Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Knippen in breiwerk?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Knippen in breiwerk?
    Posted: 13 Januari 2020 om 18:55
Ik heb weer eens een flinke uitdaging . Vorig jaar heb ik het Drops-zomervestje Pink Rails 111-5 gebreid van heel lichtroze Muskat. Goed gelukt en mooi geworden, maarrrrr op de rug zat een lelijk gedeelte, op de plaats waar ik (aan de binnenkant uiteraard) een nieuwe en oude draad had weggewerkt. Normaal gesproken zie je dat niet, maar bij deze lichte kleur helaas wel. Wat ik ook deed, het werd er niet beter op. Nu kan ik er natuurlijk iets overheen mazen of iets dergelijks, maar hebben jullie misschien nog andere goede ideeën? Ik heb zelfs al zitten peinzen of het misschien mogelijk is om het lelijke stuk te vervangen door een nieuw gebreid stuk. Dan moet ik het lelijke stuk dus wegknippen... . Weet iemand of dat überhaupt kan??? Ik zei het al: een uitdaging
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2020 om 19:16
Ja, dat kan. Ik heb die techniek vroeger op school geleerd, maar vraag me niet hoe dat ging?
Ik weet niet hoeveel naalden er niet goed zijn, Als het maar 1 of 2 naalden knip je een draad over en haalt gewoon de draad los, daarna maas je het geheel weer aan elkaar. Van te voren haal je een draad door alle steken van hetgeen moet blijven zitten zodat je steken niet allemaal naar beneden vallen. Als het kledingstuk al gewassen is gaat het gemakkelijker want dan zitten de steken steviger in elkaar.
Aan de andere kant moet je daar dan ook weer garen aan en afhechten. Als je dat echt niet wil zien moet je van zijnaad tot zijnaad uithalen. Maar dan nog. Heb je de afgehechte draden al een losgehaald? Of heb je een aantal steken met dubbele draad gebreid? Zo ja, probeer dan 1 draad eens los te peuteren en de draad die blijft zitten iets aan te trekken want daar is de steek dan losser geworden. Misschien helpt dat al. Succes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2020 om 19:55
Dank voor je snelle reactie, Lidwina, en fijn te weten dat het kan! Ik had me al helemaal suf gegoogled, maar ik kon er nergens iets over vinden.
De afgehechte draadjes had ik vorig jaar al eens losgehaald en ook de steken wat strakker aangetrokken, maar het mocht allemaal niet baten; sterker nog, het werd alleen maar erger door al dat gerommel. Het gaat om een stuk van ongeveer 12 cm over 2 of 3 naalden. Ik ga eerst maar eens proberen dat uit te halen en het aan elkaar te mazen, zoals jij schrijft. Mocht dat niet genoeg zijn, dan kan ik altijd nog van zijnaad tot zijnaad uithalen. Ik laat je t.z.t. weten hoe het gegaan is!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2020 om 20:49
Prima succes. Vroeger heb ik geleerd dat je draden kunt spannen over de rijen die je uitgehaald hebt en daar omheen kunt mazen, dan heb je enig houvast. (Ik ben onderwijzeres van huis uit, Dit moesten wij vroeger allemaal leren. Ik heb nog een doos vol oefen lapjes).
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2020 om 22:08
Ik heb nog even nagedacht terwijl ik zit te breien.
Waar zit die plek eigenlijk in de rug?
Ik zou niet beginnen te rommelen. Je hebt het over 2 of 3 naalden. Haal uit van zijnaad tot zijnaad en brei de naalden die nieuw moeten en maas het dan aan elkaar. Meerdere toeren omhoog mazen en alle steken gelijk houden is niet echt gemakkelijk. Je hebt snel een steek losser dan de andere of hij zit verdraaid. Je hebt dan ook de aanhechtingen in de zijnaad anders heb je ze nog ergens op een zichtbare plek.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 07:59
Voortaan kun je beter aan de zijkant van het werk met een nieuwe draad beginnen. Als je wilt weten of er nog genoeg garen is om een hele naald te breien, dan zou die draad drie of vier keer zo lang moeten zijn als wat er op de naald zit.

Kun je steken onder het lelijke plekje gewoon opnemen? Als het rechte tricot is, zie je de v-tjes duidelijk. Dan heb je daar een dubbel breisel en de losse draden kun je achter het plekje wegwerken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 10:45
Goedemorgen Lidwina en Magtelt, ik heb het probleemgebied nog eens goed onder de loep genomen en besloten om een aantal naalden opnieuw te breien, van ‘zijnaad tot zijnaad’ (ik heb met de rondbreinaald gewerkt, dus geen zijnaad, maar in elk geval zitten de aan- en afhechtingen dan straks op een minder zichtbare plek). Ik maak steeds foto’s van het proces, maar hebben jullie enig idee hoe ik die hier kan plaatsen? Als jullie het tenminste leuk vinden om mijn breibrij-avonturen te zien
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 14:40
Even een tussentijdse update: aan onder-, boven- en zijkanten lifelines gezet, toen de schaar erin (dat was even diep ademhalen!) en totaal 5 naalden van elk 82 steken uitgehaald. Steken weer op de naald gezet en 4 naalden gebreid, ziet er tot nu toe TOP uit! Aan de zijkanten heb ik nu wel een wirwar van draadjes (van de zijkanten van die vijf uitgehaalde naalden), maar wat ik daarmee moet doen zie ik later wel. Nog even een vraag: ik moet nu dus eigenlijk nog 1 naald breien, maar hoe zorg ik dan dat die naald straks verbonden wordt met de (oude) naald erboven? Kan ik dat ook breiend doen, of moet ik ze aan elkaar naaien? Of moet ik die laatste naald niet breien, maar met maassteken aan de bovenliggende naald verbinden? Ik hoop dat jullie me begrijpen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 20:09
Hmmm , misschien is grafting de beste manier om de naalden aan elkaar te verbinden?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 20:30
Inderdaad aan elkaar mazen. Let er wel op dat de maastoer een naald is. Dus misschien hoef je die naald waar je nu van spreekt niet meer te breien. Ik zou eerst de zijkanten met elkaar verbinden, draadjes genoeg. Kun je meteen zien of die naald nog nodig is.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 20:40
Ik leer hier weer zó veel van! Vooral dat ik niet meteen in paniek hoef te raken als er iets fout is gegaan
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 08:22
Met gewoon naaigaren zie je misschien minder de naad dan met breigaren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 11:02
heel goed dames zo zou ik het ook doen. ik heb me er niet mee bemoeit twee is genoeg,
 maar mazen vind ik prachtig werk,
oant Sjen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 15:15
Er is ergens een topic over hoe foto's te plaatsen. Het punt is dat je ze niet direct van je telefoon hier kunt plakken, ze moeten eerst "ergens"
op internet staan en dan kun je ze koppelen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 15:19
Ik kan geen plaats foto topic vinden, misschien dat Bep weer eens in haar glazen bol wil kijken want die kan dingen vinden, het is mirakels
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 16:27
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2020 om 12:41
Dank iedereen voor alle reacties! Foto’s plaatsen moet ik me nog eens in gaan verdiepen, maar de ‘renovatie’ van mijn vestje is aardig gelukt. Het was wel een hoop gepriegel aan de zijkanten met al die losse draadjes, maar die heb ik met gewoon naaigaren vastgenaaid. Het was een flinke klus, maar al met al ben ik blij dat ik het gedaan heb. Je ziet natuurlijk wel iets verschil tussen het oudere en het nieuwe breiwerk, maar ik ben tevreden en zal het vest nu weer met plezier gaan dragen !
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns