Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenNaaimachine vraagjes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
HelloKitty View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Naaimachine vraagjes
    Posted: 01 Februari 2009 om 15:14

Dag allemaal!

Het lijkt mij erg leuk om te leren naaien en heb afgelopen week mijn eerste (tweedehands) naaimachien aangeschaft. Ik heb nog nooit eerder met een naaimachine gewerkt vandaar dat ik  een paar vraagjes heb. Het gaat om een Husqvarna Model 2781.

Ik heb er een nieuwe draad ingedaan, op de juiste manier volgens het bijgeleverde boekje. (Gutermann draad) Ook heb ik nieuwe naaimachinenaalden gekocht en een maat 80 in de machine gedaan, zoals aangegeven in het boekje.

Om te oefenen heb ik wat oude katoenen lappen gepakt om aan elkaar te naaien. Helaas lukt dit me niet. Meestal prikt de naald enkel gaatjes in de stof maar zonder dat de draad erdoor gaat. Af en toe gaat het draad er wel doorheen (erg ongelijkmatig) en zit er dan aan de achterkant van de stof allemaal lusjes. Wat doe ik verkeerd?

De bovenspanning staat heel los (op 1) zoals aangegeven. Ik heb de de knop van de steekafstand ook al op meerdere standen uitgeprobeerd maar dit maakt ook geen verschil. Wie kan me verder helpen? Alvast heel erg bedankt!

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 15:19

Als je alleen gaatjes krijgt dan denk ik dat de draad van het spoeltje niet goed zit.
Als je zonder lapje onder de machine de naald naar beneden doet, handmatig, en weer omhoog laat komen dan zit de draad van het spoeltje en die van het klosje doorelkaar. Je kunt nu de draad van het spoeltje dus goed naar achteren leggen. Dan pas met een lapje naaien. Nu zou je wel steken moeten krijgen. Als de steken te los zijn dan zul je de spanning moeten veranderen tot je tevreden bent. Dit kan bij verschillende soorten stof anders zijn.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Ik vind het moeilijk om uit te leggen zonder dat je iets kunt voordoen ....

Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 15:31

Eigenlijk snap ik het nog niet helemaal. Welke draad bedoelt je precies? Het enige draad is toch die van het klosje die door de naald word gehaald? Of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 16:03

onder de naald , zeg maar de voet van de machine, zit een piep klein vertrekje en daar zit het spoeltje in waar ook garen om heen moet, dat is de onderdraad

als je dit vertrekje open doet zie je een klein hendeltje hier trek je aan deze zit los hier in zit het spoeltje, je moet het maar eens opzoeken in je boekje staat het vast beschreven

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 16:42
Haha weer wat geleerd. Ik ga zo eens kijken of ik het spoeltje kan vinden. Ik zal vanavond nog even laten weten hoe het gaat.. :) In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 16:48

Bij mij heeft het spoeltje geen handeltje maar je hebt altijd twee draden nodig. Eentje onder je lapje en één boven je lapje en die rijgen dan door elkaar heen. Dus even het boekje verder doorkijken ... staat er vast wel in!

http://nl.youtube.com/watch?v=Dm83zA5-Yyk

Hier zie je het op een youtube-filmpje maar bij elke machine is het weer net iets anders ....

Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 19:40

We zijn er vanavond met 3 personen druk mee bezig geweest. Tot dusver hebben we het spoeltje gevonden en weten we hoe we het erin moeten plaatsen. Eenmaal lukte het de onderste draad 'op te pakken'  met de naald zoals volgens het filmpje maar hierna brak de onderste draad.

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 20:07
Misschien het spoeltje dan toch niet helemaal goed. Die van mij kan ik op 2 manieren in het gat leggen en maar 1 is goed, zit hij omgedraaid dan breekt de draad ook vaak.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2009 om 21:46
Als je begint te naaien, altijd de naald met de hand in de stof zetten, dus wiel draaien, en beide draden even vasthouden achter de machine bij de eerste paar steken. Bij het opspoelen van de bovendraad het klosje vasthouden tot je de draad in de naald gaat steken. Dat waren de dingen die ik leerde bij de lessen van de naaimachinewinkel en die NIET in het boekje stonden. Flauw hè. Maar ik vergeet het nooit weer, nadat het een paar keer mis was gegaan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2009 om 00:56
Bedankt voor de tips! Ik ga er morgen weer eens verder mee.. Ik zal laten weten hoe het gaat. :)
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 23:01

Inmiddels hebben we de onderdraad er op de aangegeven manier ingekregen. De naald pakt de onderdraad nu op en maakt een lus, zoals het hoort. Zoals geadviseerd hier hebben we de draden daarna na achter gelegd en vastgehouden tijdens de eerste paar steken. Helaas eindigen we nogsteeds met een lap stof vol gaatjes maar zonder draad erdoorheen. Af en toe pakt ie een steekje maar dan zit er altijd aan de achterkant van de stof een lusje in plaats van een nette steek.

Van de week heb ik een buurthuis in de buurt gebeld welke naailessen geeft maar helaas waren en geen plaaten meer vrij. Even verder kijken dus.. 

Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2009 om 05:00

vaak ligt het er aan hoe je de draad op de machine inspant, je hoeft maar een klein foutje te maken of het gaat al fout, dit evenzo met de onderdraad

loop alles rustig nog eens na, en staat de spanning wel goed

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
pppetra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2009 om 13:23
zit er misschien een winkel met machines in de buurt?

evt met reparateur, die weten voor bijna alle merken hoe alles werkt, erin moet..

is het spoeltje zelf van het zelfde merk als de naaimachine? ik had een valse en daar brak de draad ook steeds af..
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 05:05
begin eens te naaien op een stuk papier , recht en in en rondje zonder garen zo leer je de machiene ook goed kennen
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns