Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Nooit geweten .

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Nooit geweten .
    Posted: 10 September 2019 om 19:56
Vanmorgen stond er een stukje in de krant dat er een dronken schaap gevonden was in een wei .

De vinder dacht dat een of andere lolbroek of dieren mishandelaar dat gedaan had en hem pils of zoiets had laten drinken .

Hij ging opzoek naar de eigenaar .

Deze vertelde de oorzaak . Vissers die aan de kant hadden zitten vissen hadden het schaap ,onwetend , witbrood gevoerd.wat ze bij zich hadden voor het vissen

De boer als eigenaar vertelde toen dat als een schaap witbrood eet ,dat in zijn maag gaat gisten en dat hij daar dan dronken van wordt .

Alles is goed afgelopen en het beestje loopt weer rustig in de wei .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2019 om 08:22
Ik heb wel eens gelezen, dat koeien dronken konden worden van valappels. Van witbrood wist ik niet, dat dat later kan gisten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2019 om 08:44
Oh dat wist ik ook niet...
Het van de appels door het verrottingsproces dat wist ik dan weer wel dat dat kon...
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2019 om 09:38
Vogels kunnen ook dronken worden van overrijp fruit.
Binnenkort ga ik ook een experiment doen, ik ga proberen azijn van appels te maken - ook dit moet gisten. Dat zal wel weer zo'n avontuur worden.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2019 om 10:15
Ben benieuwd hoe dat afloopt.

Bij het hertenkamp hier hangt wel een bordje ,of je brood fruit e.d af wil geven i.p.v. zelf voeren dat zal dan ook wel de rede zijn
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2019 om 19:04
Een deel van onze koeien, ik bedoel die vroeger bij mijn ouders, lagen een keer in de wei met een opgelopen buik omdat er plotseling heel veel appels van de bomen gevallen waren. De veearts moeten komen om de lucht op een of andere manier uit hun lijf te krijgen. Hoe moet je mij niet vragen. Ik heb nooit iets hoeven doen bij het vee. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2019 om 19:39
Dat mooie van vroeger ,koeien in de wei en bomen om onder te schuilen ,of schaduw te zoeken ,had dus ook een andere kant .

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2019 om 07:59
Die schaduw hebben ze wel nodig, maar dan niet van bomen, die fruit naar beneden gooien. Vaak stonden er populieren rond weilanden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2019 om 11:56
Tja Magtelt, wij hadden in de aardrijkskunde boeken op school vroeger staan. "In Limburg heeft men voornamelijk gemengd bedrijf. Men had ook veel fruit en onder de fruitbomen graast het vee." Als er dan een storm komt in september en veel fruit valt tegelijk van de bomen moet je er snel bij zijn. En als dat fruit dan naar beneden valt in de nacht of vroege ochtend ben je al te laat. Bij ons is het gelukkig goed afgelopen. Mijn man vertelt dat bij hem thuis 3 koeien overleden zijn daar door.
Bovendien bestonden er bij pachtcontracten vroeger vaak rare constructies. Bij ons bv waren bij dat weiland de bomen en het fruit voor de eigenaar bedoeld en mijn vader gebruikte het weiland.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2019 om 14:52
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Vogels kunnen ook dronken worden van overrijp fruit.
Binnenkort ga ik ook een experiment doen, ik ga proberen azijn van appels te maken - ook dit moet gisten. Dat zal wel weer zo'n avontuur worden.


Ik ben benieuwd. Lijkt me een heel goed idee.

Van appels maak ik wel sap en dat werd per ongeluk een keer appelcider.
De appels had ik iets te lang laten wachten. Maar ik heb de toevalscider niet lang bewaard, bang dat de flessen zouden ontploffen. Het was wel lekker..
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2019 om 11:11
Toevalcider, haha - ik had ooit overkolkend frambozensap maar ik heb me daar niet aan gewaagd.
 
In de Beemster (NH) zag je vaak nog naast de boerderij een boomgaard met schapen eronder, maar die schapen gingen misschien wel
naar de wei als het fruit rijpte. Daar heb ik me als kind nooit zo in verdiept, wij haalden dan wel valfruit bij zo'n boer
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2019 om 15:13
Zoudt ge als ge die toevalscider nog wat langer had laten staan, geen azijn krijgen?

Van dat wit brood wist ik ook niet.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2019 om 15:24
Achter ons huis en tuin is een zorgboerderij. Daar lopen oa 3 ezels. De eigenaar heeft ons op het hart gedrukt dat we ze niet mogen voeren en al helemaal geen brood. Daar schijnen ze ziek van te worden. Uitgedroogd hard brood mag wel. Ik laat restjes brood nu uitdrogen en geef het dan aan hem. Kan hij het gedoseerd geven.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2019 om 15:00
Originally posted by bep bep wrote:

Zoudt ge als ge die toevalscider nog wat langer had laten staan, geen azijn krijgen?


Dat denk ik eigenlijk wel.
Zelf maak ik normaal gesproken geen wijn, geen cider, maar één van mijn buren wel. Die geven dan wel eens een fles zelfgemaakte wijn en soms zit er een zuur geworden wijn bij. Dat is dan wijn azijn denk ik.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2019 om 10:51
Azijn, althans natuur zijn, wordt gemaakt van wijn of cider. 
Neem een bende vruchten, purperen in een emmer, bakkersgist erbij en laten staan met een theedoek erover. Drie keer per dag omroeren en na een paar weken is de wijn (in dit geval geen goede) klaar. Dan de doek vervangen door vitrage. De in de lucht aanwezige azijnzuurbacterie moet toegang krijgen, maar beslist niet het fruitvliegje!

Je kunt ook restjes wijn verzamelen en die in een emmer of zo doen en met vitrage afdekken. Zelfde resultaat.
Back to Top
Loes View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Loes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2019 om 16:15
o, jeeh
groetjes Loes
Back to Top
Annita View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2011
Locatie: Katwijk aan Zee
Status: Offline
Points: 772
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annita Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2020 om 08:43
Ik heb dit ook nooit geweten Byzonder om dit allemaal te lezen.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2020 om 23:22
Mijn ouders hebben perenbomen in de tuin, vroeger eind van de zomer als de peren op de grond lagen, zoemde de hele tuin vol met dronken wespen.. Die waren ook niet zo leuk, hadden een agressieve dronk LOL
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns