Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Op de naald...

 Reageer Reageer Pagina  <1 6263646566 85>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 19:15
Bah, een ooglens in je soep!!
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2020 om 22:48
getsiederrie een ooglens in de soep!!Confused
 en die kok maar zoeken; waar had ik dat ding nou voor het laatst 'gezien'? LOL

niet op de naald maar van de naald, hoera!
de anorak voor mijn kleinzoon is klaar! nououou...bijna dan want de knopen moeten er nog op. maar het breiwerk is klaar, hij zit keurig in elkaar (al zeg ik het zelf) en ziet er leuk uit
patroon, speciaal voor handgesponnen wol dat vind ik al zo leuk, uit een groot dik 3suisses jubileumboek; 40 jaar 3suisses
het voelt heel fijn aan die wol en verder kan ik alleen maar hopen dat ik hem er een plezier mee doe Heart schat is het, dat jongetje Smile

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2020 om 15:14
Gisteren avond nog al m'n knopendoosjes doorzocht maar je kent het wel he, te groot, te klein, te dik, te dun, kleur niet goed.....
vanmorgen naar de handwerkwinkel, schattige knopen gekocht, gewoon 'n plakje boomtak met gaatjes erin en 'n gebrand randje. ik had al van zulke hartjes maar dat vond ik minder leuk voor 'n grote jongen van twee.
nu ga ik ze erop zetten en dan g ik eerst mijn eigen vest afbreien
ik heb behoefte aan opruimen Smile
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 11:49
voor mijn dochter maak ik nu een india broek Smile

zelf draag ik al jaren bijna niks anders omdat ik ze leuk vind, vrolijk en ongelooflijk comfortabel bij alles wat ik doe
en mijn dochter is er nu nieuwsgierig naar geworden (de wijsheid komt met de jaren he Wink
maar zij wil natuurlijk zakken en dat zit in deze broeken niet. nu heb ik op het redelijk gladde heupstuk 2 zakken (gewoon rechte lappen) die ik dan onderaan als een met het heupstuk verwerk; kunnen jullie het nog volgen?
nouja, dan heeft ze wel zakken, benieuwd of ze zo ook prettig in gebruik zijn

van de broek die ik vorige week voor haar maakte, zo schreef ze me net, is het elastiek wat los. ze vroeg me het strakker te maken, dat is geen probleem maar ik vind het elastiek de laatste jaren zo slap; of ligt dat aan mij?
knoopsgatelastiek is steviger maar dat is natuurlijk smal maar dat taille elastiek en ook pyama elastiek.....na 10 stappen ligt je broek op de grond LOL
kun je het natuurlijk wel korter maken maar het verschil tussen gerekt en ongerekt elastiek is maar klein. te klein, vind ik

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 12:23
Ik ben het met je eens dat elastiek tegenwoordig slapper is .

Ik vond laatst nog oud elastiek en dat was strakker dan het nieuwe dat mijn dochter meebracht om een mondkapje te maken .

Maar weet je dat ik niet weet wat een india broek is .

Mijn dochter was vroeger gek op harembroeken is het zoiets ?
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 12:50
de broek bestaat uit een rechte strook (heupstuk) waar bovenin een koord zit om rond de taille te sluiten. onder dat heupstuk zit een enorm wijd broekdeel wat gerimpeld aan het heupstuk wordt gezet. het kruis zit gewoon in je kruis en ik denk dat dat het verschil is met de harembroek (die ik ken) waarvan het kruis 'ergens halverwege' hangt.

bij die leuke naaiwedstrijd op tv maakten ze weer een andere versie die aan de buitenkant van de dij in een soort 'waterval' van plooi viel. (die vond ik trouwens ook heel mooi.) bij de india broek is dat juist aan de binnenkant van de dij
je snapt wel dat door de ruimte in de pijpen, het heel comfortabel draagt. ook zeer luchtig en swinters draag ik er mijn oude pyamabroeken onder af. of de pyamabroeken van wie er maar vanaf wil LOL
in india draagt men er vaak een lange tuniek over plus een stola. alles in dezelfde of op elkaar afgestemde stof.
ik draag ze gewoon met een lang(er) shirt. te lui om er 'n tuniek bij te maken Wink
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 12:55
nu werd ik zelf nieuwsgierig door wat ik op schreef en heb ik de omvang van het onderste broekdeel opgemeten. dat bedraagt 2.60m aan een heupstuk van 95cm
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 12:59
Yeahhh!
Ik denk dat zo'n India broek héél lekker zit en zeer eenvoudig te maken is.
Ik ga dat dus zeker proberen te maken. een soepelvallend stofje zoeken.
Ik zit alleen even te puzzelen hoe dat met het kruis gaat.
Ik kan kijken bij een oude wijde broek die ik ook nog heb.





Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 16:58
ik probeer het te omschrijven:

2 meter stof die 2 kanten op te dragen is (katoen of eventueel viscose)
daarvan knip ik een strook van ongeveer 22cm zo lang dat het ruim om je buik zit
de overige stof vouw ik zo dat ik een lap heb liggen van 90x120 of 140
knip die vouw door
dan knip ik van de zijkant een strook van 30x90 (dat zijn de buitenste zijkanten van de broek) heb ik een dubbele lap van 90x90 of 110x90
dan meet ik links onder in de hoek 15cm,zet 'n streepje, rechts boven in de hoek hetzelfde
dan knip ik diagonaal van het ene naar het andere streepje, nu heb ik de broekdelen,( brede kant boven pijp, smalle kant wordt de onderkant) en het andere deel ondersteboven er tegenaan
voor het kruis(de lappen liggen nog steeds hetzelfde op de grond) ga ik naar het breedste deel van het broekdeel en knip daar ongeveer 10cm vanaf de punt in rechte lijn ongeveer 20cm naar beneden en dan in een bochtje naar de zijkant; dat is het kruis(je) omdat de broek daar zo wijd is, is dit genoeg

afwerken moet je zelf weten

dan stik ik twee broekdelen de kruisnaad aan elkaar,
dan links en rechts zo'n rechte strook er tegen aan,
daar dan weer links en rechts een broekdeel tegenaan
en dan sluit je de cirkel met de tweede kruisnaad
dan de binnenbeennaden, eerst spelden en steeds vanuit het kruis naar beneden
dan deel ik de enorme omvan in vieren en rimpel ze in

van het heupdeel de voornaad stikken, daarbij een stukje openlaten voor je koordje straks
dan in de rondte een zoom van 2cm met 'n naadje naar binnen geslagen
het heupdeel ook in vieren delen en daar de broek aan stikken
die naad doorstikken

koord erin rijgen, broek passen en lengte bepalen
zomen erin, strijken
aan en nooit meer uit LOL



Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 18:50

Pfffff wat een moeite heb je genomen om dat allemaal neer te pennen. Clap  Thumbs Up
Maar ik betwijfel of ik het helemaal snap.
Als je het zo leest is het nog best ingewikkeld.
Ik begrijp b.v. niet waarom je van de zijkanten 30 cm af moet knippen.

Ahhhh, na vier x lezen (ligt aan mij hoor!) denk ik dat ik het heb:
Brede linker deel ligt tegenover brede rechte deel en dan draai je 1 deel zodat je 2 brede bovenkanten en twee smalle onder kanten hebt.
Maar omdat het diagonaal is heb je die stroken van 30 cm nodig om de delen recht te krijgen ?



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 19:49
Ik heb een naaimachine in huis, ben er nog niet mee aan de slag gegaan. Maar het lijkt me erg leuk om zelf mijn kleding te kunnen maken.
In de winkel heb vaak dat het niet lekker zit, of dat het niet mooi is, of dat het wel mooi is en niet lekker zit... enzovoorts.
Trouwens, ik had eens een satijnen broek gekocht ('baggy' model), die helemaal scheef in elkaar genaaid was. Ik heb 'm één keer gedragen en toen scheurde er zo'n lelijke naad open. 
Ik denk dat het zo lelijk was gemaakt omdat de stof heel glibberig is.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 20:03
Of uit zuinigheid teveel op de kant genaaid .

Ik deed vanmorgen een nieuw shirt aan met lange mouw .Achterkant tricot voorkant zijdeachtig met motief De okselnaad liet al los .

Met kleine steekjes met de hand gerepareerd ,maar ik had er wel de P in
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 20:51
ja Lao-tse, die stroken zijn de rechte stukken in de pijpen en houden de broek, denk ik, ook recht. die stroken zijn ook mooi om te versieren met borduurwerk ofzo; mooie blikvangers Smile hoewel....die rechte stroken zet je tegen het rechte deel van de pijp....
nouja ik weet ook niet waarom het moet.
ik kreeg ooit zo'n india pak binnen in mijn winkel (ik had een kringloop) en op een dag uit verveling ofzo heb ik dat pak eens gepast.
het was heel mooi, heel mooi geborduurd ook...enfin iedereen riep dat pak staat je geweldig! dus ik hield het voor mezelf
en na een aantal jaren, veel gedragen, werd het toch minder en heb ik de broek uit elkaar getornd voor het patroon
de tuniek heb ik nog steeds in de kast, kan ik (nog) geen afstand van doen Smile
ik weet niet of jij kunt scannen, anders kun je een tekeningetje maken van hoe je denkt dat het  moet. als ik kon scannen had ik dat al gedaan. als je er niet uitt komt kan ik je wel een tekeningetje met de post sturen. of een mini broekje LOL
succes ermee Thumbs Up

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 20:56
Chrissie, het lijkt of jouw broek scheef geknipt was. Als het patroon niet recht op de draad van de stof ligt, ga je scheef en gaat zo'n ding aan alle kanten 'trekken'.

dat dicht op de kant van Mutti begrijp ik wel. vrijwel alles wordt op overlock machines genaaid en die snijdt de stof meteen naast de zigzag af.

ja zelf maken is veel leuker Smile
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2020 om 20:59
oja, dat liep ik onderweg te bedenken....
als je een maat hebt kleiner dan 42 zou ik voor die broek stof nemen van 90cm breed of de stof die ik heb tot 90 afknippen voor je begint. de zijstrook kan dan ook wat smaller 20cm ofzo
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2020 om 10:16
Chrissie, met naaiwerk is het net als met breien, eerst proeflapjes maken. Zodat je vertrouwd raakt met de machine en de diverse steken. Vroeger had je naaihandboeken van Burda of Margriet, misschien zijn die nu te vinden op marktplaats. Of misschien staat er één in de bieb. Ik kreeg jaren geleden één les op mijn Bernina en het belangrijkste, dat ik onthouden heb was de eerste steek. Leg de stof onder de naald, laat het voetje zakken, houd beide draden achter de machine vast, draai aan het wiel tot de naald in de stof is gezakt, naai langzaam een paar steken en laat de draden los. Het tweede lesje was, dat je bij het inrijgen van de draad het garenklosje losjes vasthoudt tot je de draad door de naald gaat steken.

Ik heb wel eens een broek, die lekker zat maar er schunnig uit ging zien, uit elkaar getornd en op patroonpapier gelegd om ma te tekenen. Toen had ik een goed broekenpatroon voor jaren draagplezier. In de tijd moest je voor grote maten bijna dubbel zoveel betalen als voor mat 38 en kleiner, bij postorderbedrijven.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2020 om 11:33
gezellig he, zo praten over dingen die je graag doet Smile
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2020 om 12:00
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

oja, dat liep ik onderweg te bedenken....
als je een maat hebt kleiner dan 42 zou ik voor die broek stof nemen van 90cm breed of de stof die ik heb tot 90 afknippen voor je begint. de zijstrook kan dan ook wat smaller 20cm ofzo


Maat 42 is jáááááren geleden DisapproveCry
Nu maat 46 en als ik lekker ruim wil ga ik zelfs tot maat 50 als het een 'los' model is.
Dus deze broek lijkt mij geweldig.
Ik ben niet zo van heel drukke motieven of borduursels.
Bij een ander: gewéldig,
Voor mij?  Nou nee.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2020 om 12:05
wij hebben wel een scanner.
Maar als jij een foto van die broek voor hebt dan kom ik ook een heel eind.
Ik heb vroeger heel veel genaaid, ook van uit elkaar gehaalde kleding, zo heb ik in feite mijzelf leren naaien,
Uit elkaar tornen, kijken hoe het zit en dan nadoen.
Eerst in het klein, voor dochter of zoon, als het dan mislukte was ik niet zoveel stof kwijt.
Later het grotere werk
Ik heb zelfs eens een lekker gevoerde winterjas voor mijzelf gemaakt.



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2020 om 12:15
Ik heb al jaren maat 46 en korte maat 23. Your Look for Less is inderdaad een hoop dirndl, ajour, borduursels en pailletten. Ik wilde ooit een doodgewoon t-shirt en na de site doorgespit te hebben, ben ik naar Zeeman gegaan. Maar nu hadden ze een gewone trui in okergeel en een gemêleerde in marineblauw, zonder gefrutsel en tuttebellen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 6263646566 85>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.672 seconden.
Lang Yarns