Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

lijkt niet op het plaatje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
huismus View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer huismus Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: lijkt niet op het plaatje
    Posted: 10 Januari 2013 om 17:06

Hai handwerkfreaken,

Ik moet zeggen, ik steek veel geld in mijn handwerken, vooral de breisels die ik maak. Heel vaak (als ik het afmaak) zucht ik eens diep en zeg dan: tja het is toch anders als op het plaatje.

Misschien is het plaatje wel een ideaalbeeld. Een mooie slanke vrouw in een leuk truitje maar mij maakt ie dik. Leuk truitje voor de kringloop. Hoe doen jullie dat. Lukt elk project altijd, gebruik je wel eens een alternatief garen voor een patroon.

Groet, Janet

Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2013 om 19:24
Hoi,
Truitjes enz begin ik nie aan, eenmaal af staat t voor geen meter!
Sokken wel die kan je immerrs onder je broek stoppen
Back to Top
miraatje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer miraatje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2013 om 20:02
ik maak het soort dingen die ik normaal ook draag, het zelfde soort vesten, truien, rokjes enz, dan weet ik altijd dat het me wel staat, en ik ga weleens zoiets wat ik wil gaan maken passen in de winkel en dan zie je precies of het je staat, staat het niet dan maak ik het gewoon niet
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2013 om 20:03
Janet, het zijn inderdaad altijd slanke dames. Confused
De beschrijvingen van de patronen zijn spijtig genoeg altijd de standaardmaten maar wie heeft die in de praktijk ? Bij iedereen is er wel een verschil : langere/kortere armen, bredere/smallere schouders, enz...
Eigenlijk moet je voor een perfect resultaat al je maten in detail opmeten en daarmee bedoel ik letterlijk alles : van pols tot elleboog, van elleboog tot onderkant schouder, breedte van de bovenarm en onderarm, lengte tussen heup/taille, taille/borst, borst/schouder enz.....
Hiermee kan je dan een perfect patroon uittekenen op papier en daarop kan je je breiwerk perfect opmeten en aanpassen. Je steekt er wel wat tijd in maar eenmaal je een goed patroon hebt kan je het jarenlang gebruiken (mits je gewicht niet spectaculair wijzigt natuurlijk Wink)
In de bib kan je boeken vinden waarin duidelijk beschreven staat hoe je zo'n patroon maakt.

Nog een goeie tip : dames met enkele kilootjes extra hebben de neiging om een wijd model te breien maar in feite ben je veel beter met een lichtjes gecentreerd model. Die geven een slanker effect en hierbij is het dus heel nuttig om zo'n patroon uit te tekenen.

Succes

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2013 om 20:05
Ik houd me nooit aan het patroon, andere kleur, andere steek enz. En ik weet allang dat ik een propje ben, dus tegenvallen kan niet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
huismus View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer huismus Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2013 om 22:22
Ik heb dus een trui gemaakt met afhangende schouders. Ben net Jeromeke van Suske en Wiske.
Gelukkig was dit garen niet al te duur, maar ja wel jammer van je energie.

Ook zit ik regelmatig met de cm in de weer of het niet te wijd of te smal wordt. Is het niet helemaal goed dan is het rats alles er weer af. Mijn moeder zegt dan altijd; Janet je kunt op deze manier niet goedkoper garen krijgen. Op deze manier krijg je echt waar voor je geld.

Ze heeft gelijk, zo ben ik wat langer bezig met een project. Ik rol van het ene project in het andere, best verslavend zo nu en dan.
Garen kopen doe ik meestal via internet, dan is het een sport waar ik het goedkoopste terecht kan. Dit kan ook rustig in het buitenland zijn.
Ben nu bezig met een trui voor mijn man. Ook spannend omdat ik ander garen gebruik dan op het plaatje en het jaren geleden is dat ik iets voor mijn man heb gemaakt.

Breien is voor mij een ontspannende inspanning ik voel me dan helemaal happy.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2013 om 08:58
Mischien heb je meer aan omslagdoeken? Die kun je ook breien, driehoeks of rechte stola's. Je kunt ze elegant om je heen slaan en ze zijn net zo warm. Een sierspeld houdt ze op de plaats.

Een mouwloos vest is ook een optie die kun je in elke lengte maken van enkellang tot bolero. Als het om je heen zwiert voelt en oogt het slanker.

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2013 om 09:36
Ik ben klein. Dus maak ik alles korter. Ik draag geen truien omdat ze te proppig maken, altijd een vest. Controleer voor ik begin de maten. Ik brei een proeflapje en was het voordat ik echt begin. Ik was ook ieder product als het af is. Na wassen zijn de maten anders. Geldt trouwens ook voor confectie en dat heeft niets te maken met fout of goed wassen, maar ligt gewoon aan het materiaal en de manier van verwerken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Esther12 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Esther12 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2013 om 17:28
Ik heb mezelf in ieder geval een keer heel goed opgemeten en verder brei ik altijd eerst een proeflapje. En daarna pas ik de maten en waar nodig het model van het patroon aan. In de loop der jaren heb ik ook wel een aardig idee gekregen van wat ik wel en wat ik niet kan hebben dus daar hou ik ook rekening mee. En je kunt natuurlijk ook altijd een trui die je leuk vindt staan nameten en die maten verwerken in je nieuwe trui.
Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2013 om 19:00
Tja, het komt me bekend voor. Maar als je kleding via het internet koopt, valt het 9 van de 10 keer ook tegen. Plaatjes zijn m.i. altijd erg bedriegelijk. Ook al gebruik je dezelfde garen in dezelfde kleur...
Ik heb een tijdje kleding voor mijn kinderen gemaakt maar daar staan ze niet meer voor open: Het duurt ze veels te lang voordat het klaar is.

Sokken, handschoenen, wanten e.d. lijkt me inderdaad een veilige keuze. Toch ga ik binnenkort aan een trui voor mezelf beginnen.... Maar eerst nog wat diertjes Smile
annejee

http://pinterest.com/annejee/
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2013 om 10:00
Met een vest zonder mouwen en losse armwarmers kom je ook een heel eind. Vooral als je het snel warm hebt.

wat rozengeur.
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2013 om 11:08
soms zie je in de winkel ineens iets en denk je wauw das mooi, maar super duur, dan zegt m'n echtgenoot, kom op ga passen, dan ben je vaak genezen en vindt je het niet meer mooi, want die paspop is toch echt effe slanker dan jij.

en inderdaad een mouwloos vest kun je zo lang maken als je wilt en valt slanker om je heen, en anders een trui die wel lekker zit en goed staat nameten en met je eigen steken namaken, als je heel dun garen neemt kun je het haken of breien.
lydia wijsbroek
Back to Top
huismus View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer huismus Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2013 om 16:21
Back to Top
huismus View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer huismus Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2013 om 16:24
Nou nog iets anders. Wat besteden jullie qua geld gemiddeld aan een project.
Ik denk dat ik zelf snel 40 euro kwijt ben. Ik hou van merinowol omdat die niet prikt. Dat zijn meestal de duurdere bollen. Ik heb die trui van phil ligt gemaakt maar die is niet zo mooi meer na een wasje.

Heeft iemand al woolhair van lana grossa gemaakt. Ik wil namelijk een poncho gaan breien die is gemaakt van woolhair.
Gr. Janet
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2013 om 18:13
Ik ben allergisch voor wol. Ik ga niet uitzoeken of het voor alle soorten is, ik blijf uit de buurt. Ik brei voornamelijk met katoen en acryl.

wat rozengeur.
Back to Top
francis2 View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2013 om 12:31
Dus ik ben niet alleen, er is momenteel één soort wol waar ik geen last van heb, en dat is merino wol. (wat soort beest dat is, weet ik niet) maar dat is de enige wol die mij niet prikt, en ook geen rode uistlag geeft.
Maar ja, iedereen is anders he.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2013 om 12:50
Het merinoschaap is één van de bekendste schapenrassen in de wereld. Het is het meest voorkomende schapenras ter wereld en wordt over het algemeen geprezen voor de kwaliteit van de wol. In Nederland is de Merino een zeldzaamheid. De enige kudde graast op kasteel Croy in Aarle-Rixtel.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2013 om 19:43
Ik gebruik ook alleen maar katoen of acryl, omdat ik ook allergisch ben voor garen waar wol in zit. 
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.451 seconden.
Lang Yarns