Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

ode aan de 'oude' moeders

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: ode aan de 'oude' moeders
    Posted: 30 Augustus 2020 om 21:00
mijn dochter gaf een poosje geleden te kennen dat ze geen acryl meer wilde, alleen nog wol, katoen, linnen, bamboe, enz. een ontwikkelig die ik toe juich vanuit milieu oogpunt.
ik stuurde haar een pakketje handgesponnenwol, allemaal verschillende soorten en kleuren. kreeg meteen een enthousiast smsje om me te bedanken Smile ze was er erg blij mee.
omdat ik weet hoe belangrijk handwerken ook voor haar is, probeerde ik haar te stimuleren er iets mee te gaan doen, maar ze had, zo zei ze gisteren, met twee kleine kinderen echt geen tijd om te gaan breien.
en ja ze wilde wel graag die anorak voor haar zoontje waarvan ik een patroon liet zien.....die zit ik nu dus te breien.

mijn dochter is een ontzettend leuke, lieve, zorgzame moeder, een stuk leuker dan mijn moeder was, vind ik.
en toch als ik aan mijn moeder denk, en aan al die 'oude' moeders, die moeders van vroeger....
ze woonde krap, kreeg elk jaar een kind. ze konden amper rond komen van mijn vader zijn loon daarom ging ze scholen schoonmaken ze had geen tv om de kinderen voor te 'parkeren' (mijn dochter en ik zelf trouwens ook niet), ze ging niet op vakantie en was te trots om ooit te klagen dus ze breide. Alles hadden we gebreid (acht kinderen ) onderbroeken, hemdjes, in de winter de borstrok, sokken, kniekousen (in de winter wol, in de zomer van glanskatoen) rokken, truien, vesten, overgooiers, mutsen, dassen en later poncho's.
en voor mijn vader en broer sokken, kousen, truien en vesten
later toen ze Alzheimer had en ik haar bij haar  thuis verzorgde, zette ik een breiwerk voor haar op en dan zaten we 'smiddags na het eten naar muziek te luisteren en te breien. minderen en meerderen begreep ze allemaal niet meer dus als ik zag dat ze zover was, ruilden we van breiwerk, dan kon zij weer verder en ik breide bijvoorbeeld de armsgaten of de hals. zo konden we samen (als ik maar goed oplette) toch nog kindertruitjes breien die ik dan aan nichten en neven gaf voor haar achterkleinkinderen.
wat waren ze Stoer, die moeders van toen!
zonder wasautomaat of droger elke week negen bedden verschonen en maar zien dat ze 't spul droog kreeg. zonder spuitflesjes schoonmaak of stoomreiniger, zonder auto, magnetron, koffiezetapparaat (iknoemmaarwat) wat deden ze het goed! met haar fiets als grootste en enige bezit.
we hebben onze ruzietjes gehad, net als alle moeders en dochters maar wat ben ik ook trots op haar!
wat heeft ze het goed gedaan!
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2020 om 18:05
nou de "oude moeders" daar heb ik zeker respect voor 
wat hadden die het zwaar wij daarin tegen hebben daar geen idee van 
wat hebben zij het inderdaad goed gedaan


Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2020 om 09:45
Heel mooi verhaal ,mijn moeder heb ik nooit handwerk zien doen ,zij was altijd ziek heb ze niet anders gekend ,toch is ze 94 geworden....als ik dan buren zag wat die allemaal deden veel handwerk ,confituur werd zelf gemaakt en groenten werden in glazen potten gedaan   ik had en heb daar veel respect voor en zeker als vrouw had je een drie dubbel job ,op korte tijd is alles wel enorm veranderd ,is het beter geworden of niet ....weet het eigenlijk niet ...😷
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2020 om 11:45
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

mijn dochter gaf een poosje geleden te kennen dat ze geen acryl meer wilde, alleen nog wol, katoen, linnen, bamboe, enz. een ontwikkelig die ik toe juich vanuit milieu oogpunt.
ik stuurde haar een pakketje handgesponnenwol, allemaal verschillende soorten en kleuren. kreeg meteen een enthousiast smsje om me te bedanken Smile ze was er erg blij mee.
omdat ik weet hoe belangrijk handwerken ook voor haar is, probeerde ik haar te stimuleren er iets mee te gaan doen, maar ze had, zo zei ze gisteren, met twee kleine kinderen echt geen tijd om te gaan breien.
en ja ze wilde wel graag die anorak voor haar zoontje waarvan ik een patroon liet zien.....die zit ik nu dus te breien.

mijn dochter is een ontzettend leuke, lieve, zorgzame moeder, een stuk leuker dan mijn moeder was, vind ik.
en toch als ik aan mijn moeder denk, en aan al die 'oude' moeders, die moeders van vroeger....
ze woonde krap, kreeg elk jaar een kind. ze konden amper rond komen van mijn vader zijn loon daarom ging ze scholen schoonmaken ze had geen tv om de kinderen voor te 'parkeren' (mijn dochter en ik zelf trouwens ook niet), ze ging niet op vakantie en was te trots om ooit te klagen dus ze breide. Alles hadden we gebreid (acht kinderen ) onderbroeken, hemdjes, in de winter de borstrok, sokken, kniekousen (in de winter wol, in de zomer van glanskatoen) rokken, truien, vesten, overgooiers, mutsen, dassen en later poncho's.
en voor mijn vader en broer sokken, kousen, truien en vesten
later toen ze Alzheimer had en ik haar bij haar  thuis verzorgde, zette ik een breiwerk voor haar op en dan zaten we 'smiddags na het eten naar muziek te luisteren en te breien. minderen en meerderen begreep ze allemaal niet meer dus als ik zag dat ze zover was, ruilden we van breiwerk, dan kon zij weer verder en ik breide bijvoorbeeld de armsgaten of de hals. zo konden we samen (als ik maar goed oplette) toch nog kindertruitjes breien die ik dan aan nichten en neven gaf voor haar achterkleinkinderen.
wat waren ze Stoer, die moeders van toen!
zonder wasautomaat of droger elke week negen bedden verschonen en maar zien dat ze 't spul droog kreeg. zonder spuitflesjes schoonmaak of stoomreiniger, zonder auto, magnetron, koffiezetapparaat (iknoemmaarwat) wat deden ze het goed! met haar fiets als grootste en enige bezit.
we hebben onze ruzietjes gehad, net als alle moeders en dochters maar wat ben ik ook trots op haar!
wat heeft ze het goed gedaan!

Heel mooi en fijn om te lezen. Ook ik heb het met de paplepel ingegoten gekregen: mijn moeder en ook de rest van haar zussen deden en doen nog allemaal handwerken etc. Ik weet dat ik dit al op de lagere school heel fijn vond om te doen en toen al vele dingen kon die ik van moeders geleerd had. Op de lagere school heb ik destijds 'De muizenschoen' gemaakt en dit was mijn eerste grote project. Vervolgens volgden en nog veel meer zoals ik nu op mijn borduurraam bezig ben met 'Angel' van Babette Vandenberg. Veel kleuren maar heel mooi!
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2020 om 20:24
Ik heb vroeger leren breien van mijn oma, die breide altijd truien voor alle kleindochters. Heb één foto dat ik in haar huiskamer aan het breien ben, met een zelfgebreide trui van oma aan. Pas toen ik 20 was ben ik het weer gaan oppakken, en begon mijn oma ook weer met breien. Op het laatst was ik de enige die haar mocht helpen met breiwerk, als ze niet meer uit een patroon kwam. Voor haar eerste achterkleinkind is ze begonnen aan een vestje, die heeft ze niet meer af kunnen maken en mocht ik toen afmaken voor haar. Ze heeft wel nog zelf de knopen uit gekozen. 
Ik mis haar nog steeds heel erg, inmiddels is ze er al 4 jaar niet meer. 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns