Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

nestje bouwen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: nestje bouwen
    Posted: 09 Juli 2020 om 13:10
Ik kreeg gisteren een mail van de vogelbescherming , er stonden foto's op vreemde plaatsen waar vogels een nestje bouwen .

Brieven bussen ,maar dat had ik al vaker gezien .
Onder een fietszadel .

Iemand had een nestkastje gekocht ,maar het nog niet opgehangen , het stond tussen een bezem en een hark ,maar het was al in gebruik genomen .

De mooiste was drie of 4 nestjes bij elkaar onder een bloempot .
Iemand had een grote bloempot zo'n bruine buiten pot een keer weggezet op zijn kop en wilde hem nu pakken om een nieuwe plant in te zetten ,toen ze de pot optilde zaten er drie of 4 nestjes in ,in een cirkel gebouwd allemaal met eitjes .
Als je een kastje ophangt volgens de regels ,komt er geen vogel op af en hier vonden ze het kennelijk
gezellig een woonerf te maken .


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2020 om 13:44
Inderdaad, wij hebben er twee hangen, die alleen gebruikt worden om te schuilen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 09:53
Wij hebben nestkasten, maar de ervaring leert wat wel en niet in trek is. De PVC versies (ronde buis) werden alleen interessant gevonden 
door niet-vogels, lees bijen/hommels en een verdwaalde muis.
Houten nestjes doen het toch het beste, ik heb 1 halfopen nestkast en daar halen ze nog steeds hun neus voor op. Maar de mezenkasten doen 
het prima, ik heb wel kasten met kleinere gaten zodat er dus ook pimpelmezen in komen en niet alleen koolmezen.
Verder heeft de specht veel kasten gesloopt, maar 1 daarvan is bij spreeuwen in gebruik.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 10:38
Mijn schoonzusje had een kastje ,door mijn man gemaakt ,op haar balkon hangen toen ze in haar aanleunwoning ging wonen ,altijd meesjes .

De buurvrouw had er een aan de andere kant hangen ,nooit in gebruik genomen , wat haar niet lekker zat .

Om ze te lokken, had ze ,voor het volgende seizoen ,wol in stukjes geknipt en in haar kastje gedaan .
De meesjes haalden de wol uit haar kastje, en gebruikte er wat van als nestmateriaal voor het kastje van mijn schoonzusje .Het was vuurrode wol ,bij het schoonmaken kon je het duidelijk zien zitten .
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 12:18
mij is altijd verteld dat de opening van het nestkastje noor het oosten gericht moet zijn
oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 13:34
Klopt
.Er is ook iets met de aanvliegroute en geen in de weg zittende takken .


Ons kastje hangt aan de westmuur .Wij zijn hier in 1980 komen wonen ,ieder jaar een pimpel- of een koolmeesje ,we hebben ze vaak uit zien vliegen .Het gat maakt dus niets uit voor ze .Als de laatste niet durft, gaat een ouder op een tak in de buurt zitten, met een rups in de snavel en maar roepen ,als het jong nog niet durft gaan ze het toch brengen ,totdat hij de sprong gewaagd heeft .Dat kan soms best een dag duren . Ze laten het dus niet verhongeren .

Mijn schoonzusje had een kastje hangen aan een balkonmuur , ieder jaar jongen ,haar buurvrouw met alleen een muurtje er naast nooit wat .

Die was een beetje jaloers ,en ze had er een keer, in stukjes geknipte ,wol, ingedaan . Meesje haalde de wol er uit en koos het kastje van mijn schoonzusje .
Bij het schoonmaken zag je de rode draadjes zitten

Vorig jaar ons huis in de steigers ,dat ze toen een ander plekje zochten begrijp ik ,maar we hadden gehoopt dat ze er dit jaar weer zouden zijn ,jammer genoeg niet .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2020 om 17:36
Mutti LOL die arme buurvrouw met haar stukjes wol! De natuur laat zich niet dwingen LOL
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2020 om 15:20
Wij hebben beide mezen hier altijd in de tuin en als de gaten formaat koolmees zijn, dan heeft de pimpelmees het moeilijker.
Dus vandaar dat ik ook kasten formaat pimpelmees heb, het gat is kleiner daar kan de koolmees niet door en ik vind pimpelmezen leuk.
Al onze kasten hangen anders, west zuid, oost - het lijkt ze niet erg veel uit te maken. En we hebben natuurlijk ook van die wegwaainesten
die de houtduiven maken. 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.520 seconden.
Lang Yarns