Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenNoorse truien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Teun View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 13 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 131
Direct Link To This Post Onderwerp: Noorse truien
    Posted: 17 Oktober 2006 om 11:27

Ik vind de Noorse truien helemaal geweldig. Ik kan helaas nergens patronen vinden voor mijn kinderen (3 en 1). Nu zat ik mij af te vragen: als ik nu eens een basispatroon voor een trui heb, kan ik dan ieder patroon hierin breien? Of denk ik nu te simpel .

Ik heb nl. een stapeltje patronen liggen, maar die zijn allen in het Noors. (Mijn moeder kon deze goed vertalen, maar heeft dit nooit opgeschreven.) Dus als het bovenstaande kan, dan kan ik ze wel breien.

Kom ik tevens op mijn volgende vraag. Heeft iemand ervaring met het knippen van de mouwsgaten? Ik kom er niet goed uit met mijn hele beperkte kennis van de Noorse taal. Kan iemand het uitleggen in begrijpelijk Nederlands of heeft een tip voor een boek hierover?

Bedankt en groetjes Jorun

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2006 om 19:42

Als je een telpatroon van een Noorse trui hebt kun je gewoon het basispatroon gebruiken voor de steken. Je moet alleen even kijken of het aantal steken overeen te brengen is met je telpatroon.

Zelf brei ik mouwen altijd op maat, maar ik weet van een collega van mij dat ze in Noorwegen gewoon een lap breien en dan de mouwen en mouwsgaten op maat afzigzaggen en de rest afknippen. Maar wat geeft je basispatroon aan? Want dan kun je het telpatroon in het basispatroon zetten en gewoon de zijkanten van het telpatroon laten vervallen.

Succes en ik hoop het resultaat hier nog tegen te komen.

Back to Top
Teun View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 13 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 131
Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2006 om 19:57

Bedankt voor je reactie. De basispatronen die ik heb gevonden zijn de bekende losse panden. Als ik daar één uitkies met rechte mouwen dan ziet het eruit als een traditioneel Noorse trui. De noren breien altijd rond, dit is voor mij ook het makkelijkste, want dan hoef ik geen averechtse steken te maken .

Ik kan een proef lap en mouw breien en het knippen proberen. Ik vind het eng om in breiwerk te knippen. Gewoon zigzaggen? In de Noorse patronen die ik hier heb liggen, praten ze over 'naaimachine zomen' letterlijk vertaald. Ik ga het proberen met zigzaggen.

Ik ga aan de tel, de brei en de naai.

Zodra het klaar is zal ik een foto plaatsen.

Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2006 om 20:00

Ben benieuwd, kan me voorstellen dat je het eng vind om in breiwerk te knippen. Succes ermee, we zien het resultaat wel.

groetjes Syl

Groetjes Syl
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2006 om 05:18
Ik denk dat, als je je zigzagsteek niet te groot maakt, het naaiwerk de breisteken bij elkaar houdt. Maar ik kan me voorstellen dat je het eng vindt om in je breiwerk te knippen. Ik zou het ook niet graag doen.
Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2006 om 08:14
Ik denk ook niet dat ik zou durven knippen.

Heel veel succes met breien en ik ben zeker benieuwd naar het resultaat.
Groetjes van Lieke

Back to Top
Teun View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 13 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 131
Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2006 om 13:17

Bedankt voor jullie steun en vertrouwen

Ik ga eerst een proeflap breien, naaien en knippen. Als het dan misgaat is het niet zo erg. Het resultaat zal ik zeker plaatsen.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns