Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Patroon Omslagdoek Phildar

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jonjon View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 17 Juni 2019
Locatie: Delft
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jonjon Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Patroon Omslagdoek Phildar
    Posted: 17 Juni 2019 om 11:22
Ik ben gestart met onderstaande omslagdoek.
https://www.hobbydoos.nl/maandag/218-breipatroon-omslagdoek.asp

204 steken opgezet en begonnen met "telpatroon van de rechterkant". Zie foto. Ik heb dus slechts aan 1 kant afgekant tot op heden. De tekst zegt dat je aan weerszijden moet afkanten. 
Het "telpatroon van de rechterkant" telt 95 vakjes, en kant aan 1 kant af. Telpatroon links idem, = 190 totaal. En ik mis dan nog 14 steken. 
Mijn vraag is eigenlijk, moet je inderdaad aan weerszijden afkanten, en heb ik het dus fout gedaan? En hoe moet ik dan het getekende telpatroon lezen? Moet ik de patronen links/rechts aan elkaar vast denken? En waar blijven die 14 steken dan?

Als het inderdaad verkeerd heb gedaan ga ik me even afvragen of ik niet gewoon zo door ga en dan 1 grote driehoek maak ipv 2 kleinere...Ik wacht eerst graag jullie antwoord af 🙂


Back to Top
Jonjon View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 17 Juni 2019
Locatie: Delft
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jonjon Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2019 om 11:25
http://https://attachment.outlook.live.net/owa/jonnebremer@live.nl/service.svc/s/GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATM3ZmYAZS05NjQ0AC01NzgxLTAwAi0wMAoARgAAA%2FmCdmC7CSlDpYLdDqV%2FH4wHAIIxoieVobZDmb7zUlxj4yUAAAIBCQAAAIIxoieVobZDmb7zUlxj4yUAAtojicwAAAABEgAQAPzruj4kbzJLnm0w2NOvk94%3D&thumbnailType=2&owa=outlook.live.com&scriptVer=2019061001.05&isc=1&X-OWA-CANARY=ixx7ynRB5UCW_iY6R4_VWxCOJfAE89YYGpyZPyumD8yafp9PiGWyxXoWhmmtPDkifcpDNUnnd6A.&token=eyJhbGciOiJSUzI1NiIsImtpZCI6IjA2MDBGOUY2NzQ2MjA3MzdFNzM0MDRFMjg3QzQ1QTgxOENCN0NFQjgiLCJ4NXQiOiJCZ0Q1OW5SaUJ6Zm5OQVRpaDhSYWdZeTN6cmciLCJ0eXAiOiJKV1QifQ.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.H4mPODhujO6Ep-Cqo34M2QAGccJxIepTbFAsv2xVvGDtAXLa4WObfhQ0GQDbNPuH5wqSFEL4jfEvXTg4fn71e7poyGbrcTEqFZvPYQKE71EtehjLcjXyJWebE7r1pSSptnjReou6ELoD5xPwv-KS5Coyg7_lcrs29JhXR6cZuwBMhz6t-ugRdy5Ac2ffvNuwu1tpJDWh9YzJi0GzKwRetR85PyFX7OWqOYzCr3cfu4BVic2ZU4RNOwEeSKdA76MvZU2R4xm9chViE4SjQ51zM4iL164bV35SeW00IUN3x5KLg8e2qLwUMlIQYrQqlwCD5rJGSj-s7yU8bZjPO8zfxg&animation=true

Dit is de link van de afbeelding, ik zie dat hij hem niet doet in bovenstaand bericht

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2019 om 11:59
https://www.hobbydoos.nl/maandag/218-breipatroon-omslagdoek.asp
dit is misschien eenvoudiger
Als je naar het schema kijkt zie je dat je 2 driehoeken moet breien die je later aan elkaar zet. Je moet dus beide breischema's in een lap breien. Een tekening voor de rechterkant van je werk en de andere tekening voor de linkerkant van je werk. Dan brei je later nog exact dezelfde driehoek en zet die 2 driehoeken in het midden aan elkaar, zie de kleuren op het schema.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Jonjon View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 17 Juni 2019
Locatie: Delft
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jonjon Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2019 om 12:04
Hoi Lida,

Dit is inderdaad het patroon waar ik aan ben begonnen, alleen heb ik er dus een vraag over. Vermoed dat ik het verkeerd heb gedaan maar ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet doen.

Zoals ik het nu heb gedaan kan ik mijn 204 steken mooi kwijt. En werk ik aan 1 grote driehoek waarbij ik aan 1 kant afkant. Doe ik het op de manier met 2 kleinere, dan lijkt het alsof ik dan 14 steken over ga hebben.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2019 om 12:13
Tja, daar moet ik iets langer over nadenken, nu even geen tijd, ik moet gaan koken sorry. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2019 om 14:31
Onder het koken nagedacht en tussendoor het patroon bestudeerd.
Je zet 204 steken op. Als je kijkt naar de stekenproef dan staat er dat 18 steken 10 cm zijn. Als je dat met het aantal steken vergelijkt dan kom je precies op 113 cm uit. Dat staat ook aan de onderkant van de grote driehoek. Bovendien zie je dat de grote driehoek een rose en een groene zijlijn heeft. Als je nu kijkt naar de 2 kleine driehoeken die aan elkaar genaaid gaan worden zie je dat een rose lijn aan een groene lijn vastgenaaid wordt. Dus er komt een naad in je sjaal. Dat is ook de bedoeling. Kijk je naar de foto die naast de gegevens voor het proeflapje staat, zie je die naad en zie je ook dat het patroon naar beide richtingen schuin loopt. Dus dat betekent dat je 2 keer een lap breit die ieder hetzelfde is, ieder met een opzet van 204 steken. Ieder minderen aan 2 kanten en wel iedere 2e naald. In feite volg je het patroon waarbij staat fantasiest(eek). De andere tekeningen hoef je eigenlijk niets mee te doen, je kunt er wel zien dan men aan de zijkanten een aantal steken tricotsteek heeft naast het patroon. Alleen bij deze - (is averecht aan de goede kant en recht aan de achterkant) hebben ze tot het einde hetzelfde gebreid . Ook kun je het gebruiken als steuntje om te zien wat er nu precies moet gebeuren nl aan weerszijden ieder 2e naald 2x 1 steek en 1 keer 2 steken afkanten. Je hebt dan in totaal 6 naalden gebreid en 4 steken afgekant. Dat zou dan 25 keer moeten. Je houdt dan 4 steken over. Als je de 2 lappen klaar hebt leg je ze dus naast elkaar zoals de tekening aangeeft en naai je ze aan elkaar. 
Je moet bij het afkanten goed opletten dat het patroon goed boven elkaar komt, daar zijn die andere tekeningen misschien ook handig voor.


Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2019 om 19:00
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Onder het koken nagedacht en tussendoor het patroon bestudeerd.


Zonder dat je eten aangebrand is? Dikke complimenten voor zo'n goed doordachte uitleg.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2019 om 20:43
Nee Kamilla niets aangebrand. Het was ook lekker.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Jonjon View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 17 Juni 2019
Locatie: Delft
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jonjon Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2019 om 16:01
Wauw Lida,
Dank voor deze uitgebreide reactie! Ik zie inderdaad wat je bedoelt. Ik ga dan mijn lap uithalen daar ik maar aan 1 kant heb afgekant ipv aan 2. Ik vind het heel knap dat je kunt koken en zo kunt nadenken inderdaad haha.

Groet,

Jonne
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2019 om 19:34
Succes dan met je doek.
Zolang het eten is dat op de automatische piloot gaat, kun je tussen door problemen oplossen. Bij tuinbonen doppen lukt dat dus wel!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns