Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Nijntje (baby) deken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Nijntje (baby) deken
    Posted: 27 Augustus 2023 om 21:34
Na heel veel amigurumi-projecten, ga ik me nu op volkomen nieuw terrein begeven: ik wil graag een babydekentje van Nijntje pixelhaken, voor hun eerste kind dat eind december verwacht wordt.

Ik heb online een paar keer een leuke deken langs zien komen met Nijntje en een beertje in bed, en daarbij de tekst: Dag sterren, dag maan, ik moet nu slapen gaan.

Wie weet hoe ik aan dat patroon kan komen.
Mag uiteraard een kooppatroon zijn.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2023 om 08:16
als ge op https://nl.pinterest.com/pin/352054895882688293/ klikt en dan op die stitchfiddle komt het heeeeeel uitgerekte patroon te voorschijn.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2023 om 11:10
Raar, ik dacht dat ik hier eersgisteren al een bedankje geplaatst had. 
Anyway: Bedankt Bep. Ik heb hem gevonden, ben hem nu zelf op Excel aan het overtekenen, omdat me dat makkelijker is (en deze niet te downloaden is).

Nu moet ik alleen nog wat extra informatie uitvinden over hoe te haken. Als ik al die steken met vasten doe, dan wordt het eerder een babypannenlapje dan een dekentje Smile

(mocht je daar nog tips voor hebben... Graag!)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2023 om 13:24
C4th, als ge op die stitchfiddle klikt kunt ge hem verkleinen tot 1 pagina met behoud van ruitjes. (100 ruitjes breed). Kunt ge hem dan niet knippen en plakken op uw pc/laptop/tablet/gsm/iphone/ipad/enz......


Ge kunt dat met verschillende steken doen, zolang ge maar in het vierkant haakt.

vb. 1 hokje = 1 vaste
of 1hokje is 2 rijen met 2 vasten naast elkaar en boven elkaar
of 1hokje is 2 halve stokjes
of zelfs met een, alé hoe heet die nu weer, zo in de hoek beginnen en schuin naar boven. De c2c (efkes moeten opzoeken, het was door een gat in de zeef gevallen). En die kunt ge met halve stokjes of met stokjes doen.

'k denk dat als het een babydeken moet blijven, dat ge dan best een proeflapke maakt of ge kunt het voor de 21ste verjaardag geven (hebt ge nog veel tijd ook dan)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2023 om 16:57
Ik haak graag  dekens in C2C. Ik haak met halve stokjes. Met het garen dat ik gebruik en hele stokjes werd het bij mij niet naar mijn zin. Bij mij is ieder hokje op die manier ongeveer 1 cm .
https://www.wolplein.nl/blog/1166/corner-to-corner-haken.html
Hier vind je een duidelijke uitleg. Ook staan er op internet veel filmpjes. Met halve stokjes noemt men het Mini C2C.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2023 om 22:32
Dank Bep voor je uitleg. Inderdaad, ik kan ook er een pannenlap van maken en die voor de uitzet geven als hij 21 wordt...

Ik ga dit weekend serieus beginnen. Heb net een behoorlijk drukke periode op het werk gehad, dus amper tijd voor hobbies.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2023 om 22:36
Lidwina: Dank voor je bericht. Ik ga daar ook nog ens naar kijken.
Maar in mijn beleving moet een deken rechthoekig worden. Als je C2C haakt, dan wordt het toch eerder vierkant of mis ik dan iets?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2023 om 23:32
De dekens die ik gehaakt heb, ondertussen 5 in deze techniek zijn allemaal rechthoekig. Van 3 heb ik het patroon zelf gemaakt met stitch fiddle.. De eenhoorn deken   en de katjesdeken zijn een kooppatroon.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2023 om 12:23
Ik ga you tube bekijken over dat c2c. Wellicht dat dat dan toch anders werkt dan ik in mijn hoofd heb.

Maar welke techniek ik ook kies... hoe gaat het met kleurwisselen? Haak je de voorgaande kleur gewoon mee tussen de steken of is het een continue aan en afhechten van nieuwe kleuren
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2023 om 23:04
C2c werkt inderdaad ook heel mooi voor een deken.
Als je de breedte hebt kan je zover in de lengte gaan als je zelf wilt.
Het kleurwisselen gaat dan vaak per blokjes wat je haakt of over meerdere blokjes ligt eraan hoe zo'n groot vlak het word en hoe het vlak loopt.
Kwa aan en afhechten kan je er denk ik zelf voor kiezen, bij mijn deken had ik er inderdaad voor gekozen om iedere keer opnieuw aan te hechten maar dit levert erg veel draadjes op en ik heb niet goed de tijd genomen om deze allemaal fatsoenlijk weg te werken waardoor die op plekken los laat, erg jammer van het werk.
Maar ik denk dat je je kleur ook prima achterlangs mee zou kunnen nemen, al ligt dit er wellicht wel aan met welke kleuren je werkt,  een kwestie van uitproberen op een proeflapje.

Hou er trouwens rekening mee, hoe meer kleuren je deken word of hoe meer "losse" vakken met kleuren, hoe meer bollen aan je werk 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 08:43
Bij stola's en dekens met veel draadjes aan de kanten, knoop ik ze aan elkaar en verwerk ze later in franjes, dan zitten ze steviger vast. Je kunt de draden niet afknippen en later de randen omhaken, dan zijn ze ook vrij onzichtbaar, vooral als je dat met een dikkere draad doet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 12:10
In de groep van Corner to Corner haken staat de deken die jij zoekt als patroon bij de bestanden. In die groep vind je veel informatie. 
Wat de draadjes betreft, je krijgt er heel veel. Soms neem ik ze mee, soms knip ik af en hecht later af. Een voorbeeld
je kunt zien dat ik soms draden mee genomen heb.
Er zijn heel filmpje op YouTube te vinden over kleurovergang, draden meenemen of niet. enz.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2023 om 21:17
Wauw... die is ook mooi zeg..

Dank wederom voor de informatie. Ik zal van het weekend eens goed gaan kijken naar je linkjes en dan eens lekker uit mijn comfortzone treden om te kijken of ik zoiets ook kan maken.

Resultaat zal vast nog wel volgen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2023 om 19:03
Nu drie maand later... wel eens netjes om een keer een update te geven.

ik ben inderdaad begonnen en heb inmiddels ook het belang van een proeflapje ontdekt (oftewel: ik hoop dat het kind van Nijntje houdt, want de deken zal groot genoeg worden om hem tot ver in zijn tienerjaren te achtervolgen LOL )

Maar goed, ik haak dus corner 2 corner en kom over 4 toeren aan op het punt waarop ik het even niet meer weet... dan moet ik dus niet meer breder haken, maar wel hoger... hoe gaat dat precies?
Ik neem aan dat ik bij de hoek waar die niet breder moet worden dus niet 6 lossen moet haken en 3 stokjes in de laatste drie lossen van de haaknaald, maar hoe dan wel?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2023 om 19:55
In de link die ik heb heb gegeven is ook een filmpje waar je kunt zien hoe je gewoon rechtdoor gaat zonder te meerderen. Het komt er op neer dat je het laatste blokje vast maakt op de plek waar het hoort . Je keert en haakt halve vasten over de stokjes van het laatste hokje. Daarna haak je 3 lossen voor het begin van het eerste hokje van je nieuwe toer. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2023 om 20:30
Ah, dank. Dat klinkt als een duidelijke omschrijving. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2023 om 22:37
Succes. Vol verwachting klopt mijn hart.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2024 om 19:07
Hoi Lidwina,
Ik hoop dat je hart nog steeds klopt Tongue.
Waar ziekteverlof (herstel na bijholteoperatie) al niet goed voor is:
Het is me eindelijk gelukt mijn baby-dekentje af te krijgen.

Het is echter wel meer een deken voor een baby-olifantje geworden (bijna 1.80 bij 1.30 m....).
Oftewel: Nooit zal ik meer met mijn ogen rollen als iemand voorstelt eerst een proeflapje te haken. Had me veel tijd (en veel geld... Merino wol is niet goedkoop Shocked ) gescheeld.

Nu nog één miljoen draadjes afwerken Wacko .

Heel trots op.


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2024 om 21:24
Gelukkig klopt mijn oude hart nog. 
Je deken is prachtig geworden. En wees blij met de maat. Ik heb ook echte babydekentjes gebreid maar die zijn heel snel te klein. Later deze maat. En bijna allemaal gebruiken ze deze deken nog steeds. Heel vaak moet de deken mee als ze bv bij hun oma gaan slapen en nog vaker op de bank bij het tv kijken. Tja en de prijs. Kwaliteit heeft zijn prijs.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5762
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2024 om 21:24
wauw . Prachtig geworden. Wat zal dat kindje lekker warm hebben. Nog een goed herstel van de operatie.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns