Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Minderen/meerderen in welke naald?

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Minderen/meerderen in welke naald?
    Posted: 09 Maart 2013 om 17:31
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben begonnen aan een vest van een patroon van Scheepjeswol.  Voor het rugpand staat er:
minder vanaf de onderkant 3x1 steek aan beide kanten in elke 8e en 10e naald. 
Minder ik dan in naald 8, 10 en 16? Of in 8, 18 en 26? 
Dan moet er ook nog gemeerderd worden, maar dat is wel duidelijk, denk ik: 10x1 steek aan beide kanten in elke 6e naald. Ik ben begonnen met het aantal steken voor de grootste maat = 70. Volgens mij kom ik dan uit op een totaal aantal steken van 70-6=64+20=84. 

Bij de voorpanden wordt het nog ingewikkelder. Daar staat: 
meerder en minder als bij rugpand. Minder vanaf 34 cm hoogte voor de V-hals afwisselend 4x1 steek in elke 2e naald en 7x1 steek in elke 4e naald. 
Ik denk dat dat betekent dat ik moet minderen in nld. 2, 4, 6 en 8 - daarna 3 naalden breien en in de 4e, 8e, 12e, 16e, 20e, 24e en 28e naald weer minderen. Klopt dat, denken jullie? 
Voor het voorpand (grootste maat) begin ik met 34 steken. Zoals bij het rugpand = minderen -3 = 31. Meerderen + 10 = 41. Daarna vanaf 34cm hoogte minderen -11 = 30 steken totaal. 

Er staat nergens een totaal aantal steken vermeld waarop ik moet uitkomen. Er staat wel een schema bij, maar ik kom er echt niet uit. Confused

Zouden jullie willen kijken of mijn uitleg zo klopt? Misschien zit ik wel helemaal verkeerd, want ook in het schema zie ik die getallen nergens terugkomen. Ermm Hieronder het schema. 

Alvast heel erg bedankt! 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 17:41
Is er geen  verschil in maat ?? Dus voor de ene maat iedere 8e pen en in een andere maat iedere 10e.pen minderen
 
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 17:47
Ik denk het niet, want er worden 3 maten gegeven. Ik heb wel vaker gezien dat de minderingen of meerderingen zo aangegeven worden (afwisselend elke X- naald en elke x-naald), maar ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt. Ik vind 't ook zo onhandig dat er geen totaal aantal steken wordt gegeven. :-(
Back to Top
Sonjake View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2012
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjake Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 17:55
Ik zou eerder in naald 8 16 24 en naald 10 20 30 telkens minderen.  
Meerderen in naald 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
dus 70 - 12 (2 steken minderen per naald) = 58 + 20 = 78
Het schema kan ik ook niet echt volgen, dus hopelijk breng ik je zo niet verder in de miserie... 


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 17:57
Kun je niet terugrekenen vanaf de hals- schouder en armsgatminderingen naar beneden? Dan zou je zo uit kunnen komen op het aantal steken dat er onder de armsgaten zit. Dan kun je berekenen hoeveel  je moest meerderen en kom je er misschien. Het is wel ingewikkeld, maar dan heb je een richtlijn.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 18:28
Originally posted by Sonjake Sonjake wrote:

Ik zou eerder in naald 8 16 24 en naald 10 20 30 telkens minderen.  
Meerderen in naald 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
dus 70 - 12 (2 steken minderen per naald) = 58 + 20 = 78
Het schema kan ik ook niet echt volgen, dus hopelijk breng ik je zo niet verder in de miserie... 
 

Maar dan minder je dus in totaal 6x1 steek aan weerskanten? Waarom schrijven ze dat dan niet, denk ik dan. 

Ik ben in elk geval blij dat jullie het ook niet onmiddellijk begrijpen. Confused Ik snap helemaal niks meer van het patroon zo langzamerhand. 
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 18:31
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Kun je niet terugrekenen vanaf de hals- schouder en armsgatminderingen naar beneden? Dan zou je zo uit kunnen komen op het aantal steken dat er onder de armsgaten zit. Dan kun je berekenen hoeveel  je moest meerderen en kom je er misschien. Het is wel ingewikkeld, maar dan heb je een richtlijn.

Er zijn verder geen meerderingen of minderingen, ook niet voor hals, schouder of arm. 't Is een mouwloos vest waarvan de armen/schouders de bovenkant van de arm een stukje bedekken, zeg maar. Snap je wat ik bedoel? Ik baal er echt zo van dat er nergens een totaal aantal steken vermeld staat waarop je uitkomt of die je aan het eind zou moeten hebben. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 19:13
Het komt er dus op neer dat je boven alles in een keer afkant? Ik heb het schema nog eens goed bekeken.
Tot 18cm moet je minderen en daar moet het rugpand dus smaller zijn. Daarna moet je meerderen tot je een breedte hebt van 68 cm voor de grootste maat. Dus er zit niet anders op als uitgaan van je eigen breiwerk en hoeveel steken en naalden 10 cm zijn. En dan maar rekenen.
Jij hebt 70 steken opgezet en dat zou dan 56 cm moeten zijn. Dus 12,5 steken is 10cm. Want 12,5 keer 5,6 is 70 steken.  Boven moet het 68 cm zijn. Dus 6,8 keer 12,5 is 85 steken. Dus nu kun je uitrekenen wanneer je moet meerderen.
En nu maar hopen dat ik goed geredeneerd en gerekend heb
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 19:23
Ik zou denken.   1 x 8 e nld.   1 x 10 e nld, 1 x 16 e nld, 1 x 20e nld. 1 x 24e nld. 1 x 30 e nld
De redenering van de voorpanden heb je goed uitgedokterd! Je mag er wel een kladpapiertje naast leggen!
Trouwens, ik denk dat het niet zo heel erg is als je de andere berekening aanhoudt, als je maar in de taille het goede aantal steken hebt, en overal hetzelfde doet. Maar als je het vergelijkt met de minderingen voor de v- hals, hoe die beschreven staan,
ga ik voor de eerste optie.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 19:31
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Het komt er dus op neer dat je boven alles in een keer afkant? Ik heb het schema nog eens goed bekeken.
Tot 18cm moet je minderen en daar moet het rugpand dus smaller zijn. Daarna moet je meerderen tot je een breedte hebt van 68 cm voor de grootste maat. Dus er zit niet anders op als uitgaan van je eigen breiwerk en hoeveel steken en naalden 10 cm zijn. En dan maar rekenen.
Jij hebt 70 steken opgezet en dat zou dan 56 cm moeten zijn. Dus 12,5 steken is 10cm. Want 12,5 keer 5,6 is 70 steken.  Boven moet het 68 cm zijn. Dus 6,8 keer 12,5 is 85 steken. Dus nu kun je uitrekenen wanneer je moet meerderen.
En nu maar hopen dat ik goed geredeneerd en gerekend heb

Ja, klopt, bij 58 cm totale hoogte moeten alle steken in 1x afgekant worden. 

Ik probeer met je mee te rekenen, maar ik snap niet hoe je aan 68cm breedte komt? 

Hartstikke fijn dat je zo meedenkt trouwens. Dank je wel! 
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 19:33
Originally posted by pippie pippie wrote:

Ik zou denken.   1 x 8 e nld.   1 x 10 e nld, 1 x 16 e nld, 1 x 20e nld. 1 x 24e nld. 1 x 30 e nld
De redenering van de voorpanden heb je goed uitgedokterd! Je mag er wel een kladpapiertje naast leggen!
Trouwens, ik denk dat het niet zo heel erg is als je de andere berekening aanhoudt, als je maar in de taille het goede aantal steken hebt, en overal hetzelfde doet. Maar als je het vergelijkt met de minderingen voor de v- hals, hoe die beschreven staan,
ga ik voor de eerste optie.

Oooo, dat lijkt me ook wel een goeie optie, zoals jij denkt dat het moet! 

En ik heb al een kladpapiertje volgeklodderd met allerlei mogelijkheden. Wink 

Dank je wel ook! Ik ga er nog maar eens op 'studeren' en desnoods Scheepjeswol zelf een mail sturen. Ik heb alleen geen idee hoe behulpzaam ze zijn bij zoiets. 
Back to Top
Sonjake View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2012
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjake Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 19:35
Originally posted by lidy* lidy* wrote:

Originally posted by Sonjake Sonjake wrote:

Ik zou eerder in naald 8 16 24 en naald 10 20 30 telkens minderen.  
Meerderen in naald 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
dus 70 - 12 (2 steken minderen per naald) = 58 + 20 = 78
Het schema kan ik ook niet echt volgen, dus hopelijk breng ik je zo niet verder in de miserie... 
 

Maar dan minder je dus in totaal 6x1 steek aan weerskanten? Waarom schrijven ze dat dan niet, denk ik dan. 

Ik ben in elk geval blij dat jullie het ook niet onmiddellijk begrijpen. Confused Ik snap helemaal niks meer van het patroon zo langzamerhand. 

Nee, 1 steek aan weerskanten, dat zijn 2 steken per naald.  Dus 3x 1 aan weerskanten in de veelvouden van 8 en 3x 1 aan weerskanten in veelvouden van 10.  Kan inderdaad wel een pak duidelijker.  Soms heb je ook wel een helpdesk voor de patronen... weet niet waar dit juist vandaan komt maar meestal kunnen ze je daar ook wel helpen om iets te verduidelijken.  
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 19:49
Hoe ik aan die 68 cm kom? Kijk eens goed naar je schema. Daar staat 24 cm voor de schouder en 10 cm voor de schuining van de hals. Dat is in totaal 34 cm. Dat is maar een half pand. Dus 2 keer is de hele rug is 68 cm. In feite zijn er 15 steken bijgekomen. Dat kan natuurlijk niet dus neem je 16 meer. Jij had uitgerekend 84 steken. Dat zal niet veel uitmaken of je 84 of 86 steken neemt. Maar je moet voor de taille nog een paar steken minder en daarna ga je meerderen. Ik zou wel even controleren bij je eigen taillewijdte. Kun je dus makkelijk aanpassen als je vindt dat je het breder of smaller wil. We komen er wel met z'n allen, hebben Scheepjes niet nodig.
Even een grapje. Toen ik klein was vond ik Lida een stomme naam. Toen ik 14 was ging ik naar de kweekschool daar heb ik mij om laten noemen naar Lidy. Toen ik met mijn man trouwde zei hij bijna nooit mijn naam. Ik gevraagd. Ja, zei hij. Ik vind Lidy zo vreemd ik ken jou als Lida, wij komen uit hetzelfde dorp. Dus sindsdien heet ik weer Lida.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 20:07
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Hoe ik aan die 68 cm kom? Kijk eens goed naar je schema. Daar staat 24 cm voor de schouder en 10 cm voor de schuining van de hals. Dat is in totaal 34 cm. Dat is maar een half pand. Dus 2 keer is de hele rug is 68 cm. In feite zijn er 15 steken bijgekomen. Dat kan natuurlijk niet dus neem je 16 meer. Jij had uitgerekend 84 steken. Dat zal niet veel uitmaken of je 84 of 86 steken neemt. Maar je moet voor de taille nog een paar steken minder en daarna ga je meerderen. Ik zou wel even controleren bij je eigen taillewijdte. Kun je dus makkelijk aanpassen als je vindt dat je het breder of smaller wil. We komen er wel met z'n allen, hebben Scheepjes niet nodig.
Even een grapje. Toen ik klein was vond ik Lida een stomme naam. Toen ik 14 was ging ik naar de kweekschool daar heb ik mij om laten noemen naar Lidy. Toen ik met mijn man trouwde zei hij bijna nooit mijn naam. Ik gevraagd. Ja, zei hij. Ik vind Lidy zo vreemd ik ken jou als Lida, wij komen uit hetzelfde dorp. Dus sindsdien heet ik weer Lida.

Big smile Leuk, dat grapje en heel herkenbaar! Ik wilde Alice heten toen ik naar de middelbare school ging om dezelfde reden als jij! Maar ik werd zo uitgelachen en gepest door mijn oudere broers dat het geen stand heeft gehouden. Big smile 

En nou het patroon weer: dan lees ik het dus helemaal verkeerd, denk ik? Ik ben daar ook geen held in, hoor, en heb er ook weinig ervaring mee. Geef mij maar een goeie beschrijving ipv al die tekeningetjes. Wink Weet je hoe ik het lees? Aan de rechterkant de cm (dus alleen in de hoogte/lengte), onder en boven het aantal steken. Embarrassed Hahaha, geen wonder dat ik in de war raak! Ik ga het nog eens bekijken! Dank je wel!
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2013 om 20:09
Originally posted by Sonjake Sonjake wrote:

Originally posted by lidy* lidy* wrote:

Originally posted by Sonjake Sonjake wrote:

Ik zou eerder in naald 8 16 24 en naald 10 20 30 telkens minderen.  
Meerderen in naald 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
dus 70 - 12 (2 steken minderen per naald) = 58 + 20 = 78
Het schema kan ik ook niet echt volgen, dus hopelijk breng ik je zo niet verder in de miserie... 
 

Maar dan minder je dus in totaal 6x1 steek aan weerskanten? Waarom schrijven ze dat dan niet, denk ik dan. 

Ik ben in elk geval blij dat jullie het ook niet onmiddellijk begrijpen. Confused Ik snap helemaal niks meer van het patroon zo langzamerhand. 

Nee, 1 steek aan weerskanten, dat zijn 2 steken per naald.  Dus 3x 1 aan weerskanten in de veelvouden van 8 en 3x 1 aan weerskanten in veelvouden van 10.  Kan inderdaad wel een pak duidelijker.  Soms heb je ook wel een helpdesk voor de patronen... weet niet waar dit juist vandaan komt maar meestal kunnen ze je daar ook wel helpen om iets te verduidelijken.  

We krijgen zo bezoek, maar ik ga er vanavond laat/morgen nog eens naar kijken, Sonja. Dank voor je hulp!
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2013 om 22:46
Ik heb alle mogelijkheden bekeken en nog een paar mensen gevraagd en ik heb heel veel goeie suggesties gekregen, maar ook heel veel verschillende. Dus .... ik ga toch Scheepjeswol mailen. In hetzelfde patroonboek staat nog een vest dat ik (in de toekomst) wil gaan maken en daar kom ik weer dezelfde problemen tegen. Als ik iéts erg vind, dan is 't wel onnodig uithalen en opnieuw beginnen. :-( 

Heel erg bedankt voor jullie meedenken en hulp - ik laat hier zeker weten wat het antwoord van Scheepjeswol is en hopelijk hoe het dan wél moet volgens hen! 
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 16:15
Via Scheepjeswol heb ik contact gehad met de schrjfster van de patronen. De minderingen bij het rugpand moeten worden gedaan in naalden 8, 18 en 26. Bij het voorpand idem en daarnaast in naalden 2, 6, 10, 12, 16, 20, 22 enz. 

Ik ben toch wel blij dat ik gemaild heb, want hier was ik noooooooit uitgekomen (of pas na heel veel uithalen en opnieuw beginnen).

Nogmaals bedankt voor het meedenken! Ik kan weer verder. Smile 
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 16:16
Ik bedoel bij het voorpand nld. 2, 6, 10 enz. vanaf 34 cm hoogte natuurlijk. 
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 16:22
Goed dat je gemaild hebt, want deze oplossing zat er bij ons niet tussen! Rare manier van patroon uitleggen.
In ieder geval: succes!!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 16:44
Daar zou ik ook nooit opgekomen zijn .Het was eenvoudiger geweest als ze het gelijk zo neer gezet hadden . Dit is toch niet ELKE ??? Hoe je iets moeilijk neer kan zetten .
 
Wel fijn dat je antwoord hebt gekregen
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns