Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naalden bewaren

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naalden bewaren
    Posted: 11 April 2018 om 12:42
Bij de koop van mijn naaimachine in 1972 heb ik direct een doosje met gesorteerde naalden in verschillende maten aangeschaft. Die doosjes met naalden ben ik altijd blijven kopen en daardoor is het setje start naalden dat bij de machine geleverd werd altijd onderin het accessoiredoosje blijven liggen. Ik was het helemaal vergeten.

Ik vond mijn accessoire doosje er vergeeld en smoezelig uitzien, en heb het leeg gekiept om schoon te soppen. En daar kwam ik dat allereerste setje naalden tegen dat altijd in het doosje was blijven liggen. Die naalden zaten niet in zo'n handig plastic doosje, maar in een papieren envelopje. Ik maakte het open en zag dat er roestige aanslag op de naalden zat.

Oké, geen groot verlies.
Maar toch dacht ik: Hoe kun je naalden het beste bewaren, zonder dat ze gaan roesten?

Vroeger leerde ik, dat je schaatsen ingevet moest opbergen na de winter. Waarmee ze gevet werden, dat weet ik niet meer. Ook gereedschap werd vroeger ingevet opgeborgen. Zou je naalden ook moeten invetten, als je ze voorlopig niet gaat gebruiken?

Soms verwerk ik bijvoorbeeld vooral dunne stoffen en dan blijven de dikke naalden langer liggen. Soms gebruik ik de dubbele naalden veel, maar dan weer een hele tijd niet. Wat is de beste methode om ze goed te houden totdat je ze wilt gebruiken?

Invetten of niet?
En waarmee dan?

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2018 om 12:48
Slimme vraag! Meestal kom je daar pas achter als het te laat is. Mijn vader met zijn fijn-mechanische opleiding gebruikt altijd een zuivere olie om metalen voorwerpen van een dun filmlaagje te voorzien. Voor schaatsen werd zuurvrije vaseline gebruikt, maar dat lijkt me nogal dik en plakkerig voor dunne naalden. Een dun laagje naaimachine-olie lijkt me prima.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2018 om 13:13
naaimachine olie is denk ik wel goed.
Maar dat verdampt wel vrij snel.

Zuurvrije vaseline, tast metaal ook niet aan, denk ik.
Je kan vaseline makkelijk voor gebruik weer afvegen met een papieren tissue.
Als er geen water in vaseline zit, dan zou vaseline het tegen vocht beschermen.

Zelfs dik in de vaseline is dan misschien een goed idee.
Rondom in het vet, zodat er geen vocht bij komt. En voor gebruik goed wegvegen die vaseline.

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2018 om 18:29
Scheikunde was zeer beslist geen favoriet vak van mij, maar de verdamping van olie lijkt me niet echt een probleem in dit geval. Bij etherische olie die je verwarmt om te verdampen, is het een ander verhaal. Naaimachine-olie wordt enkel koud gebruikt. Maar vaseline zou evengoed kunnen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2018 om 20:39
Ik heb reserve naalden voor de breimachine en die zitten in speciaal papier - iets met olie.
Vroeger (jaha in die goede ouwe tijd) zat Cabellero (de sigaretten) in dat papier (de slof), mijn moeder legde dat vaak apart voor als het
erg regende en ze iets voor iemand moest verpakken. Want dat papier is waterdicht. Kun je dat soort papier ook kopen ? Geen idee, vast wel
maar hoe noemen ze dat ?
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 April 2018 om 14:32
Dat weet ik niet, maar het papier waar je etiketten vanaf haalt heeft ook een glad laagje. Ik zal het eens onder de kraan houden om te kijken of het waterdicht is.

Je zou dan naalden envelopjes kunnen vouwen van dat papier. Per soort, want ik wil wel de goede soort makkelijk kunnen pakken. Met de gladde kant naar binnen en de ruwe (beschrijfbare?) kant naar buiten. Daarin kunnen dan de ingevette naalden bewaard worden. Het is te proberen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 April 2018 om 19:35
Met boterhampapier of bakpapier moet het ook lukken dan.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 April 2018 om 22:01
Of een luchtdicht sluitbaar plastic doosje?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 April 2018 om 22:39
Ik denk dat het vocht dat je in een doosje opsluit of de plaats waar je je naaispulletjes opbergt er ook toe doet. Mijn machine staat in de kamer en het bakje naalden en andere hulpstukjes zitten daar ook bij. Een droge ruimte. Als iemand de machine in een vochtige kast bewaart, ligt roestvorming voor de hand.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 April 2018 om 22:43
Klopt. Mijn huis is niet altijd goed verwarmd.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2018 om 21:46
Niet alleen de naalden, maar ook de rest van de machine is gebaat bij een droge atmosfeer. Gek idee misschien; maar er bestaan van die siliconenbolletjes die vaak bij digitale apparatuur en medicamenten zitten die geen vochtigheid mogen opnemen. Zoiets zou dan ook bruikbaar kunnen zijn.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 April 2018 om 13:01
Ik heb van die zakjes in de koffer bij de machine. Die heeft helemaal geen last van roestvorming, maar die is gemaakt van giet aluminium met een paar chroom onderdeeltjes. In huis heb ik ontvochtigs containertjes met soda. Dat vangt veel vocht uit de lucht.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 April 2018 om 13:55
Mijn naalden krijgen niet de kans om te roesten. Ik gebruik ze veel en vaak.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2018 om 09:09
In sommige handtassen en andere spullen, die je koopt, zitten van die kleine zakjes met siliconenbolletjes. Die kun je bewaren en in je naaldenpotjes doen. Mocht je nog een ouderwetsche camera (zoals ik bezit) hebben, dan kun je de doosjes van filmpjes gebruiken.

Gewone naalden zitten bij mij in een vilten naaldenboekje, twee ansichtkaarten met lapjes vilt ertussen geniet, geïnspireerd op het naaldenboekje, dat mijn moeder lang geleden op Moederdag kreeg van mijn oudste zus, die het bij de nonnetjes op kleuterschool had vervaardigd. Je kunt ze op dikte sorteren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2018 om 10:52
Alu kan ook roesten al noemen ze het dan vaak corrosie - dus ik zou er niet te lichthartig over denken. Maar inderdaad die silica gel
zakjes kunnen daar handig voor zijn - die reguleren vocht.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 13:13
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

In sommige handtassen en andere spullen, die je koopt, zitten van die kleine zakjes met siliconenbolletjes. Die kun je bewaren en in je naaldenpotjes doen. Mocht je nog een ouderwetsche camera (zoals ik bezit) hebben, dan kun je de doosjes van filmpjes gebruiken.


Die film kokertjes zijn inderdaad heel handig. Ook voor andere kleine dingen.
Ik heb nog wel filmpjes, maar geen adres om te laten ontwikkelen. Ik geloof dat Kodak helemaal niet meer bestaat. De diafilmpjes en super-8 die ik kocht voor een prijs inclusief ontwikkelkosten, kan ik nergens meer laten ontwikkelen. Heb jij er nog een adres voor?
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 13:16
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Alu kan ook roesten al noemen ze het dan vaak corrosie - dus ik zou er niet te lichthartig over denken. Maar inderdaad die silica gelzakjes kunnen daar handig voor zijn - die reguleren vocht.

Ja, dat is zo. roest en corrosie zijn verschillende woorden voor het zelfde en aluminium kan een grijze aanslag en erger gaan vormen. Gelukkig heeft mijn naaimachine dat helemaal niet.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 13:30
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Gewone naalden zitten bij mij in een vilten naaldenboekje, twee ansichtkaarten met lapjes vilt ertussen geniet, geïnspireerd op het naaldenboekje, dat mijn moeder lang geleden op Moederdag kreeg van mijn oudste zus, die het bij de nonnetjes op kleuterschool had vervaardigd. Je kunt ze op dikte sorteren.


Ik heb een test stekenlapje waar ik gewone naainaalden op steek. Maar ook dat gooi ik soms weg vanwege roestvorming. Ik leg ook een testlapje tussen het naaivoetje en het transport, om de naaivoet te beschermen. Ik zie aan de beschadiging van de naaivoetjes van anderen wel eens, dat ze de voet niet beschermen. Er zijn zelfs onderhoudsmonteurs die de naaimachine laten transporteren zonder stof tussen transport en voet. Dan slijten de voet en het transport vlakje af. Iemand demonstreerde me een machine en liet hem lopen zonder stof: "Kijk eens hoe mooi die loopt." Toen hoefde ik die machine niet meer.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 14:40
Op ons winkelcentrum De Eglantier is een fotozaak, die filmpjes nog steeds laat ontwikkelen en afdrukken. Het duurt wel twee weken. Vroeger had je ze binnen de week terug. Filmpjes koop ik vaak bij Kruidvat. Je krijgt er naast de negatieven een cd-rommetje bij.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 21:12
Kunt ge ze niet meer bij het kruidvat binnenbrengen die fotorolletjes om te ontwikkelen of zijn die er ook al mee gestopt?
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns