Knook |
Reageer ![]() |
Autheur | |
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 28 Maart 2014 om 11:12 |
Gisteren liet iemand me twee knookhaken zien, haaknaalden met een groot oog aan het achtereind. Het schijnt de bedoeling te zijn dat je een werkdraad door het oog haalt en daar dan de steken op doet. Het klinkt als tunisch haken. Ik vroeg me af of het een nieuwe techniek is en iets toevoegt aan wat ik al kan. Je neemt de werkdraad niet mee in het werk. Wie weet hier meer over?
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
BettyKleien ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 05 Februari 2013 Locatie: Haarlem Status: Offline Points: 867 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Even kijken op google of you tube magteld .daar vind je er meer over ik heb het daar al gezien
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
Ik vond alleen op google een al afgemaakt lapje en dat was te vaag om te zien of het op tunisch haken leek. Mijn Adobe Flashreader was verdwenen en toen kon ik geen filmpjes kijken, maar mijn man heeft net het een en ander zitten regelen op de laptop, dus misschien lukt het weer.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
bloem ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8336 |
Ik heb die haaknaalden wel ,maar ik heb er nog niets mee gedaan
|
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: Belgiƫ Status: Offline Points: 4051 |
....................
Tekst geschrapt .... waarom al die moeite nog doen ? ![]() |
|
![]() |
|
Naemi ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 21 Mei 2009 Status: Offline Points: 1363 |
Het is eigenlijk als breien met een haaknaald. Eerst haak je een ketting van lossen, en daarna keer je je werk voor de volgende toer. Je haakt een lus in elke losse, die je op de haaknaald laat staan en dan naar achteren schuift op de hulpdraad. Die gekleurde draad die door het oog gaat, daar staan uiteindelijk de steken op. Als je dat de hele ketting met lossen hebt gedaan, heb je eigenlijk net als bij breiwerk allemaal steken op je naald maar nu dus op je hulpdraad. Aan het eind keer je weer, en ga je in elke steek die op de hulpdraad staat insteken en die geknookte steek blijft dan op je haaknaald tot hij uiteindelijk weer helemaal naar het eind van de naald verschuift en naar de hulpdraad. Dan knook je heen en weer, terwijl je dus eigenlijk met een haaknaald de draad door de lussen haalt, wat op haken lijkt, maar het resultaat ziet eruit als breien. Ik vind het vooral ideaal voor rondbreien, m'n van kleine dingen omdat je niet zo gauw die teveel ruimte krijgt aan het eind van je rondbreitoer. (Dat heb ik tenminste altijd.) Het is alleen in het begin even prutsen op welk moment je de hulpdraad uit een eerdere toer moet trekken. Maar ik zou mijn set die ik via eBay kocht niet meer willen missen.
Mijn eerste werkje ermee was deze Franse bulldog die ik maakte voor een vriendje van mijn zoontje. Geen ideaal garen, bleek achteraf, zo met die wisselende diktes. Maar verder is het me 100% meegevallen, en het resultaat ook. ![]() |
|
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
|
|
![]() |
|
bloem ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8336 |
http://forum.hobbydoos.nl/aub-hulp-rondbreinaalden_topic35445_post578178.html?KW=knook#578178
zie hier we hebben dit onderwerp al eens eerder voorbij zien komen |
|
![]() |
|
Ik heb inmiddels een filmpje gezien en het is heel anders dan tunisch haken, waarbij je alleen de goede kant van het werk voor je snufferd hebt. Bij Knook draai je bij elke toer je werk om, net als bij breien. Ik ga volgende week op jacht naar Knooknaalden bij de Beekbergse Wolhal.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
C4th ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Maart 2014 Status: Offline Points: 1788 |
De Beekbergse Wolhandel... Bekend terrein :)
|
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Nee de BB Walhalla
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |