Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

niet en wel vroeger

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: niet en wel vroeger
    Posted: 01 Januari 2021 om 16:55
Op mijn vijfde, achtste en veertiende levensjaar, vroeg ik van ik een kleedje hebben. Het antwoord was nee, wil jongens dragen geen kleed.
Rond mijn 12de vroeg mam van ik dat graag zou hebben,maar ik zei eerst nee, 's Anderendaags vroeg ik er naar en het antwoord was weerom nee (Pruik met 150 cm lange vlechten)
In de periode van mijn zestiende tot mijn twintigste vroeg mam van ik, net zoals broer, ook graag zou hebben, maar ik wees het in eerste instantie af. Maar 's anderendaags vroeg ik van ik het alsnog mocht hebben. Maar toen was het antwoord: "Nee, je had het moeten maar vragen". (Roze jas / hippiepelsjas / oorbellen)
Ik kreeg van andere mensen, een kleedje, maar moest teruggeven van mam. (op mijn vijfde van mijn tante-zaliger kreeg ik een wit kleedje. Tante deed het mij aan de zij vroeg van ik dat graag zou willen hebben. na een half uur kwam mam thuis en moest ik het terug uitdoen / en rond mijn negende kreeg ik van de beenhouwersvrouw een wit kanten kleedje, maar moest het ookgeven terug).
Gelukkig zijn er ook dingen die ik graag had en ook heb. In den aldi was in die week zomer zomer 1973 een actie van kleding. Jassen, truien, strandkleedjes/Big T-shirts. Heb toen 2 jassen en 2 T-shrts/strandkleedjes.
Er zijn ook nog plezante dingen: op het einde van het schooljaar dan in de school waar ik vroeger les in een toneelstukje opgevoerd. Dat was bij de broeders van het scheppersinstituut. Drie weken voor het einde van het schooljaar kwam een broeder de klas binnen en vroeg:
"Welke jongens (was een jongensschool) meespelen in het schooltoneel"?
 Alle vingers gingen omhoog (36 stuks)
"Ik heb jongen nodig die de rol van een meisje moet spelen. Wie wil rol spelen sterven"?
Nog 20 vingers in de lucht.
"Die jongen moet dan ook een kleedje aandoen, welke hij van de school mag lenen".
Nog maar vijf vingers blijven omhoog.
"De twee weken van het jaar is de vol ornaat, dus de jongen die het meisje speelt moet bijgevolg dat kleedje aandoen. En daar je in de school je niet mag omkleden, moet je dan reeds thuis dat kleedje aandoen en zo naar school komen. Wie doet nog mij"?
Er bleef nog maar een vinger omhoog. Je raad het zeker wel? Dat was de mijne.
Zo ben ik dan de twee laatste weken van het schooljaar naar school. Dat ik in een kleedje naar school heb ik toch heel veel respect van de medeleerlingen van de school.
Zo'n zeven jaar geleden zei mam eens tegen mij dat ze spijt heeft dat zij vroeger die dingen maar niet gegeven had. Maar als ik het wilde, dan kreeg ik van haar de kleding welke ik graag zag. Mam stond er bij als ik het uitkoos.

klaar
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2021 om 15:38
Ik wilde altijd heel graag ribbroeken, die maakten zo'n leuk geluid als je liep en je benen langs elkaar liet schuren. Maar zo sleten ze wel heel snel.
Groot was dus het verdriet, dat toen ze doorgesleten waren ik geen nieuwe rib broeken kreeg - een harde les.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2021 om 16:52
Ja, dat ken ik ook. Ik bedoel, dat geliud van het tegen elkaar wrijven van dat ribfluweel. Volgens ons was dat precies of iemand riep achter ons(sorry voor de uitdrukking) PITSJE PAKKE 
Wij kregen dus wel een nieuwe broek als die versleten was. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2021 om 20:04
Ik ook, alleen niet een van "rib" - het geld groeide moeders niet op de rug werd mij medegedeeld . . . 
Ik had liever gehad dat ze van te voren gezegd
had dat als ze zo snel zouden slijten ik geen nieuwe ribbroek zou krijgen, dan was ik wel voorzichtiger geweest.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns