Mondkapje |
Reageer | Pagina <12345 6> |
Autheur | |
carolina2
Newbie Lid sinds: 22 Juni 2014 Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
ik was vandaag naar de supermarkt en gebruikte een papieren mondkapje wat hier voorradig was (ben op visite en geen eigen mondkapje bij me) zo'n papieren ding met van die slappe elastiekjes om m'n oren....en die zijn nog bijna 1,00 per stuk. nou, dat zit voor geen meter hoor, zo'n ding! sluit nergens af, schuift voortdurend of naar beneden of in m'n ogen.... nee, aan mij is het niet besteed! wat ik wel leuk vond was op het advertentiebord bij die supermarkt, een bericht je van het repaircafe aldaar dat daar wasbare mondkapjes kunnen worden afgehaald. mooi initiatief
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dat is zeker een leuk idee .
Het repair cafe is hier gesloten ,maar de medewerksters kunnen het ook makkelijk thuis doen . |
|
Cocos
Hobbywonder Lid sinds: 07 April 2018 Locatie: Flevopolder Status: Offline Points: 611 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb verschillende soorten mondkapjes geprobeerd. Voordat dit virus bestond had ik thuis wat van die stofkapjes liggen. Ook de medische FFP2 maskertjes. Ik gebruikte ze in de supermarkt, maar ze zijn toch benauwd en ongemakkelijk. Nu kun je ze eigenlijk niet meer kopen in Nederland. Er zijn soms aanbiedingen voor belachelijke prijzen. Bij Alie zijn ze ook duur maar ik heb er iets anders gevonden dat comfortabeler is en op den duur ook goedkoper. https://vlierbloesem.wordpress.com/2020/08/14/kan-een-beschermend-masker-comfortabel-zijn/
|
|
niania
Hobbyguru Lid sinds: 27 Oktober 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3633 |
Post Options
Thanks(0)
|
Cocos
Hobbywonder Lid sinds: 07 April 2018 Locatie: Flevopolder Status: Offline Points: 611 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dank je, niania.
|
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
ik las hier laatst hier iets over het gebruik van stofzuigerzakken of stofzuigerfilters als filter in mondkapjes maar nu las ik dat dat niet zo'n goed idee is ivm de samenstelling van het materiaal waarvan het gemaakt is. lees je in en weest gewaarschuwd....http:///www.rivm.nl/sites/default/files/2020-06/Achtergronddocument afraden stofzuigerzak v1.0.pdf
|
|
Cocos
Post Options
Thanks(0)
|
Dank je, Carolina.
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik gebruik zelf een tissue en ik heb mijn man gewaarschuwd voor de stofzuigerfilter. De filter is al diverse keren gewassen op 60 graden, maar blijft in vorm, en juist dat lijkt me niet goed.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb (net pas) dat filmpje bekeken dat helemaal aan het begin staat (deze) maar ik vraag me af (blond hè) is het niet makkelijker als je die tunnel
voor het elastiek eerst naait voor je de boel aan elkaar naait ?
|
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
ik naai ze met lintjes eraan maar als ik jouw gedachten had, zou ik dat meteen uitproberen
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ben grijs , ik had er twee gemaakt zo een met vouwen ,dat elastiek er tussen zetten was een vreselijk gepriegel , de volgende heb ik gemaakt met twee rechthoekjes aan de zijkanten ,dubbel vouwen zodat het een tunnel wordt ,jouw idee dus , en daar het elastiek door .
Ging stukken vlugger en past prima . |
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
En als de elastiekjes rond de oren pijnlijk zijn, kun je een bandje met twee knopen maken voor in je nek of op je achterhoofd. Bij mij was het probleem dat het haar achter mijn oren steeds dikker werd, omdat er al maanden geen kapper aan is geweest. Maar ik heb het getrimd op 2 cm en nu is het niet meer lastig.
|
|
wat rozengeur. |
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
ik maak ze voor mezelf ook met knopen en knoopsgaten elastiek, dat kan ik eraf halen wanneer ik dat kapje in kokend water zet. ik zag ze bij de winkel....hoe leg ik dat nou uit? pyama elastiek door de twee tunneltjes overal flink ruimte latend en dan een knoop erin. dan kun je het masker op doen en dat elastiek, verdeeld in twee lussen, een achter je nek en de ander achter je hoofd. nadeel daarvan, vind ik, je kunt elastiek niet heet wassen dus dan zul je het er, hoe dan ook, steeds uit moeten halen. overigens geven die stoffen maskers volgens het artikel bij het rivm, maar weinig bescherming. veel lagen keukenpapier beschermt veel beter dus dat is aan te raden onder je stoffen masker....mits het goed afsluit langs je neus zucht, ik vind het nogal n gedoetje |
|
Mutti
Post Options
Thanks(0)
|
Van de winter nemen we een bivakmuts .Eigengebreid van ongebleekte katoen ,kan ook in de kookwas .Hopelijk schrikt het virus daarvan ,dat het de benen neemt .
|
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik dacht het lijkt er toch van te komen, die maskers - dus dan maar aan de slag, ik had het idee dat de volgorde van wat je wanneer naait
in het filmpje niet klopte daarom vroeg ik het. Ik begrijp van Mutti dat dat niet aan mij of mijn technische inslag ligt. Een masker is ook meer om een ander te beschermen dan om jezelf te beschermen. Dus vooruit maar.
|
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
als ik eerder genoemd artikel goed heb begrepen biedt vooral een uit meer lagen keukenpapier bestaand mondkapje effectieve bescherming voor de dragen, miits goed afgesloten langs de neus en onder de kin. ik neem nu 2 vellen keukenpapier, leg die op elkaar en vouw ze diagonaal zodat ik een driehoek van 4 lagen heb. die plak ik met van dat witte afscheurpleister langs mijn neus daaroverheen doe ik mijn mooie zwarte mondkapje, die houdt het zooitje op de plaats en sluit zeer goed langs de kin dan krijg ik nog net genoeg adem voor naar de supermarkt op de fiets, m'n boodschappen in m'n karretje en terug fietsen een ding is zeker, je hoeft met zo'n pakking niet bang te zijn voor hyperventilatie, dat lukt eenvoudigweg niet praten lukt wel maar de ander kan je niet verstaan en dat heeft ook wel iets rustigs ja, al met al vind ik het eigenlijk wel prettig zo |
|
Mutti
Post Options
Thanks(0)
|
Er liepen vanmorgen toch wat meer ,vooral ouderen met een mondkapje in de supermarkt.
Is jouw mondkapje geen soort envelopje dan carolina . ? In de mondkapjes die ik gemaakt heb ,kun je een stukje keukenpapier of een papieren zakdoekje instoppen ,dat kun je als je lang onderweg bent verwisselen en het gebruikte weggooien . De stoffen zelf kook ik uit in soda met azijn . Na het drogen heet strijken en meer kan ik niet doen . Ik stond vanmorgen te wachten op iemand die de draaideur uitkwam , is er een vrouw met dochtertje die precies door de door mij opengelaten ruimte liep . Wel hingen er weer nieuwe A 4 tjes met de tekst ,per klant 1 wagentje ,maar als daar niemand op let heeft dat ook geen zin . Ik desinfecteer mijn handen ,spuit een stuk papier nat ,en neem dat stuk papier mee om de deuren van de diepvries kasten te openen . Meer kan ik niet doen . Waar ik wel van geschrokken ben is dat er bij de plaatselijke voetbalclub corona is vastgesteld ,na de eerste keer spelen na de vakantie van de hoogste klasse . Dat zal wel uit het buitenland komen . Alles is nu hermetisch gesloten ,maar met hoeveel personen is er al contact geweest ? Scholen alweer begonnen . |
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
Ja Mutti, als ik de aanwijzingen in het patroon volg, zit er aan de zijkant een opening in om filter/zakdoekje/ stuk keukenpapier oid in te schuiven maar ik vind dat een heel gepriegel dus dat deed ik al niet meer. Mondkapjes die ik daarna maakte, stikte ik dat stukje ook gewoon dicht en droeg eronder een zakdoekje. maar omdat ik vandeweek las dat een paar lagen keukenpapier en dan goed afsluitend langs neus en kin, de beste bescherming geven, ben ik hier toe overgegaan. mijn mondkapje sluit goed af langs de kin en langs mijn wangen en neusrug maar aan de zijkanten van mijn neus voel ik toch lucht stromen wanneer ik adem. Tja ik ben zo'n typ....of ik doe het niet of ik doer het wel maar dan doe'k 't goed. En het is leuk als ik een ander tegen eventuele besmetting bescherm maar zolang we niet met ons allen mondkapjes dragen wil ik ook graag mezelf zo goed mogelijk beschermen.
|
|
Magtelt
Post Options
Thanks(0)
|
Ik maakte mezelf wijs, dat ik mondkapjes droeg voor mezelf en voor anderen. Maar als de anderen geen mondkapje dragen kunnen ze de pot op. Ik doe het voor mezelf.
|
|
wat rozengeur. |
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
Magtelt
|
|
Reageer | Pagina <12345 6> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |