Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Kleine hiel/sokken?

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
breijoke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 15 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 528
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breijoke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2010 om 11:11
In sokken brei je zo staat het ingewikkeld, ik heb 15 steken opgenomen eerst aan een kant ben weer gaan breien tot  de helft van de kleine hiel met een 3 e naald en dan weer 15 steken opgenomen en dan krijg je als je verder breit de steken weer op 4 naalden, eerst goed lezen en dag stapje voor stapje proberen. succes
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2010 om 11:26
Dank je wel Joke!

Ik vind het zeker een onduidelijk geschreven boekje en dan beweren de schrijfsters nog dat iedereen er sokken mee kan breien!

Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mo47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2010 om 11:27
Na het breien en steken opnemen, moet ik het teveel aan steken ook weer gaan minderen? pppfff!!!
het zal wel even een handigheidje zijn en als ik dat eenmaal weet is er niks meer aan.
Back to Top
breijoke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 15 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 528
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breijoke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2010 om 13:16

Dat minderen is niet zo moeilijk je moet wel goed in de gaten houden welke de 1 en 4 naald is en de 2 en 3, ik gebruik een markeerringetje of iets want je weet niet meer in welke toer je bent, dat recht samen breien aab is makkelijk je breit een steek 2 en 3 zet je op je rechternaald steek met je linkernaald in en brei ze dan samen. succes.

joke

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2010 om 14:20
Je kunt ook met een stipje nagellak 殚n naald merken en die dan altijd als eerste naald gebruiken. Maar je ziet het vaak aan de opzetdraad welke de 1ste is.

Het is bij elk breiboekje handig om de bladzijde(n) met gebruikte steken en termen te kopieren en ernaast te leggen. Als ze afwijken van de termen die je kent, en je denkt ervaring genoeg te hebben om die bladzij over te slaan, zit je soms vreemd te kijken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Annita View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2011
Locatie: Katwijk aan Zee
Status: Offline
Points: 772
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annita Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2012 om 23:03
Originally posted by odette odette wrote:

Je hebt de gewone hollandse hiel (dat is hie met de grote hiel, kleine hiel en de spie) en je hebt de jojo hiel ook wel rond hiel.


Je breid een sok over 4 naalden (je breid met de vijfde lege naald). naald 1 is de halve hiel, naald 2 en 3 is de voorvoet en naald 4 is de nadere halve hiel.


Na het been brei je dus de hiel over naald 1 en 4. Je breid eerst de grote hiel (dat is gewoon een recht lapje) dan brei je de kleine hiel (dat is met verkorte toeren). Ik zal je een andere uitleg sturen (is eigenlijk het zelfde maar anders beschreven dan die in het boekje sokken brei je zo).


Moet het even inscannen dus even geduld. Het is jammer dat je聽Zuid-Holland woont anders had ik het je je voor kunnen doen.



Odette, zou je mij 贸贸k die andere uitleg kunnen sturen?
Ben ook aan het toveren met de hiel en de spie!
Gebruik hetzelfde boekje: Sokken brei je z贸!
Nou: Ik dus niet!
Ik snap 贸贸k niet "hoe" je de steken moet verdelen als je de grote en de kleine hiel klaar hebt! Begin je met de 1e naald middenachter en daarbij aan de zijkant opnemen?
Alvast bedankt!
Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Augustus 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2545
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2012 om 08:35
Je 'moet' inderdaad 茅茅n steek extra opnemen. Die minder je weer in de spie. Als je de nieuwe steken opneemt pak je een andere naald (nr 3) . De nieuwe naald met de opgenomen steken brei je door totdat je ONDER de hiel het midden hebt bereikt (bij jou dus 5 steken). Daarna weer een nieuwe naald (nr.4) en daar neem je ook de op te nemen steken mee op. Uiteindelijk heb je de steken dus weer op 4 naalden staan.
 
Op de site van walhalla met een    o .  (kijk even op Google) staat onder kadootjes een p[atroon voor de basissok..... daar staat wellicht beter beschreven wat ik hier heb uitgelegd.
 
Succes ermee.  Troost je de eerste sok heeft bij mij 茅茅n week geduurd. Nu gaat het met ogen dicht. Vaak denk je te moeilijk...Wink
Back to Top
Annita View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2011
Locatie: Katwijk aan Zee
Status: Offline
Points: 772
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annita Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2012 om 08:53
Ik geloof dat ik het snap.
De bovenkant van de voet staat op 2 naaldjes, dan de 3e naald steken opzij opnemen tot het MIDDEN van 贸nder de hiel, daarna op de 4e naald; de 谩ndere steken van het MIDDEN 贸nder de hiel 茅n de steken van de 谩ndere zijkant erbij!
Heb ik dat goed begrepen?
Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Augustus 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2545
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2012 om 08:59
Originally posted by Annita Annita wrote:

Ik geloof dat ik het snap.
De bovenkant van de voet staat op 2 naaldjes, dan de 3e naald steken opzij opnemen tot het MIDDEN van 贸nder de hiel, daarna op de 4e naald; de 谩ndere steken van het MIDDEN 贸nder de hiel 茅n de steken van de 谩ndere zijkant erbij!
Heb ik dat goed begrepen?
 
YES Big smile
Je neent het aantal steken op wat nodig is plus 茅茅n en je breit de helft van het aantal steken dat er over is na het minderen van de kleine hiel.
Dus aan 1 kant ga je van de bovenvoet naar beneden tot en met de hiel en vanaf de hiel ga je weer omhoog tot aan de bovenvoet en heb je je sok weer rond. En je hebt ook weer 4 pennen.
Back to Top
Annita View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2011
Locatie: Katwijk aan Zee
Status: Offline
Points: 772
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annita Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2012 om 18:42
Bedankt Marlies! Ga het z贸 eens even uitproberen.
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2012 om 00:40
ik ben ook begonnen met hoe sokken te breien en heb ondervonden dat alle informatie welkom is
heb dat boekje ook gekocht sokken brei je zo en moet zeggen als een beginneling dat moet kunnen uit die boek zoals ik zouden ze al eens beter beginnen met de basissteken uit te leggen want die heb ik op een andere manier moeten zoeken.
stillaan kan ik nu al een beetje verder tot de hiel  


Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns