Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

overlocksteek

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
MVerm View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2013
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MVerm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: overlocksteek
    Posted: 08 Juni 2014 om 20:40
hallo,

ik heb in middels ook een naaimachine.

ik vraag me af hoe een overlocksteek op de gewone naaimachine werkt en waarvoor en hoe je die steek gebruikt.

voor de rest weet ik hoe die werkt!
groet maarten
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2014 om 21:09
'k zou je graag helpen, maar ben geen wonder met naaimachines.
Back to Top
MVerm View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2013
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MVerm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2014 om 21:15

hallo,

toch bedankt!

groet maarten
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 08:51
Volgens mij is een overlocksteek een steek die gelijk afwerkt .

Ik heb even voor je op google gekeken en daar staan er een heleboel uitgelegd .Wist zelf niet eens dat er zoveel waren .
Back to Top
MVerm View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2013
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MVerm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 09:03
ik had ook op google gekeken en dat er zoveel stond dat was het probleem.

er stond alleen maar van lockmachines op wat het was, maar ik heb een gewone naaimachine.

dus ik snap het eigenlijk niet.
groet maarten
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 09:31
op een hele simpele naaimachine zit alleen een zigzag steek, die je inderdaad gebruikt om de knipranden van de stof afwerken (voorkomen dat het gaat uitrafelen).

op machines met veel verschillende steken heb je ook veel verschillende overlock steken; aan jou de keuze welke je wilt gebruiken. Deze steken worden ook vaak voor sierranden gebruikt. 

Kijk eens op www.pinterest.com en via zoeken 'learn sewing of overlock' vind je vast iets over de basis. Er staan ook hele specifieke tips en patronen op. 

Veel naaiplezier!

P.S. Ik heb nooit een naai cursus gedaan en er was toen geen internet. Dus inderdaad kun je het zelf leren. 
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 09:36
Ik heb bij mijn naaimichine een speciaal voetje met een mes eraan. Dus kun je min of meer 'locken'.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 09:36
Mijn naaimachine snijdt geen randjes af, zijn overlocksteken zijn bedoeld voor heel elastische stoffen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
hhoekstra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hhoekstra Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 10:15
Ik gebruik de steek om de binnenkant netjes af te werken. Als je je T-shirt omdraait zie je de overlocksteek. Meestal is de steek gelijkmatiger bij een lockmachine dan op een gewone machine. Daarom gebruik ik hem wel om af te werken maar niet als sierrand.
Hanny
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 11:15
heb je geen boekje met uitleg, bij de naaimachine gekregen?
op google t merk en nr van je machien intikken, komt er misschien daar uitleg.
bieb naaien voor beginners of zo iets
Back to Top
MVerm View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2013
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MVerm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 14:25
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Mijn naaimachine snijdt geen randjes af, zijn overlocksteken zijn bedoeld voor heel elastische stoffen.


dat 'zegt' mijn naaimachine ook.
Back to Top
MVerm View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2013
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MVerm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 14:28
ik eb wel een boekje maar daar leggen ze niks uit over de overlocksteek.
Back to Top
Molemieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1909
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Molemieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 15:43
Met een overlock steek kan je de naden netter afwerken. Bij zigzaggen steken er soms nog wat draadjes uit en bij overlocken niet. Bij mijn machine gebruik ik een speciaal voetje zodat de stof niet omkrult bij het locken. Als je het maximale uit je machine wil halen zou ik ook enkele naailessen gaan volgen. Daar leer je super veel van bij. Succes ermee!
Back to Top
MVerm View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2013
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MVerm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 18:30
hallo

ik heb ook een speciaal voetje.
naailessen zou ik wel willen volgen maar het is zo duur.
en ik krijg zakgeld dus zoveel tot mijn beschikking heb ik niet.
groet maarten
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 20:17
Het hangt van jouw merk naaimachine af of er een overlock steek op zit. Heb je wel zo een steek erop zitten dan moet dat ook in je boekje staan. 

De goedkopere of oudere naaimachines hebben geen overlock steek. Je kunt er ook een speciale lock machine voor kopen. Jou naaimachine heeft alleen een zig zag steek net als mijn naaimachine. 

zie hier de handleiding; 
http://www.gebruikershandleiding.com/Pfaff-Hobby-721/preview-handleiding-562857.html?page=0002

Een afwerk rand met een overlock ziet eruit zoals koopkleding van binnen is afgewerkt. 

In deze link kun je verschillende 'overlock' steken zien die je dus met een speciale lockmachine kunt maken;

Ik snap echter nog steeds niet wat je nu precies wilt met deze kennis? 
Als er in een patroon staat dat je de naden moet 'locken' dan werk jij ze gewoon af met een zigzag steek. Deze stel je in met de knop op je naaimachine (bij mijn machine) of kijk je in je handleiding hoe je de machine moet instellen op een zigzagsteek. 

Verder veel oefenen op een proeflapje! Oefening baart kunst!

Je hebt wel een speciaal voetje schrijf je, dit kan een knoopsgatenvoetje zijn of 1 om ritsen in te zetten of om een rolzoompje te maken. Zie je handleiding, wat je met welk voetje kunt doen. 

Ben je een beginner op het gebied van het werken met de naaimachine, zo ja is er niet iemand in je buurt die je kan helpen ? 
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 20:19
Is er bij jou in de buurt geen naaicafe ??? of iets in een buurthuis ???

Ik zag dat er op internet ook gratis naailessen voor beginners worden gegeven . Misschien kun je daar eens kijken ???
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 20:49
Grinnik, met "naaicafé" krijg ik toch af en toe best rare associates...

Dirty mind is a joy forever Tongue
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 21:14
Daarom heb ik mijn woorden zorgvuldig gekozen. 

Ik schreef in eerste instantie ook iets wat twee- zijdig uitgelegd kon worden. 
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2014 om 21:38
Mverm

zit er bij jouw in de buurt geen kleermaker of een naaimachiene winkel of waar zij naaimachienes maken dan kan je vragen hoe je jouw machiene moet instellen om de overlock steek te kunnen maken wand dan ben je al op de helft
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2014 om 11:29
Grinnik, daarom nu toch maar "naaimachine winkel"??
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns