Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenmouwen babytruitje (breien)

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Onderwerp: mouwen babytruitje (breien)
    Posted: 13 December 2007 om 15:16

Hallo allemaal,

Zoals sommigen van jullie wel weten ben ik bezig met het breien van een babytruitje. Het is een patroon met heel veel kabels die ook in de mouwen zitten. Nu kom ik er niet uit wat precies de bedoeling is bij het meerderen in de mouwen. Er staat:

"Ga dan in grondpatroon verder en meerder daarbij voor de omvang: brei 10x na elke 3e st uit de dwarsdraad van de voorgaande naald 1 st r respectievelijk av (...)"

Ik neem aan dat 10x wil zeggen 10 naalden lang. Blijkbaar moet ik dan in de heengaande en de teruggaande naalden meerderen? Maar wat ik vooral niet begrijp is hoe ik tegelijkertijd kan meerderen én het patroon netjes voort kan zetten. Dan gaat het toch scheef lopen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 15:27
Het is de bedoeling dat het patroon in het midden van de mouw komt te zitten, dat wordt in de beschrijving meestal met HH...HH aangegeven, en dat je dan aan de zijkanten meerdert en die steken in het patroon meeneemt. Maar in elke naald meerderen wordt wel erg schuin. En als je liever aan de kantsteek meerdert, mag je dat van mij gerust doen, wat de beschrijving ook zegt.
En als je het te moeilijk vindt, mag je de mouwtjes ook in één van de gebruikte steken breien, soms is dat een gerstekorrel, of je doet alleen een kabel in het midden en averecht voor de steken links en rechts daarvan. Wat ik ook wel eens deed, was in de laatste naald van de boord alle meerderingen in één keer, dan wordt de mouw meteen zo breed als ie zijn moet, en je bent van het getel af, en je vergeet het meerderen niet, want dat was al gebeurd.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 15:29

Het grondpatroon is volgens mij die steken die je breit zonder de kabel, dat kan tricot, recht of averecht zijn. de meerderingen doe je 3 steken van de kant en dan zit je denk ik niet in het patroon en komen ze mooi onder de arm te zitten. De naad blijft zo ook mooi om het werk in elkaar te zetten.

Misschien dat anderen een betere uitleg kunnen geven? 

All you need is love.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 15:29
HiHi we waren tegelijk aan het antwoorden.

wat rozengeur.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 16:40

Nee, het grondpatroon is wel dat met die kabels, dat staat helemaal aan het begin van het patroon uitgelegd. Misschien moet ik erbij vertellen dat na die tien keer meerderen uit iedere derde steek blablabla, ook nog aan de zijkanten gemeerderd moet worden. Daar staat dus wel expliciet bij dat het aan de zijkant is.

HH...HH (of wat dan ook) staat er niet.

Ah, maar wacht. Als het na iedere 3e steek is, dan zit het nog wel redelijk aan de rand natuurlijk. Hm. misschien moet ik het gewoon nog eens gaan proberen om het netjes te krijgen.

Wie mij nog kan verlichten mag het doen, in ieder geval alvast bedankt!

Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 18:51

Zoals ik het begrijp moet je in een naald 10 steken meerderen,dus boven het boordje , en daar na de meerderingen aan de zijkant doen,meestal is dat om de zoveel naalden.

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 19:26

Ik zou even kijken hoe breed die mouwtjes moeten zijn, vaak lijken ze te breed maar in de praktijk is dat niet zo. Heel veel mensen breien de mouwen veel te smal en dat geeft dan weer heel weinig(of niet) bewegingsvrijheid. Babys hebben natuurlijk ook wijde mouwen nodig. Is alleen al makkelijk om ze aan te kleden hè.

Ik zou het patroon als ik jou was alleen boven op de mouw maken en dan de rest in gerstekorrel (zala Magtelt ook al zei)of zo. En dan om de paar naalden even aan beide kanten een steek meerderen. Volgens mij is dat voor een babytruitje ook wel prettig.

All you need is love.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 19:47

Hoe meer mensen reageren, hoe minder ik ervan snap

Ik heb nu eerst tien naalden lang in de derde steek vanaf de zijkant eentje gemeerderd zoals ze aangeven.

Daarna staat er nog: meerder aansluitend 15x in elke 2e en 4e naald aan weerszijden 1st. (...)

Daarbij neem ik aan dat ik dus 1 naald niet meerder, dan 1 naald wel, dan 3 naalden niet, dan 1 naald wel, etc.

Klopt dit nu, of heb ik het begin al verkeerd gedaan en is het zoals breioma zegt?

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 21:45
Oei, misschien moest je in de eerste naald na de boord om de 3 steken er eentje meerderen, en daarna in patroon breien en aan de zijkanten meerderen. Maar bij insteken in de lus tussen twee steken komt er bij mij altijd een gaatje, ik steek altijd eerst verdraaid in en dan gewoon, in één steek, om te meerderen. Bij een boordje doe ik dat dan consequent in een averechte steek.

wat rozengeur.
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 December 2007 om 23:10
Originally posted by Pluk Pluk wrote:

Ik heb nu eerst tien naalden lang in de derde steek vanaf de zijkant eentje gemeerderd zoals ze aangeven.

Daarna staat er nog: meerder aansluitend 15x in elke 2e en 4e naald aan weerszijden 1st. (...)

Daarbij neem ik aan dat ik dus 1 naald niet meerder, dan 1 naald wel, dan 3 naalden niet, dan 1 naald wel, etc.

Klopt dit nu, of heb ik het begin al verkeerd gedaan en is het zoals breioma zegt?

15 x in elke 2e en 4 e naald meerderen aan beide zijden. Dus de even naalden zeg maar. Dat is dan de achterkant  van je mouwen. ANders zou de mouw ook veel te lang worden.  
     All you need is love.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 14 December 2007 om 09:25
Originally posted by Meia Meia wrote:

15 x in elke 2e en 4 e naald meerderen aan beide zijden. Dus de even naalden zeg maar. Dat is dan de achterkant  van je mouwen. ANders zou de mouw ook veel te lang worden.  

Maar waarom staat er dan niet: 15x in elke teruggaande naald? Waarom de 2e en de 4e naald? Ik vrees trouwens dat ik het begin al niet goed heb gedaan, dus dat ik het alsnog kan gaan zitten uithalen

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 14 December 2007 om 13:49
Misschien kan je de hele beschrijving van de mouwen uittikken, want ik begrijp er ook steeds minder van.
Dat gedoe van 2e en 4e naald, soms ook 4e en 6e naald vind ik zo lastig, want wat is dan weer de 1e naald? De 7e of de 8e daarna? Beschrijvingen zijn niet altijd duidelijk, helemaal als ze er niet bij zetten hoeveel steken de mouw uiteindelijk krijgt.

wat rozengeur.
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 14 December 2007 om 14:18
Magtelt,ik heb inmiddels een beschrijving en pluk gemaild,je eerste naald is meestal de naald die je breid na de meerderingen,dus soms 1 en soms 3 ertussen,als ik in patroon moet breien turf ik altijd,maar met tricot kan je het goed zien. In dit geval was het 10 steken na het boordje in 1 naald en daarna 15 keer aan de zijkant.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 14 December 2007 om 18:32
OK dan is dat opgelost.

wat rozengeur.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 14 December 2007 om 20:42

Ja, waarschijnlijk heeft Breioma licht in de duisternis gebracht! Waar ik haar natuurlijk hartelijk voor wil bedanken (in deze donkere dagen voor Kerstmis:))

Nu nog even uithalen...

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 December 2007 om 13:34

Ja, waarschijnlijk heeft Breioma licht in de duisternis gebracht! Waar ik haar natuurlijk hartelijk voor wil bedanken (in deze donkere dagen voor Kerstmis:))

Nu nog even uithalen...

Uithalen naar Breioma?

Back to Top
tdv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 December 2007 om 14:44
Originally posted by Edith Edith wrote:

Nu nog even uithalen...

Uithalen naar Breioma?

denk eerder pluk haar breiwerk

groetjes tine
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns