Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

mandenvlechtersteek

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: mandenvlechtersteek
    Posted: 24 Januari 2011 om 12:48
heel mooi zeg
groetjesIngeDeV
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html



Back to Top
ilyani View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juli 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilyani Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2011 om 14:14
wat een schattig jasje heb je gemaakt!
groetjes miranda
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2011 om 20:49
Lief jasje
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2011 om 07:54
hij ziet er schitterend uit.
goed gelukt zo.
Back to Top
Frietje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 29 December 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frietje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2011 om 00:34

http://picasaweb.google.com/101356708077012352583/Mandenvlec htersteek?feat=directlink

Dag Esther

De mandenvlechtersteek vind ik gemakkelijker dan een foto op het internet zetten.Wink Misschien is het gelukt en zie je het jasje dat ik gebreid heb voor mijn aanstaand kleinkind. Het is het patroontje (nr 28) uit het Phildartijdschrift winter 2010/2011.

Volgens de beschrijving hebben de beide voorpanden evenveel steken terwijl het rechtervoorpand merkelijk breder is omdat de sluiting over het midden gaat. Ik heb dan ook naar eigen goeddunken minder steken voor het linkervoorpand opgezet.

De bies apart opzetten en daarna samenbreien met de wachtende mandevlechtersteken viel niet mee, en vind ik persoonlijk niet erg geslaagd.Tip voor wie het jasje wil breien: begin de overgang van mandevlechtersteek naar ribbelsteek met een naals averechts. Dat houdt de kruising van de mandevlechtersteek strakker. Brei je de eerste naald rechts dan verliest de mandevlechtersteek deels zijn vorm.

Ik heb geen hulpnaalden gebruikt voor de kruising van de mandevlechtersteek. Voor telkens 2 steken vond ik dat teveel gedoe. En zelf waarschijnlijk te onhandig. Door losser te breien kon in gemakkelijker met mijn breinaalden maneuvreren.

Ik apprecieer alle commentaar.

Groetjes

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2010 om 09:37
ik ben zeer benieuwd hoe het eruit komt te zien.
succes ermee
Back to Top
Frietje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 29 December 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frietje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2010 om 00:01

hallo dododo

waarschijnlijk is het vestje dat je ging breien al helemaal klaar en heb je de steek onder de knie gekregen. een week geleden ben ik aan hetzelfde jasje begonnen. even heb ik geaarzeld of ik niet beter een ander patroon zou kiezen. de mandenvlechtersteek is mooi maar heel lastig. krampachtig omdat ik het gedoe met de naald vóór en achter niet in mijn vingers had, slipte er 3 keer een steek weg. 3 keer van vooraf aan beginnen. het is onbegonnen werk om een gevallen mandenvlechtersteek terug op te rapen. althans mij lukt het niet.

de aanhouder wint. ondertussen ben ik in een 4de poging halfweg het rechtervoorpand. het ziet er goed uit. wat heeft mij geholpen? 

  • los breien - de draad niet aantrekken
  • altijd een volle steek breien zodat de draad niet klieft (zeker bij los geweven en pluizig breigaren opletten)
  • opletten dat door de kruising de ene steek toch niet in de lus van de andere gebreid wordt

het gaat traag, maar het loont de moeite

grtjs

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2010 om 13:06
Gelukkig had jij het juiste boekje. Ik heb de mandenvlechtsteek wel ergens in zo'n 250 steken boekje, maar welk weet ik niet uit mijn hoofd.

Als het gepruts wordt met dat achterom breien, mag je toch ook wel even de steek op een cocktailprikker zetten?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Augustus 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2571
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mistig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2010 om 12:59

Hallo Do, heb het even voor je nagekeken in een boekje, ok, hier komt de uitleg:

Aantal steken voor de symmetrie : veelvoud van 2 plus links en rechts een kantsteek.

1ste naald (aan de goede kant van het werk) 1 kantsteek, * 2 r. steken naar links kruisen (brei eerst de 2e steek rechts achter de 1e steek om, brei dan pas de eerste steek) *, hehaal van * tot *. Eindigen met 1 kantsteek.

2e naald : 1 kantsteek, 1 steek averechts, 2 averechtse steken naar rechts kruisen (brei eerst de 2e steek averechts voor de 1e steek langs, brei dan pas de eerste steek) * herhaal van * tot *, eindigen met 1 kantsteek.

Steeds deze twee naalden herhalen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Nou zie ik ineens dat er ook nog een ' Grote mandenvlechterssteek ' is. Mocht je daar de uitle van willen hebben, stuur me dan maar even een PM.

 

Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2010 om 12:52
Staat er niet bij "vóór" of "achter"het werk? Bij het kruisen van steken zet je er twee (of meer) op een hulpnaald, je breit eerst de volgende twee (of meer) en dan die van de hulpnaald. Dan zijn ze gekruisd. Maar je moet weten of je die hulpnaald vóór of achter het werk houdt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
dododo View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 06 November 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dododo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 November 2010 om 22:31

Hallo mensen,

 

Ik wil een vestje breien welke in het boek van phildar staat(herfst/winter 2010/2011

 

Het gaat om de mandenlvlechtersteek.

 

Het staat in het boek, maar ik kom er niet uit. Van alles heb ik al geprobeerd, maar het wordt niet zoals ik zie in het boek. het gaat om het vestje nunmmer 28 en bijpassend dekentje.

 

Vooral het kleine boekje wat erbij zit daar is het dekentje vergroot en zie je goed hoe de mandenvlechtersteek eruit ziet.

 

Meestal kom ik er wel uit, maar deze niet. Ze zeggen trwee steken naar links kruisen. Bedoelen ze twe steken van de linkernaal naar de rechternaald? Bedoelen zij links wat voor mij rechts is? Ik snap er werkelijk niets van. Ik hbeb vanalles al geprobeerd.

 Wie kan mij wel goed uitleggen wat ik moet doen om die steek te krijgen?

 

groet van do

groeten van Do
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns