Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenPatroonvraagjes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Patroonvraagjes
    Posted: 14 September 2008 om 11:00
Ik heb nog nooit gebreid, en ik zou graag een poncho maken. Denken jullie dat het mij zal lukken of raden jullie het me eerder af? Ik ben nu wel bezig met een sjaal, om te leren niet te strak / slap te breien.

Vraagje: moet de wol gewassen worden voor je ermee breidt? (stof voor te naaien moet eerst gewassen worden, want het krimpt altijd wat)

Vraagje: Wat betekent dit:

Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal: DROPS Eskimo van Garnstudio,
Kleur nr. 46, grijs:
750-800-850-950-1050-1150 gr

Als alternatief voor 2 draden Eskimo:
Gebruik eventueel 1 draad:
DROPS Polaris
100% puur wol
100 gr = 46 meter

DROPS Breinaald 20 mm - of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding: 5½ st x 7 nld tricotst met 2 draden Eskimo = 10 x 10 cm.

Hoeveel wol heb ik nu eig nodig?
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 12:13

Hoi Sirk, ik denk zelf dat een poncho breien na een sjaal een heel goed idee is om verder te gaan met oefenen. Je leert als het goed is meerderen en minderen en dat is net weer een stap verder dan een sjaal. Bovendien heb je bij een poncho niet snel het geval dat het te strak of te wijd gemaakt is. Wat bij een trui of vest wel het geval kan zijn.

Ik zelf was de wol nooit voor ik er mee ga breien. Misschien dat anderen het wel doen. Heb er gewoon nooit over nagedacht om het te doen. Wel was ik het kledingstuk de eerste keer met de hand uit en kijk dan goed hoe het houd. Als het een kwetsbaar stuk is blijf ik het met de hand wassen. Zeker met gebreide dingen moet je daar soms erg op letten.

De wol die je nodig hebt hangt af van de maat die je gaat breien. Brei je maat S dan heb je 750 gram nodig. Maat M 800 gram enz. Het is aan te raden om het proeflapje te breien wat onderaan staat. (volgens mij heb je daar een typefoutje gemaakt) Eskimo is dik garen maar je moet ook breinaalden nummer 20 gebruiken. (is erg leuk breien trouwens. en ook een leuke uitdaging. maar misschien om te beginnen wel lastig. Bovenaan Garnstudio kan je alle garens op de computer bekijken. Maar ook hier op hobbydoos zijn de garens gefotografeerd. Zo kan je precies het verschil zien tussen Eskimo en Polaris.

ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Zo niet dan hoor ik het wel. Succes in ieder geval

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 12:14
Eén vraag kan ik al beantwoorden: je hoeft wol niet eerst te wassen voor het breien. Er staat soms wel dat je het kledingstuk na het breien moet natmaken en opspannen, maar dat heb ik nog nooit gedaan en geen last gehad dat het niet goed zat.

Er wordt bedoeld dat je voor maatje S 750 gram Eskimo nodig hebt, voor M 800 gram enz. Je breidt dan met twee draden tegelijk (ik zou het dan met twee draden tegelijk op een bol winden) op naalden nr. 20, heel dikke dus.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 12:17
Ik heb het gewoon ge-copy-paste maar mss ben ik wel een stukje vergeten.

Dus, ik heb 750gram nodig voor een S, en op de verpakking van de wol staat hoe zwaar die is?

Ik heb een Dropswinkel hier in de buurt ontdekt, misschien kan ik daar maandag al langs gaan! Maar eerst moet die lelijke sjaal af!
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 14:33
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Er wordt bedoeld dat je voor maatje S 750 gram Eskimo nodig hebt, voor M 800 gram enz. Je breidt dan met twee draden tegelijk (ik zou het dan met twee draden tegelijk op een bol winden) op naalden nr. 20, heel dikke dus.

Wat is het nut van met 2 draden te breien? En moet je die draden altijd evenwijdig laten lopen of mogen die soms over mekaar liggen?

Je ziet, ik ken er echt helemaal niets van! Van het patroon zelf begrijp ik ook niet veel, maar ik hoop dat het zich wel zal uitwijzen... Het zijn tenslotte gewoon 2 lappen die je aan mekaar moet naaien (en evt een capuchon maar ik weet niet of ik daar al goed genoeg voor ben).
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 15:09
Het nut van met twee draden breien? Echt nut heeft het niet. Maar als je een patroon hebt voor naald 6 of meer en je hebt dunnere wol voor pen 3 of 4, dan kan je toch met die wol breien, maar dan maak je van twee dunne draden als het ware één dikke. Meestal draaien die draden om elkaar heen zodat je niet eens het verschil ziet met dikke wol.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 09:35

Met 2 draden wordt het allemaal wat dikker. Zelf zou ik als beginneling niet met een dubbele draad gaan breien, je steekt makkelijk mis en krijgt dan lelijke lusje.

Een bol wol is meestal 50 of 100 gram dus je kan zo uitrekenen hoeveel je nodig hebt.

Als je een drops winkel in de buurt zou ik daar even langs gaan en je laten adviseren. Hun kunnen je advies geven over welke wol en partroon.

Maar misschien toch eerste nog iets anders makkelijks maken. Een poncho is zeker niet moelijk maar als je nog nooit iets gebreid heb misschien toch een beetje hoog gegrepen. Maar als het een poncho van gewoon 2 rechten lappen is het wel te doen. Capuchon is weer wat moeilijker.

odette
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 09:47
Wel, ik was al aan't denken van gewoon eerst een tas te maken voor de wol en priemen in op te bergen: gewoon 2 grote rechthoeken en 2 kleintjes (voor de zijkanten). Zo zou ik eerst nog wat oefenen op mijn steken, want ik heb geen "vaste hand", soms zijn mijn steken te los en soms te strak... En ik wil dat mijn poncho van de eerste keer goed zit, dus best nog wat simpele rechte dingetjes maken voor ik eraan begin!

Ik heb trouwens nog een vraag: mijn eerste bol wol is bijna op, hoe moet ik nu verder gaan met de tweede? Even met 2 draden breien?
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 10:15

http://www.knutselhuis.nl/knutselframes/onderwerpen/Breien/a an%20en%20af%20hechten/aanhechten.html

Zo kan je het doen als de 2 bollen de zelfde kleur zijn. Met een verschillende kleur zou ik het zo niet doen.

Het beste dus aan de zijkant van je werk, kan je later de draden mooi afhechten.

Als je wat verder gevorderd ben kan je ook midden in het werk doen. Maar dat zou ik nu nog maar niet proberen.

odette
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 10:19
Bedankt iedereen, voor al de goede tips! Zonder dit forum had ik mijn wol en priemen al lang in de prullenbak gekegeld 
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 21:41
WEL NEE, ZONDE VAN JE WERK. GEWOON VOLHOUDEN. EN DE BESTE BREIDSTER LAAT WEL EENS EEN STEEK VALLEN. DUS VOEL JE VOORAL NIET ONTMOEDIGD ALS HET NIET LUKT. DAT OVERKOMT ONS ALLEMAAL. GOED VAN JE DAT JE NOG EVEN OEFEND. KAN NOOIT KWAAD. OMDAT JE NOG NIET ZO'N VASTE HAND HEBT ZOU JE KUNNEN OVERWEGEN OM GAREN TE KOPEN DAT NIET OVERAL EVEN DIK IS. ZO VANG JE MET JE GAREN HET PROBLEEM VAN HET WISSELENDE BREIEN. EN MAAK JE GELIJK EEN MOOI PRODUCT.
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 September 2008 om 10:04
ik sluit me volledig aan bij koningsdochter
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.360 seconden.
Lang Yarns