Klopt het patroon wel?? |
Reageer ![]() |
Autheur | |||||||||
rigbos ![]() Newbie ![]() Lid sinds: 11 November 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 11 November 2013 om 15:31 |
||||||||
Hallo,
Wie weet raad. Ben bezig met het breien van een vierkant vest. Drops design Patroon nr. 137-20 ![]() Volgens mij klopt het patroon niet. Het gaat om de plaats van de armsgaten. De schouderbreedte hiertussen lijkt veel te klein. Dat begint al bij het kiezen van de maat. De schouderbreedte varieert van 30 - 36 cm afhankelijk van de maat. Deze zijn al erg klein. Ik heb maat 38/40 en meet een schouderbreedte van 36 cm bij mezelf. Dit zou betekenen dat ik maat XXXL moet breien. Dat is al vreemd. Ga toch maar voor maat L. Maar als ik de armsgaten erin brei (bij een hoogte van 21 cm) dan heb ik 18 steken tussen de beide gaten (is een kleine 18 cm), dus geen 32, zoals op de tekening aangegeven, laat staan 36. Toch volg ik het patroon precies op. Doe ik iets fout?? Of klot het patroon niet? Kan iemand helpen? Dank alvast, Vriendelijke groet, Ria
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14134 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Er staat gemeten vanaf het midden. Als je bij een cirkel vanaf het midden moet meten en dan begrijp ik er uit dat de totale hoogte dus het dubbele is. Dus vanaf het midden 21 cm is in totaal 42 cm. Het midden is het midden van de rug in dit geval. Kom je dan wel uit?
|
|||||||||
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|||||||||
![]() |
|||||||||
rigbos ![]() Newbie ![]() Lid sinds: 11 November 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 4 |
||||||||
Dag Lidwina,
Dank je voor je reactie! Ben bang dat het alleen nog niet helpt. Gaat mij om de breedte aan de bovenkant tussen de 2 armsgaten (zie plaatje), die zou 32 moeten zijn (is weinig mi, want bij mezelf meet ik 36, dus zou ik XXXL moeten maken, maar dat terzijde, als ik op 32 uitkom is het al heel wat). Ik houd voor deze afstand 18 steken op de naald, ongeveer 18 centimeter. Bij deze meting hoef ik geen rekening te houden met een eventuele verdubbeling, van het aantal centimeters, zoals jij bedoeld. Dat snap ik, maar had gekund natuurlijk. Ik doe vast iets fout, maar wat? ![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14134 |
||||||||
LIJF:
Wordt in de rondte gebreid vanaf middenachter. Zet 8 st op met Vienna en verdeel ze over 4 breinld zonder knop 7 mm. Brei 1 nld recht en brei TEGELIJKERTIJD 2 st r st in iedere st = 16 st. Plaats 4 markeerders in het werk met 4 st tussen iedere markeerder. LET OP! Plaats de eerste markeerder aan het begin van de nld. Brei dan PATROON, brei 1 herhaling van het patroon na iedere markeerder (dus elke breinld zonder knop). Ga als telpatroon M.1 een keer in de hoogte is gebreid verder in patroon en met 8 meerderingen om de nld , brei de gemeerderde st mee in telpatroon M.1. Ga verder met de rondbreinld indien nodig. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei bij een hoogte van ongeveer 19-21-22-23 cm gemeten vanuit het midden de volgende nld als volgt - pas zo aan dat dit een nld is die recht wordt gebreid: Brei tot er 12-13-14-15 st over zijn voor de 2e markeerder, kant de volgende 18-20-22-24 st af (= armsgat). Brei verder tot er 6-7-8-9 st over zijn voor de 3e markeerder, kant de volgende 18-20-22-24 st af (= andere armsgat). Zet in de volgende nld 18-20-22-24 nieuwe st op boven ieder armsgat. Ga verder in patroon en meerder als hiervoor tot het werk ongeveer 50-55-60-65 cm meet vanuit het midden gemeten. Brei 6 nld in RIBBELST – zie uitleg boven - (ga ook verder met 8 st meerderen om de nld als hiervoor). Kant losjes af met rechte st Telpatroon
![]() |
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Zo nu heb ik alles eens gecopieëerd. Zullen we eens verder kijken. Ik zie in het hele patroon nergens staan dat de breedte tussen de schouders. Er staat dat je bij een hoogte van bv 22 cm moet gaan afkanten voor de armsgaten. Er staat dat 15 naalden 10 cm zijn. Dus bij 22 cm moeten het 33 naalden zijn.Na 9 naalden heb je op iedere naald oftewel tussen iedere markeerder al 14 steken staan. je moet dan echter nog 33- 9 is 24 naalden breien om aan die 22 cm te komen. Tijdens die 24 naalden moet je nog 12 keer 8 steken meerderen. Ze zeggen duidelijk dat je op de steekverhouding moet blijven letten
Als ik op de foto kijk zie ik wel dat het breiwerk heel erg uitgerekt is. Ik zou het zo doen zoals je bezig bent en als je de steken er weer bij opgezet hebt even aantrekken, zodat je een idee hebt hoe het komt te zitten. Nu maar hopen dat nog iemand anders een goed idee heeft. |
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Ik geloof dat ik het heb. Ik denk dat we steeds gedacht hebben dat de steken tussen de 2 keer afkanten voor het armsgat de rug is. Zou het kunnen zijn dat de steken van de voorkant zijn? Je ziet nl ook dat de de schouder iets overhangt.
|
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Dag Ludwina,
Dank voor je reacties. Ze hebben me op een spoor gezet. Volgens mij moet het wel de achterkant en de ruimte tussen de schouders zijn (wordt ook over gesproken bij de maten helemaal boven in de beschrijving). Maar je opmerking over de stekenverhouding zette me op een spoor en dan klopt het patroon volgens mij toch niet. Als je uit gaat van de kleinste maat, dan zou je na 30 naalden op 20 cm moeten zitten en dan heb je ongeveer 34 steken tussen elke markeerdraad. Tussen markeerdraad 2 en 3 raak je daarvan 6 aan beide armsgaten kwijt. Hou je er 22 over. Dit zou dan ongeveer 18 cm moeten zijn. Dat is niet genoeg voor de schouders. Dat past nooit. Moet wel een fout zijn volgens mij. Ik ga de armsgaten dus nu maar op goed geluk op een andere plaats zetten. Denk dat het moet gaan lukken. Nogmaals dank je wel voor het meedenken. Groet, Ria
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Hoeveel steken zitten er aan de andere kant tussen de armsgaten?
Je hebt 4 keer 34 steken. Samen dus 136 steken. Er gaan 2 keer 22 steken af voor de armsgaten. Blijven er 92 steken over. Je zegt dat er 22 steken tussen de markeerder 2 en 3 overblijven. Dan zijn er dus aan de andere kant nog 70 steken. Hoe zou dat dan uitkomen als rug. Dat zou ruim 50 cm zijn, is natuurlijk veel te veel lijkt mij. Is het een optie om het geheel eens op een krant te tekenen, en dan proberen aan te trekken. Nog een ander idee. Kijk eens goed naar de schema tekening. Je ziet daar het midden aangegeven. Op de foto zie je ook het midden. Dat midden zit ongeveer ter hoogte van het armsgat in de rug. Dan lijkt het of de grotere afstand in de rug is. Nu is 50 cm wel erg veel. Maar jij zegt dat je eigenlijk maat 36 hebt. Bij de kleinere maat is dat dan natuurlijk ook minder. Ik heb gewoon eens alles opgeschreven wat ik heb bedacht. Wordt waarschijnlijk vervolgd.
|
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8177 |
||||||||
Het heeft me vannacht bezig gehouden .
Je begint met een Markeerder 4 st M 4st M 4st M 4st . Je verdeelt je steken over 4 nld en je hebt 4 markeerders heb je dan aan het eind van je 4e nld geen markeerder ?? Zou het niet zo kunnen zijn dat je eerste pen je voorpand is ,Pen 2 en 3 je rugpand en pen 4 weer een voorpand Ik heb net als Lidwina maar opgeschreven wat ik heb bedacht |
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Daar heb ik ook aan gedacht Mutti, maar niet zo verder gedacht. ik dacht nl, je moeet een gedeelte pen breien, dan een hele pen en dan weer een gedeelte breien. Dan zou het als volgt uitkomen op 22 en 34 steken, dat zijn er dan samen 56, komt dan beter in de richting. Maar er staat 2e markeerder en dan tot 8 steken voor de derde. Ik kom er niet uit....
|
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8177 |
||||||||
Als je van je 1e 34 steken 14 steken afhaalt voor je armsgat en nog 8 steken van je 2e pen voor je armsgat . Dan die pen uitbreit de volgende breit tot 8 steken voor het einde die afkant en dan die 1e 14 steken van je laatste pen voor het armsgat en dan verder uitbreien . Kom je dan uit ???
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Ik heb nog eens gekeken. Die 22 steken, zijn de steken voor de achterhals. Probeer je voor te stellen hoe je dat vest aantrekt. Goed naar de foto kijken. Dan zie je dat wat op de schema tekening boven aan staat de kraag van het vest moet zijn. Het middelpunt zit lager en op de foto zit het ook ongeveer onder aan het begin dan de arm. Je moet dat heel anders bekijken als een normaal gebreid vest.
|
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
Hobbydoos_gebruiker ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 09 Oktober 2012 Locatie: Brabant Status: Offline Points: 3045 |
||||||||
Hoihoi,
Niet om het een of het ander en het gaat zo lekker met elkaar hier op dit forum, maar is het misschien niet beter om dit bij het desbetreffende patroon als opmerking te plaatsen op de Drops website?
Ik heb dit ook een keer gedaan bij een patroon en had 1/2 dagen later een reactie.
Groetjes,
Dilianne
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Ik heb ook op de site van Drops gekeken en er staan daar 50 als ik me goed herinner opmerkingen over het patroon van mensen die het vest gemaakt hadden
Ik heb ze niet allemaal doorgelezen maar als er een fout in het patroon zat was dat daar ook boven water gekomen dus misschien kun je die even nalezen Bij 1 opmerking zag ik staan dat ze een video van Drops moesten bekijken
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Ik heb ook gekeken bij Drops. Het enige probleem dat men had was dat men niet wist waar men de 4e steek vandaan moest halen om te beginnen. De video was voor iemand die het meerderen niet begreep. De rest waren opmerkingen over het model, die hadden het niet gemaakt maar waren bewonderaars. Ik heb een stkje stof gezocht en ga het tekenen. Wil het Barbie aantrekken, maar Barbie is de hort op.
|
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Ik kan dit niet uitstaan net als jij Lidwina
Ik heb een vierkant geknipt en daarin een kleiner vierkant getekend en de armsgaten uitgeknipt Ik kom nu tot het volgende : Rechts onderaan is je 1e markeerder Je breit naar je 2e markeerder toe(voorpand) rechts bovenaan daar minder je voor je armsgat 14 steken plus nog 8 steken van je volgende pen (halskant ) Je gaat naar markeerder 3 toe en je mindert nog 8 steken plus 14 steken van je volgende pen . Volgens jullie zitten er 34 steken op ieder pen Van pen 1 (voorpand)ben je er dan 14 kwijt van pen 2 (halskant)2x 8 = 16 34 -16 =dan houd je er 28 over tussen de beide armsgaten Pen 3 wordt weer een voorpand en pen 4 is je onderkant . Ik kan er niets anders van maken Ik stop nu met mijn freubelwerkje .Mijn man heeft m'n hulp nodig en dat is heeeeel bijzonder . succes |
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Mutti je houdt er tussen de 2 armsgaten 18 over. Ik heb het op een stukje stof getekend. We komen helemaal in de war omdat het in het vierkent getekend is. In werkelijkheid is het natuurlijk rond. Zie foto, daar is nergens een hoek te bekennen. Als je breit op 4 pennen lijkt het ook alsof de armsgaten een hoek vormen. Als je voor de armsgaten hebt afgekant is dat een lijn, zie weer schematekening. Al de steken die over zijn na het afkanten van de armsgaten zitten verdeeld over 3 pennen. Dat zijn er van pen 1, 20. van pen 3 ook 20. En van pen 4 34. Dat zijn er samen 74. Die 18 steken tussen de 2 armsgaten vormen de rughals. Alles wat daarna gebreid wordt is die grote omgeslagen kraag.
Ik heb mijn constructie een babyborn aangetrokken. Dan kun je goed zien hoe het vierkant valt. Dan zie je inderdaad dat het midden op armsgathoogte valt. Dat wat je na de nieuw opgezette steken breit de kraag, de lengte achter en de voorkant gaat vormen. Zoals ik het zie vormen de 34 steken de breedte van de rug, dus de halve bovenwijdte. Dat lijkt weinig, maar het patroon is heel rekbaar, dat zie je ook op de foto. En nu ben ik aan het einde van mijn latijn. |
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Lidwina .
Het zijn er natuurlijk 18 Mijn berekening van 34-16 is natuurlijk ook 18 en geen 28 . Toch maar wat duidelijker schrijven op m'n kladjes . |
|||||||||
![]() |
|||||||||
||||||||
Gebeurd mij regelmatig. Zit altijd een beetje te griezelen als ik hier iets van getallen opschrijf. Reken het steeds na en dan nog. Nu had ik ook weer een fout op mijn kladje staan, door jou foutje zag ik de mijne.
|
|||||||||
Groetjes, Lida.
|||||||||
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |