Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

opzet rondbreinaald klein aantal steken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: opzet rondbreinaald klein aantal steken
    Posted: 11 Augustus 2014 om 18:07
Ik heb een boodschappentas gemaakt van een patroon op Ravelry. Erg leuk om te doen en 't was me vooral begonnen om een aantal nieuwe dingen te doen en/of te oefenen en dat is gelukt: Magic Loop (eindelijk!), een lekker elastische afkantmogelijkheid en de kitchenersteek (hoe dat dan ook heet). De Magic Loop vind ik helemaal geweldig. Zó heerlijk om te gebruiken in plaats van worstelen met 5 naaldjes! Het elastisch afkanten doet wat de naam zegt: is echt lekker rekbaar en de kitchenersteek vond ik ook een openbaring. Om de een of andere reden bleef 't maar niet hangen, maar ik heb nu duidelijke foto's en tekst op 1 A4-tje en dan gaat 't prima. 

Er was 1 ding wat me maar niet lukte. Volgens het patroon moet je beginnen met de Emily Ocker Opzet waarbij je na de eerste naalden aan het begindraadje kunt trekken om het gat vrijwel volledig te sluiten. 

Welke methode gebruiken jullie om in de rondte op te zetten met een rondbreinaald en dan zo dat je een gat inderdaad kunt sluiten? 

O ja, plaatje van de 'affe' tas (eentje leeg en eentje half geladen - hij rekt lekker mee! Wink

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Augustus 2014 om 18:47
mooie tas. en ook handig dat hij meerekt. (kan je kopen zoveel je wilt)

een gebreide magic loop heb ik nog nooit toegepast (wist zelfs niet dat dat bestond voor breien)
Als ik een gesloten ronde moet breien (een kerkklok laat ons zeggen)dan begin ik meestal met de grote opening(omdat dat gemakkelijker is) en dan elke keer wat minderen totdat het bijna toe is. En vervolgens naald en draad en toetrekken.

Dus hier zou ik eerst met de donkere boord begonnen zijn en dan naar onderen toe. maar dan wel met een gemakkelijke steek en niet met die kitchenersteek.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Augustus 2014 om 18:53
Thx, Bep. 't Is echt leuk (en niet moeilijk) om te doen, hoor! Ik vind 't echt zo leuk om steeds weer nieuwe dingen te leren, zeker als ze 't leven makkelijker maken.Wink 

Ik probeer wel allerlei nieuwe dingen, maar ik ben echt geen ervaren breister/haakster. Nu heb ik vakantie en ben ik er heel veel mee bezig, maar als ik weer ga werken, dan is de tijd beperkt. Dit patroon was zo geschreven (van bottom naar top) en ik heb dan echt niet de ervaring om dat te veranderen. Eerlijk gezegd, wil ik dat ook niet, ik wil 't gewoon kunnen zoals 't er staat. Smile En dat betekent dan weer dat ik iets nieuws moet/kan leren: soms denk ik: houen we erin en een andere keer: dat was eens, maar nooit weer. De Magic Loop blijft zeker, maar voor dat opzetten moet ik nog iets vinden. 

PS. Ja, als ik weer eens naar de plaatselijke wolwinkel ga, neem ik deze tas mee. Kan heeeeeerlijk veel in! LOL 
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Augustus 2014 om 19:13
Mooie tas
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Augustus 2014 om 23:11
Originally posted by lidy* lidy* wrote:

Thx, Bep. 't Is echt leuk (en niet moeilijk) om te doen, hoor! Ik vind 't echt zo leuk om steeds weer nieuwe dingen te leren, zeker als ze 't leven makkelijker maken.Wink 

Ik probeer wel allerlei nieuwe dingen, maar ik ben echt geen ervaren breister/haakster. Nu heb ik vakantie en ben ik er heel veel mee bezig, maar als ik weer ga werken, dan is de tijd beperkt. Dit patroon was zo geschreven (van bottom naar top) en ik heb dan echt niet de ervaring om dat te veranderen. Eerlijk gezegd, wil ik dat ook niet, ik wil 't gewoon kunnen zoals 't er staat. Smile En dat betekent dan weer dat ik iets nieuws moet/kan leren: soms denk ik: houen we erin en een andere keer: dat was eens, maar nooit weer. De Magic Loop blijft zeker, maar voor dat opzetten moet ik nog iets vinden. 

PS. Ja, als ik weer eens naar de plaatselijke wolwinkel ga, neem ik deze tas mee. Kan heeeeeerlijk veel in! LOL 

Oefening baart kunst.
.... houwen we erin en een andere keer : dat was eens, maar nooit weer
dit is een teken van hoogbegaafdheid, die mensen doen ook iets een keer en dan nooit meer omdat ze het al kunnen dan.

ik heb het filmpje van ikweethaarnaamnietmeervandemagicloopopzetten gezien en dat ga ik morgen eens proberen, lijkt me idd heel makkelijk .
Ik denk dat het enigste is waar ik moet op letten dat elke steek apart moet blijven en niet samenhaken met de vorige.

Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 11:36
heel mooi
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 14:05
ik heb juist die emily ocker geprobeerd en ik kan het gat wel toetrekken met het draadje.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 14:44
Super! Thumbs Up Ik ben gewoon heel onhandig met 5 naalden, dus dat hele ocker-geval lukte me niet.Angry Maar op mijn manier ging het ook aardig en zo groot was het gat nou ook weer niet, maar ik heb 't toch met een paar steekjes dichtgemaakt. Ik ga straks weer een andere manier proberen. 

Ik heb 't in mijn eerdere bericht niet zo goed omschreven, zie ik nu. Die Ocker-opzet is om het gaatje dicht te krijgen. Wat ik bedoel met Magic Loop is dat je met een rondbreinaald met lange kabel breiwerk in het rond ook met heel weinig steken kunt maken en dat vind ik echt zó'n geweldige vondst! Hoe dat werkt, kun je hier zien (eerst gepraat, breien begint op ongeveer 58 sec.) : https://www.youtube.com/watch?v=1mqIqRdJc68
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 14:46
Dank voor de complimentjes, Geerlig en bloem! 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 14:49

hier is de ockermethode om een 'toe(gesloten)-gat' te krijgen en die is ook niet moeilijk
http://www.youtube.com/watch?v=4Vkpqdea-6o

beter gekend als de ziiieeeepmadam
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 15:30
Ik krijg de link niet open, Beppie! Not available, zegt 'ie. Dank je wel voor het meehelpen, maar raad eens?
't Is me gelukt, die gatloze opzet, Wink met deze link https://www.youtube.com/watch?v=hRHzIYEK7a8 
Ben helemaal blij! Beer
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 15:35
Originally posted by lidy* lidy* wrote:

Ik krijg de link niet open, Beppie! Not available, zegt 'ie. Dank je wel voor het meehelpen, maar raad eens?
't Is me gelukt, die gatloze opzet, Wink met deze link https://www.youtube.com/watch?v=hRHzIYEK7a8 
Ben helemaal blij! Beer

die is zelfs nog makkelijker, staan de steken ineens op de breinaald.

bij de ziepmadam moest je eerst die steken haken en dan overzetten
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 15:45
Als 't makkelijker gemaakt wordt, kan zelfs ik 't! Big smile
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 19:22
Ziet er leuk uit je tas.
Verder praat ie abacadabra voor mij...
Zo ervaren ben ik niet.
En nog zat te leren zo te zien
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2014 om 19:27
Ik ook niet, Ien. Houdt 't spannend! Big smile 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns