je lusjes overslaat, krijg je op die plek een gaatje. Als je zo ver bent, begrijp je wat ik bedoel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 22:13
het filmpje op youtube liet ook goed zien hoe je weer steken moest opnemen:

http://www.youtube.com/user/dorret#p/a/u/1/aN2B47KDNTM

En zover was ik vanmorgen:


Back to Top
Zonnetje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Zonnetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 09:43

De kleine hiel brei je met 2 naalden

groetjes dienjte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 10:46
Na het zien van het filmpje zag ik inderdaad dat ik de kleine hiel met 2 naalden moet doen. Dat was dus ook niet echt duidelijk in het boekje.

Ik heb vanochtend vroeg alweer 60 steken opgezet en ik begin gewoon weer overnieuw.
Eens zal het toch moeten gaan lukken?
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer catharina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 12:51

Als je de grote hiel breit is het ( afhankelijk van de maat) een bijna vierkantje die je breit.

Bij 60 steken: 30 steken op 1 naald en heen en terug breien. Dit doe  je 28  naalden in de hoogte,

kleine hiel: 17 steken breien/ 2 achterin samen breien , 1 recht, keren . 4 steken breien , 2  averecht samen, 1 recht. keren. dan ga je iedere laatste steek samen breien met de eerste steek van de 10 overgebleven steken,de steken die je nog niet hebt gebreidt. Dit blijf je doen tot alle steken gebreidt zijn.Je hebt dan ( dacht ik ) 16 steken op je naald over.

Dan neem je aan de zijkant steken op.Lusje volledig opnemen niet 1 lusje maar 2.

Dit zijn ongeveer  16 steken, kan iets meer zijn. De volgende naalden , je hebt nu weer drie naalden en een 4e om mee tebreien, ga je de opgenomen zij steken verdraaid recht breien.De steken worden dan mooier strak en krijg je geen lussen. ( de 16 steken verdeel je over de beide zijnaalden, 8 steken bij de zijnaalden op zetten.)

Dan brei je de 30 steken van de bovenvoet, 2e naald/ 1 recht 2 recht samenbreien, naald uit breien. 3e naald breien tot laatste 3 steken, 2 steken verdraaid samen breien 1 recht. Dit blijf je herhalen tot je op naald 2 en 3 ,15 steken hebt. Je kunt dan doorbreien tot de lengte van je voet.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.Succes ermee en vraag gerust weer als je iets niet weet.

Groetjes Catharina

Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer catharina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2010 om 17:30

....hoe is het met je sokken???? Heb je nog iets met onze antwoorden kunnen doen???

 

Groetjes Catharina

Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2010 om 21:22
Ik ben nu nog steeds met het been bezig( had 'm een paar keer uitgehaald en opnieuw begonnen,omdat ik het boordniet zo mooi vond)

Morgen zal ik wel zover zijn dat ik weer aan de grote hiel kan beginnen, da's geen probleem...die is de eerste keer ook gelukt.
Maar daarna??????? Ik zie er nu al tegenop!
Back to Top
Petra T. View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 21 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 736
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Petra T. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2010 om 23:13
Gewoon volhouden.
Als je eenmaal de eerste sok hebt gedaan, denk je achteraf: dat was niet moeilijk.

Heb je blog even bekeken: mooie dingen maak je.
Je eerste kaartje was vast ook niet in een keer zoals je het had verwacht...
Geduld kun je oefenen.
www.petriek.blogspot.com
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2010 om 23:24
Dank je voor het complimentje over mijn blog,Petra!

Daar heb je gelijk in hoor, mijn eerste kaarten die ik ooit maakte.....OEF, dat wil je niet weten!
Ik ga gewoon stug door met het proberen van de "kleine hiel"...lukt het niet, dan maar weer uithalen en opnieuw!
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2010 om 15:22

Je hebt de gewone hollandse hiel (dat is hie met de grote hiel, kleine hiel en de spie) en je hebt de jojo hiel ook wel rond hiel.

Je breid een sok over 4 naalden (je breid met de vijfde lege naald). naald 1 is de halve hiel, naald 2 en 3 is de voorvoet en naald 4 is de nadere halve hiel.

Na het been brei je dus de hiel over naald 1 en 4. Je breid eerst de grote hiel (dat is gewoon een recht lapje) dan brei je de kleine hiel (dat is met verkorte toeren). Ik zal je een andere uitleg sturen (is eigenlijk het zelfde maar anders beschreven dan die in het boekje sokken brei je zo).

Moet het even inscannen dus even geduld. Het is jammer dat je Zuid-Holland woont anders had ik het je je voor kunnen doen.

odette
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2010 om 15:37
Monique je moet me even (via pm) je mail adres geven want ik wil je iets met een bijlage sturen en ik weet niet hoe het met de berichten service van de hobbydoos moet,
odette
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2010 om 16:33
JOEPIE!!!!!! het is me gelukt hoor! Ik heb de kleine hiel gebreid! En het stomme is nu ik 'm gebreid heb dat het helemaal niet moeilijk was!

Straks proberen weer verder te gaan, nu met steken opnemen langs de grote hiel.

Ik hou jullie op de hoogte!

groetjes, Monique
Back to Top
breijoke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 15 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 528
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breijoke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2010 om 10:46

Gewoon doorgaan hoor het is mij ook gelukt ik ben nu met mijn 2e paar sokken bezig, veel succes, en als ze klaar zijn ben je heeeeeeel trots.

 

groetjes brei-joke

Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2010 om 11:05
Ja hoor, Joke, ik probeer wel door te gaan, want ik wil ze graag af hebben!

Ik zit nu dus alweer met een "probleem". De kleine hiel is gelukt, maar nu dat steken opnemen?

Steken opnemen kan ik wel, maar er staat in het boekje dat ik er dus 15 moet opnemen en maak er tussen de hiel en bovenvoet een extra om een gaatje te voorkomen.
Dus ik moet er dan 16 opnemen????

Ook weet ik niet of ik pen 2 en 3 allemaal samen op 1 pen moet breien of gewoon de steken op pen 2 en 3 laten staan en breien????
Ik denk het laatste,want ik moet weer terug naar 4 pennen.....
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns