Moestuin |
Reageer ![]() |
Pagina <1234> |
Autheur | |
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Zo te zien heb je mais - gaat dat goed zo in een tuin ?
|
|
![]() |
|
C4th ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Maart 2014 Status: Offline Points: 1788 |
Schitterend. Wat ziet dat er netjes uit. Bij mij kan ik elk uur onkruid trekken en als ik klaar ben kan ik opnieuw beginnen (dus ik ben maar gestopt met onkruid plukken...)
|
|
![]() |
|
Kamilla ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Het onkruidcircuit is hier ook zonder einde hoor. Het staat nu in deze tijd zo vol met geplande gewassen dat er voor onkruid niet zoveel plaats is.
Vaak wordt beweerd dat onkruid de voedingsstoffen wegkapen die voor de groenten bedoeld zijn. Toch hebben onkruiden ook voordeel. Ten eerste houden ze de bodem bedekt zodat meststoffen minder snel wegspoelen. Ten tweede ontwikkelen planten die een beetje verdrukking moeten doorstaan vanwege onkruid, afweerstoffen (salvestrolen) die de gezondheid van de mens ook weer ten goede komen. Bij mij laat ik met mate de groenten en de onkruiden wedijveren. Brandnetels zijn hier trouwens een gewaardeerd gewas.
Na jaren zonder maïs, is het dit jaar weer een experiment. Ik vermoed dat de bevruchting niet helemaal goed gegaan is omdat het maisgroepje te klein is. Vanmiddag heb ik een kolfje opgegeten dat niet helemaal goed ontwikkeld was. Afwachten dus. |
|
![]() |
|
koffiebuikje ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 29 Mei 2014 Locatie: nederland Status: Offline Points: 559 |
kamilla voor tuinieren kan ik bij jouw in de leer wat een mooi akkertje zoals jij het noemt leuk maar ik las dat je bij een plant last van slakken men zei vroeger dan moest je schelpen malen en deze rond de plant strooien een soort kraagje daar komt geen slak graag overheen ik hoop dat je nog voor de plant nog vroeg genoeg ben topic erg laat gevonden |
|
![]() |
|
Kamilla ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Dat klopt van die gemalen schelpen. Hetzelfde heb ik ook wel eens gehoord over eierschalen. Slakken houden zich graag schuil onder vochtig gebladerte. Regelmatig vangen werkt ook al behoorlijk. Potjes bier ingraven is een andere mogelijkheid. Daar zijn ze dol op om vervolgens zuipend en zingend ten onder te gaan. Omdat ik de jonge zaailingen met fijnmazig gaas tegen vogels moet beschermen, hou ik de slakken daarmee ook buiten het groentebed.
|
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Mijn man wil altijd zonnebloemen, jaar na jaar gaat meer dan de helft verloren aan vraatzuchtige slakken, dit jaar heeft hij een
greep in het kippenhok gedaan en kif (houtsnippers) om de zaailingen gestrooid en waarachtig . . . ze komen er allemaal door !!!
Als ik zo'n dikke slak vind gooi ik hem in de mais van de buurman en waarschijnlijk kruipen ze dan weer terug, maar ik ben geen
voorstander van verzuip alles maar in het bier - en bij de buurman groeit ook het een en ander onder het mais, wie weet wel iets heel smakelijks . . .
|
|
![]() |
|
Mijn nichtje vroeg laatst wat die pluimen in het mais waren en toen dacht ik ook al - daar heb ik nooit "echt" over nagedacht. Die pluimen stuiven,
maar die kolf zit apart. Dus qua bestuiving zou het hier gaan - zo naast de productiemais van de buurman. Maar ik bedoel is het wel een
handige plant in de moestuin, mij lijkt het zo scherp en ruimte innemend. En in welk vak horen ze dan ?
|
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8174 |
Mijn man gaat iedere avond met een zaklantaren de tuin door om de slakken op te rapen . Emmers vol ,van die kleine emmertjes dan .
Hij zegt dat hij ze ergens brengt waar de vogels ze op kunnen eten ,ik vraag maar niet waar dat is . |
|
![]() |
|
Het bevruchten van mais gaat het beste als ze in groepjes staan, heb ik ooit gehoord. Op een lange rij zou dat niet goed lukken. Vandaar dat ik mijn 12 planten in een groepje gezet heb. Het is geen onhandige plant in de tuin. Het blad is iets scherper dan van een preiplant als je dwars door het bed zou willen wandelen, dat is waar. Maar wat denk je van wijnbessen met hun gemene stekeltjes of brandnetels die ik als geneeskrachtig kruid ertussen heb staan? De mais is tussen de 2 en 3 meter hoog geworden.
Wat vruchtindeling betreft, staat de mais bij mij bij de wortels, bieten en uien. Simpel omdat die gewassen minder plaats innemen en daardoor in dat vak meer ruimte is. Ik laat alles keurig en strikt rouleren en het komt pas in het vijfde jaar terug op dezelfde plek. |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23695 |
Ik heb een gerucht gehoord, dat slakken niet van knoflook houden, dus als je dat rond gevoelige planten neerzet, zouden ze wegblijven. Verstuiven van knoflookolie schijnt ook te helpen en dat maakt dat de eitjes niet uitkomen.
Salie helpt niet, het bloeit wel heel mooi, maar het houdt geen slak tegen. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
bep ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12140 |
zouden de Fransen dat weten van die slakken dat die niet van knoflook houden? Hun escargots zitten vol met slakken in knoflook.
(grapje) |
|
|
|
![]() |
|
Gelukkig heb ik de laatste jaren geen overdaad aan slakken in mijn tuin. In een tuinierboek dat ik voor me heb liggen, staat behalve de eierschalen en schelpen ook nog kalk en houtas vermeld. Als weekdier is het erg moeilijk om je daarin voort te bewegen.
Knoflook tegen slakken ben ik nog niet eerder tegengekomen. Een leuke woordspeling van firma Ecostyle is "Escar-Go!" Dit zijn slakkenkorrels waar de slak zich met plezier te vol van (vr)eet en dan weggaat om een rustig plekje te zoeken. Zijn volle maag overleeft hij dan niet. Het allerfijnste kuikengaas werkt bij mij het beste om zowel tegen vogelvraat als slakken te beschermen. |
|
![]() |
|
Lelie ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 14 Juni 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 1547 |
Ahh als ik dit zie dan vind ik het weer jammer dat ik geen tuin heb :)
Super leuk en mooi!!
|
|
![]() |
|
Toen deze worteltjes uit de grond kwamen, kon ik het niet laten er een plaatje van te schieten... ![]() ![]() |
|
![]() |
|
bep ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12140 |
![]() ge hebt er die klein geschapen zijn, die groot geschapen zijn en ook hebt ge er die altijd moeten overdrijven. |
|
|
|
![]() |
|
suziesfreubels ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 14 December 2016 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 2251 |
Hahaha bep dat was ook het eerste dat bij mij in het hoofd zat bij het zien van de foto...
|
|
![]() |
|
pareltje2011 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 08 Maart 2011 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 5195 |
Wel een speciaal tuintje he ,je doet toch niets ilegaals he ,op bestelling protese .....grapje hoor
![]() |
|
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ. |
|
![]() |
|
Ha ha... nee hoor, niks speciaals. Hoogstens een vruchtbaarheidsdansje bij zonsopkomst. Grapje...
Doordat wortelzaad erg langzaam ontkiemt, gebeurt het wel eens dat het onkruid eromheen veel sneller groeit. Je kan dan met moeite de jonge wortelsprietjes nog herkennen. Om dat probleem voor te zijn, ontkiem ik het zaad binnenshuis gedurende een dag of vier. Als je ze ontkiemd zaait, komen ze binnen een week al uit de grond. Maar dat heeft dit soort vertakkingen tot gevolg. |
|
![]() |
|
Het kan ook aan de grond liggen hoor dat de wortel niet lekker makkelijk recht naar beneden kan, want ik kiem nooit binnen en
ik heb ook weleens vreemde snuiters tussen de wortels of tussen de piepers
|
|
![]() |
|
Klopt, vooral erg stugge klei veroorzaakt ook vertakkingen omdat die het recht groeien verhindert. Maar ik heb redelijk zachte grond laten opbrengen. Zo af en toe heb ik een gewone rechte wortel ertussen zitten. 80% komt hier als spannend object te voorschijn.
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |