luie wijvensteek |
Reageer ![]() |
Autheur | |
by Ieke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 09 Februari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2887 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 02 Oktober 2011 om 13:04 |
Hallo,
Heeft iemand voor mij een uitleg van de luie wijvensteek? Of weet iemand hoe het in het engels heet, zodat ik filmpjes kan zoeken op youtube? In onze breiboeken kunnen we 'm niet vinden... |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23710 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Je slaat de draad niet 1 x maar 2 x of 3 x om, breit de steek gewoon af en in de volgende naald steek je in in één lus van die 2 of 3 omslagen, breit de steek en laat de andere lus(sen) afglijden. Je krijgt dan vanzelf een gaatjespatroon. En de centimeters gaan sneller. Zo krijg je een mooie soepele sjaal. Vraag maar aan mijn buurmeisje.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
KaVL ![]() Duizendpoot ![]() ![]() Lid sinds: 26 Augustus 2011 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 267 |
dit vond ik op breienmetplezier.nl:
'"Luie Wijvensteek" Eigenlijk is dit de Riviersteek: Bij deze steek maak je extra omslagen op de naald. Steek de naald op een normale manier in, sla de draad niet 1 maar 2 keer om de naald, haal beide omslagen door de steek. Je breit aan de achterkant de steek als 1 steek en laat de extra omslag vallen, waardoor er lange steken ontstaan. Op deze manier gaat het breien veel sneller, vandaar de naam "luie wijvensteek".' |
|
![]() |
|
Kamilla ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Op mijn 15de hield ik van opschieten en heb met deze steek een das gebreid. Ik vraag me af waar je de "luie wijvensteek" nog meer voor kan gebruiken? Voor kleding zoals truien of vesten lijkt het me niet zo geschikt.
|
|
![]() |
|
L33ntje ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 15 Juni 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2047 |
Toch kan het heel leuk zijn in een zomerse top of vestje, juist omdat het zo'n luchte steek is. Doet een beetje aan Guimpe-haakwerk denken. Sjaals en omslagdoeken liggen dan ook voor de hand.
Ook heel leuk is trouwens beurtelings 1, 2 en 3 omslagen maken en die afwisselen voor golfpatronen. |
|
A clean house is a sign of a wasted life
|
|
![]() |
|
Kamilla ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Een zomers topje; dat is inderdaad een leuk idee L33ntje
![]() Ik zag al allerlei visioenen van dikke truien waar ik dan per ongeluk met een lus mee achter een spijker bleef hangen. Een topje of zomervestje van katoen gebreid is dan juist heel leuk en draagt fijn. Klusje voor de volgende zomer. |
|
![]() |
|
by Ieke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 09 Februari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2887 |
Bedankt voor jullie antwoorden!
We gaan het proberen... Willen een col maken met multi garen van de Zeeman, maar dan wel een beetje los, zodat het niet zo'n nekbrace wordt... |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23710 |
Je kunt ook breien met pen 10 en 3,5 en Saskia in tricotsteek, dan krijg je ook dat effect met gaten.
Dat heb ik zo'n 30 jaar gelden wel gedaan. Losjes breien anders steekt het moeilijk in met de dikke naald. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |