Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

luie wijvensteek

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: luie wijvensteek
    Posted: 02 Oktober 2011 om 13:04
Hallo,

Heeft iemand voor mij een uitleg van de luie wijvensteek? Of weet iemand hoe het in het engels heet, zodat ik filmpjes kan zoeken op youtube?

In onze breiboeken kunnen we 'm niet vinden...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2011 om 13:17
Je slaat de draad niet 1 x maar 2 x of 3 x om, breit de steek gewoon af en in de volgende naald steek je in in één lus van die 2 of 3 omslagen, breit de steek en laat de andere lus(sen) afglijden. Je krijgt dan vanzelf een gaatjespatroon. En de centimeters gaan sneller. Zo krijg je een mooie soepele sjaal. Vraag maar aan mijn buurmeisje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
KaVL View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer KaVL Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2011 om 13:21
dit vond ik op breienmetplezier.nl:

'"Luie Wijvensteek"
Eigenlijk is dit de Riviersteek:
Bij deze steek maak je extra omslagen op de naald. Steek de naald op een normale manier in, sla de draad niet 1 maar 2 keer om de naald, haal beide omslagen door de steek. Je breit aan de achterkant de steek als 1 steek en laat de extra omslag vallen, waardoor er lange steken ontstaan. Op deze manier gaat het breien veel sneller, vandaar de naam "luie wijvensteek".'

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2011 om 16:48
Op mijn 15de hield ik van opschieten en heb met deze steek een das gebreid. Ik vraag me af waar je de "luie wijvensteek" nog meer voor kan gebruiken? Voor kleding zoals truien of vesten lijkt het me niet zo geschikt. 
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2011 om 17:20
Toch kan het heel leuk zijn in een zomerse top of vestje, juist omdat het zo'n luchte steek is. Doet een beetje aan Guimpe-haakwerk denken. Sjaals en omslagdoeken liggen dan ook voor de hand.

Ook heel leuk is trouwens beurtelings 1, 2 en 3 omslagen maken en die afwisselen voor golfpatronen.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2011 om 17:55
Een zomers topje; dat is inderdaad een leuk idee L33ntje

Ik zag al allerlei visioenen van dikke truien waar ik dan per ongeluk met een lus mee achter een spijker bleef hangen. Een topje of zomervestje van katoen gebreid is dan juist heel leuk en draagt fijn.

Klusje voor de volgende zomer.
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2011 om 09:07
Bedankt voor jullie antwoorden!

We gaan het proberen...

Willen een col maken met multi garen van de Zeeman, maar dan wel een beetje los, zodat het niet zo'n nekbrace wordt...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2011 om 12:17
Je kunt ook breien met pen 10 en 3,5 en Saskia in tricotsteek, dan krijg je ook dat effect met gaten.

Dat heb ik zo'n 30 jaar gelden wel gedaan. Losjes breien anders steekt het moeilijk in met de dikke naald.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns