Moestuin |
Reageer ![]() |
Pagina <1234> |
Autheur | |
bep ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12140 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
wij noemen ze gewoon stinkerkes (twee keer met doffe e) en ik wist dat die iets tegenhielden maar niet meer wat.
|
|
|
|
![]() |
|
Lao-tse ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 02 December 2015 Locatie: Haarlem Status: Offline Points: 4478 |
Ik denk dat de oren er weinig mee van doen hebben. Eigen kweek... je weet wat je in de grond stopt en eroverheen giet, Weinig 'enge' chemische dingen, denk ik. Maar hoofdmoot zal zijn dat het krakie vers is, niet dagen ergens in een koeling heeft gestaan en niet ergens nog heeft na moeten rijpen omdat het te vroeg is geoogst i.v.m. vervoer en niet dagen in een winkel heeft gelegen waar veel handen hebben gevoelt en betast. Ik weet nog van héél vroeger toen er nog schooltuintjes waren dat de radijsjes zoooo lekker waren dat ze al op waren voor ik thuis was waar moeders er op zat te wachten met de sla waar ze dan bij zouden moeten. De worteltjes, krom, klein, vreemd gevormd. maar ozo lekker. De rabarber, heerlijk zuur en zoet tegelijk. *heimwee naar toen* |
|
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen" |
|
![]() |
|
Kamilla ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Het volledig rijpen in je tuin is een garantie voor de smaak. Ik heb nog nooit een sperzieboon uit de winkel geproefd die zo vol smaakt als die van eigen oogst. Het kweken in een moestuin duurt ook langer dan in een bedrijf dat gericht is op snellere productie. Smaakontwikkeling heeft tijd nodig. Ik denk ook niet dat favoriete smaken "tussen de oren zitten", maar dat onze smaakpapillen geleerd hebben om mee te gaan met smaakverlies. Vandaar dat smaakmakers zo goed verkocht worden...
Het "aller-engste" middeltje dat ik gebruik is een mengsel van water, groene zeep en spiritus als de tuinbonen en dahlia's zwarte luis hebben.
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14095 |
Ziet er mooi uit en zeker lekker. En sperzieboontjes uit de tuin zijn veeeel lekkerder dan uit de winkel.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
![]() |
|
![]() |
|
Kamilla ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Rotonde... die ga ik onthouden!
![]() Vandaag ga ik slaplantjes uitpoten.
![]() |
|
![]() |
|
nldutchy ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 29 Juni 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3778 |
En omdat ik meer van woorden dan van tuinieren ben wilde ik opeens weten wat de oorsprong van het woord "moestuin" is. Intratuin schijnt een keer op FB een vraag te hebben neergezet en het juiste antwoord was dat moes komt van : groente en fruit tot moes maken, maar in brabant, en dat had ik moeten weten, komt moes van kool, dus kool planten, nou ja, geziet Kamilleke, ge houdt ook mij lekker bezig in mn woordentuintje ;-) in het etymologisch woordenboek hebben ze een hele moes van uitleg gemaakt dus logisch dat dat me te ver gaat om hier neer te planten of te poten...allemaal via de google hoor, nix van mezelvers ;-)
|
|
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com Marlene aka nldutchy |
|
![]() |
|
bep ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12140 |
voor de zwarte luis gebruik ik tabak in water, dat een paar weken laten staan en dan erover sproeien. 'k Moet er wel bijvertellen dat het stinkt als de pest.
|
|
|
|
![]() |
|
Lao-tse ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 02 December 2015 Locatie: Haarlem Status: Offline Points: 4478 |
Het is dus de lucht. Waar de luis voor vlucht. |
|
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
|
![]() |
|
nldutchy ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 29 Juni 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3778 |
Da.s een mooi " tientje " Lao : 2x 5 regelig gedicht ;-)
|
|
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com Marlene aka nldutchy |
|
![]() |
|
Nooit geweten dat mijn tuintje jullie zou inspireren tot dichten en het zoeken van etymologische achtergronden.
Het gebruik van tabak was me bekend. In streken waar veel sigarenfabrieken stonden, kon "tabakszand" gehaald worden. Dat is afvaltabak die op de grond terecht kwam en met alle rommel opgeveegd werd. Zelf gebruik ik behalve eerder genoemd "sopje" vaak brandnetelgier...
![]() |
|
![]() |
|
Voor Kamilla:
![]() |
|
|
![]() |
|
![]() Ik ben helemaal sprakeloos!!! Dat is nog eens een vruchtbare spirituele wijsheid. Heel erg bedankt. Die spreuk ga ik bewaren.
|
|
![]() |
|
Ik zag het op inet ergens, en vond het bij jou passen.
![]() |
|
|
![]() |
|
Update van mijn akkertje: ![]() De aardappels zijn inmiddels gerooid en de rode kool is ook al deels opgegeten en deels ingevroren. De bonen aan de staken staan in bloei.
|
|
![]() |
|
Jondala ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 28 Mei 2015 Locatie: Best Status: Offline Points: 1516 |
Ooooooooooh wauw, zou willen dat ik hier ook de ruimte voor had. Geweldig om te zien
|
|
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
|
|
![]() |
|
dat ziet er helemaal anders uit dan een paar weken terug
|
|
|
|
![]() |
|
pareltje2011 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 08 Maart 2011 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 5195 |
Wat een weelde aan groen ,prachtig
|
|
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ. |
|
![]() |
|
creaans ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 05 Februari 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 11348 |
Wat is alles goed gegroeid, het ziet er leuk en goed uit.
Dat word smullen voor je, van alle soorten. |
|
![]() |
|
Bedankt.
![]() De eerste wintergroenten zoals winterandijvie en boerenkool zijn ook al uitgepoot. |
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |