Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Op de naald...

 Reageer Reageer Pagina  <1 7374757677 85>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 18:30
Rekenen hoeft niet altijd. Als je eenmaal een goed patroon hebt voor pen 4,5 dan kun je dat als standaardpatroon aanhouden voor truien en vesten, om andere dingen in te breien of strepen te breien. Alleen bij kabels is het dan oppassen, omdat die patronen kleiner uitvallen. De winkels met niet-essentiële zaken zijn nu dicht, maar als het weer kan, kijk dan eens in de kringloop of je een blad of boek vindt met patronen voor verschillende pendiktes.

Ik heb makkelijk praten, ik maak alleen poppenkleren en die zijn een proeflapje op zich. Als ik het op de pop leg of het zo half en half aantrek en het past niet, is het geen ramp, uithalen, uithuilen en overdoen.

Maar ik heb een hele plank met Hema breiboeken uit de oertijd en daar haal ik mijn standaardmaten uit. Dan verzin ik wel een andere hals, want ze zijn behoorlijk oubollig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 19:30
Ik heb zelf vaak dat ik 3 of 4 mouwen brei en dat komt door die verhoudingen, ik heb altijd bewondering voor Bep die lijkt alles op de pennen te zetten
en dan begint ze gewoon.

Als je echt een mooi patroon hebt, dan wil je in de buurt van die stekenverhouding zitten - iets ernaast maakt niet zo heel veel uit.
Want er zijn altijd meerdere wegen naar Rome, b.v. een kleinere maat breien en dan qua hoogte gewoon aan jou meten.
Of een trui nemen, die jou goed past en het breiwerk daar af en toe langs leggen.
Maar mouwen moeten goed passen, de bovenkant van de mouw moet goed in het armsgat passen (vandaar mijn 3 à 4 mouwen) en dat is best 
een kunst omdat je daar de bovenkant van een steek verbindt met de zijkant van een steek.
Maar het gezegde luidt niet voor niks "daar valt wel een mouw aan te passen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 19:37
Je moet bij 4,5 niet nadenken - je moet dan gewoon een naald pakken waar 4,5 op staat en die rol je door je vingers zodat je er een gevoel bij krijgt.
Ik heb heel lang steeds naalden moeten meten, maar tegenwoordig kan ik het bijna zien wat wat is - zeker als ze naast elkaar op tafel liggen.
4,5 is gewoon maar een getal net als alle andere.

Waarom die youtube mevrouw ging rekenen had misschien ook een andere reden, als je een patroon hebt en je wilt dat met heel andere wol maken
en laten we zeggen naald 3 (gewoon een ander getal en kleiner dan 4,5) dan kan dat ook - maar dan moet je het patroon helemaal omrekenen.
En dat zijn dingen die kunnen, je hebt ook programma's die voor jou kunnen rekenen. 
Ik heb dat voor de breimachine, ik friemel dan wat ik wil maken en op een bepaald moment zeg ik mijn stekenverhouding is dit.
En dat zegt dat ding tegen mij, dat moet je dan zo doen. Ok denk ik dan, maar soms heb ik toch 3 of 4 mouwen LOL en dat vind ik niet erg
dat hoort blijkbaar bij mij.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 19:57
al met al vind ik dat er veel dingen veel ingewikkelder worden gemaakt dan nodig.
mijn moeder had alleen lagere school en een patroonboek had ze nog nooit gehad.
ze leerde als bijna oudste kind in groot gezin al heel jong breien.
ze was dol op koffie en dan zei opa als ze uit school kwam, als jij straks een mouwtje breit, zet ik jouw hele koffiepotje vol heerlijke koffie (van haar speelgoed serviesje)
en later toen ze zelf kinderen kreeg breide ze gewoon. armsgaten en mouwen altijd 'snachts, dan kon ze beter opletten.
en dan zaten die truien vroeger helemaal glad, daar kon geen rimpeltje verkeerd in zitten. en ze heeft nooit op dikkere pennen gebreid dan 3.5 maar meestal breide ze met dunne wol of katoen op 2.5 en 3 en sokken en kousen en ondergoed....
nu...ik zie het hier ook vaak, wordt er zoveel over nagedacht en gesproken en dan denk ik (en zeg ik ook regelmatig) ga het gewoon doen. neem het risico op een foutje en een net zo'n groot risico dat je het harstikke goed doet.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 20:34
ik zit mezelf aan te leren hoe franse knoopjes te borduren en zowaar, het lukt; yeahhh!
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2021 om 09:51
Ik ben begonnen met Pasen haken,eerst de gans dan de kuikentjes,is leuk om te doen.🦆🐣
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2021 om 10:15
klinkt gezellig Pareltje Smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2021 om 11:36
Dat is de beste manier om deze tijd door te komen Pareltje .
En het gaat er op die manier steeds gezelliger bij je uitzien .

Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op je ,niet vervelend bedoeld ,maar ik heb helaas een ander karakter.

En ik kan het knopje maar niet vinden om het licht aan te doen .
Maar ik blijf zoeken en ik zal het vinden .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2021 om 12:32
en jij zei tegen mij dat ik een doorzetter ben?
kijk eens naar jezelf....Thumbs Up
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2021 om 15:19
M'n proeflapje klopt nu wel. Dus ik ga aan de slag! Smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2021 om 15:47
Goedzo .

Ik hoop dat het naar je zin wordt en plezier aan het breien en straks aan het dragen mag hebben .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2021 om 15:47
ik sta even langs de lijn bij Chrissie.....

Clap hup Chrissie, zet 'm op!! Clap

(is wel leuk dat ik hier kan klappen, irl kan ik dat niet natuurlijk)
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2021 om 13:28
Horen averechste meerderingen loeistrak te zijn?
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2021 om 13:37
niks in je breiwerk hoort loeistrak te zijn

Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2021 om 13:41
ik ben een spin aan het haken.
oant Sjen
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2021 om 13:48
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

niks in je breiwerk hoort loeistrak te zijn


O, oké.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2021 om 11:36
Dag hobbydoosjes, daar ben ik weer met m'n cijfers...

Er staat in mijn patroon:
meerder aan weerszijden
iedere 8e naald 6x1 steek en iedere 6e naald 2x1 steek

Moet je dan aan iedere kant zes steken meer doen, of moet je die 6 door tweeën delen, dus 3?

Alvast bedankt. Smile
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2021 om 12:37
je moet 6 keer in elke achtste naald aan weerskanten een steek meerderen, en daarna nog 2 keer elke zesde naald.

is het zo duidelijker voor je?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2021 om 13:17
Als het niet zo is, het gewoon laten weten hoor .!! .

Het is een vervelend probleem ,zat jij ook niet altijd met wisselgeld ?
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2021 om 13:45
Ja, ik begrijp het nu. 
Opnieuw proberen maar. En die discalculie... het is alleen maar tellen, en dat kan ik wel als ik het rustig doe.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 7374757677 85>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns