Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpffff wat gaat dat onhandig!

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 334
Direct Link To This Post Onderwerp: pffff wat gaat dat onhandig!
    Posted: 24 Juli 2007 om 18:13

Sinds een maandje of 2 kan ik haken en ben een fanatiek haakster geworden,

ik had het haken zo door al zat ik de eerste dag aardig te klunzen met

het vasthouden enz,. Nu wilde ik dan ook wel graag leren breien, dus ben even

met mijn moeder gaan zitten, die heeft het mij even laten zien.

Maar o o wat gaat dat weer onhandig zeg... Had gedacht dat het wel beter zou

gaan omdat ik tenslotte ook kan haken nu, vonden jullie het ook zo lastig in het begin?

Groetjes,
Marcha
Back to Top
cormout View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 08 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 734
Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2007 om 18:56
ha,ha Mas,
Dat begin is al zo lang geleden, dat kan ik me niet meer herinneren. Maar als ik naar de schoolkinderen kijk, die we het afgelopen jaar hebben leren breien, is het begin erg klunzen ja.
Als je het eenmaal door hebt, dan hou je de naalden en de draad niet meer zo krampachtig vast en dan gaat het veel beter.
Maar als je nu fanatiek kan haken, dan zal dat met dat breien ook niet lang duren, want om het iemand aan te leren, is breien gemakkelijker als haken. (is mijn ervaring)

Succes Cormout
Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3518
Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2007 om 21:21

Alle begin is moeilijk hoor, maar al doende leert men en straks weet je niet beter.

Ik vond het in het begin ook moeilijk hooren sommige haaksteken heb ik ook hulp bij nodig hoor.

Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2007 om 21:27

mijn eerste breiles toen ik 4 was weet ik nog als de dag van gisteren!!

mijn oma leerde mij breien, ik ijverig aan de slag, maar al snel had mijn oma door dat mijn brei werk in een punt begon te lopen, wat zei die schat nou: ''och lieverd je hebt steken laten vallen!" en wat doe je dan??

ja de hele dag zoeken en mijn oma maar uitleggen dat ze het niet zo had bedoeld en van die uitleg snapte ik dus al helemaal niets!!

Maar het is helemaal goe dgekomen hoor, dus dat lukt jou ook wel!!

Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2007 om 09:07

Ik brei al zo'n 45 jaar ;ja het begin is moeilijk,maar de aanhouder wint.

Succes!!!!!

Groetjes Corry

Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2007 om 09:55
Ik vind breien nog steeds moeilijker dan haken eerlijk gezegd. Misschien omdat ik alleen maar kan opzetten, rechtse en averechtse kan breien en van haken een tikkeltje meer kan?
Ik vind het nogal onhandig, met zo 2 grote priemen, kan ik moeilijk relax in de zetel zitten of bij mijn vriend kruipen. Met een haakpen lukt dat wel :)

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2007 om 11:26
Ik heb in de tweede klas van de lagere school leren breien. Volgens mij ging dat toen niet zo heel best. Ik had constant meer of minder steken zonder te meerderen of te minderen. Ook vielen de gaten in het breiwerk. De juf verzuchtte toen nog dat ik het wel nooit zou leren.........
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2007 om 13:21
Dat had ik ook, zweethandjes, roestige naalden en stroef katoen, het babybroekje is nooit afgekomen. Daarna heb ik pas opnieuw leren breien voor mijn kinderen. Ik heb er een speciale stoel voor, omdat de naald er nog wel eens uit wil glijden, dus die wordt door de stoel als het ware ondersteund. Dan schrikt mijn man niet van het gekletter en ik verlies geen steken. Het loont trouwens om een dunnere naald klaar te leggen voor een dergelijke ramp, dan neem je de steken makkelijker weer op. Als je een steek een paar naalden dieper laat vallen, kun je hem oprapen met een haaknaald, maar ik vergeet telkens of je dat aan de rechte of de averechte kant moet doen, dat wijst zich wel vanzelf.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 334
Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2007 om 13:35

blij dat ik niet de enige ben die moeilijk is begonnen

vanochtend nog even aan mijn brei werk gezeten en het gaat steeds beter moet ik zeggen.

Al zit ik nog wel een beetje te klooien met het vasthouden.

Volgens moeders zag het werk zelf er goed uit, dus ik zet gewoon door!

vind het trouwens wel leuk om jullie eerste ervaringen te lezen!

Groetjes,
Marcha
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 10:46
Haken IS nu eenmaal makkelijker dan breien+ 1 naald, 1 draad, 1 steek.

Het voordeel van zowel breien als haken is, dat je er geen aanleg of talent voor hoeft te hebben, het is net als lezen en schrijven, iedereen kan het leren, en oefening baart kunst.
Alleen is haken meer blokletters en breien schoonschrift zeg maar, dat duurt dus iets langer om onder de knie te krijgen, omdat je met een naald extra en zonder handig haakje werkt. Maar ook daar geld, als je het eenmaal onder de knie hebt, gaat het steeds makkelijker.
Veel succes met breien !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 14:00
Wat een mooie vergelijking!
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 16:29

een steek haal je (ten minste zo leer ik het mijn cursisten) aan de rechte kant op: dat wil zeggen als je ribbelkant de juiste is aan de achterkant en als je trico breid aan de voorkant van je werk, goed uitkijken dat je de steek niet verdraaid op de naald terug zet...

Back to Top
tyzy View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 190
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 08:01
Nou, breien lukt me redelijk intussen. Maar haken... Onze handwerkjuf wilde ons dat vroeger niet leren, dat was geen handwerken maar knutselen zei ze. Oftewel, ze kon het zelf niet . M'n moeder heeft me wel eens een stukje op weg geholpen. Een rand vasten ergens langs maken kan ik intussen wel, maar veel gekker moet het toch niet worden. Ik kan al die verschillende steken niet onthouden en dan weet ik weer niet waar ik precies in moet steken. Dan vind ik breien makkelijker, de steken waar je in moet steken, zitten gewoon op je naald... . Maar als ik sommige haakwerken hier voorbij zie komen, dan bekruipt me het gevoel dat ik me er toch weer eens in moet verdiepen...
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 09:09
Zeker nog eens proberen, Tyzy, haken is namelijk ECHT makkelijker dan breien. Je hoeft ook geen steken te onthouden; bij het haken heb je maar één steek, die je desnoods een paar keer herhaald, maar gekker wordt het echt niet. En voor 90 % van het haakwerk hoef je alleen de losse, de vaste en het stokje te kennen. Meerderen en minderen is makkelijker dan bij breien, je kunt eigenlijk gene steken laten vallen, en afkanten is een eitje.

Maar bovenal is haken absoluut geen alternatief voor breien; het is echt een aanvulling, een totaal andere techniek waarmee je totaal andere resultaten kunt bereiken. Als je je er een avondje in vastbijt met een goed boek (bijvoorbeeld de Happy Hooker van Debbie Stoller, ik ken op dit moment geen vollediger of duidelijker boek), en daarna een weekje blijft oefenen, heb je het gegarandeerd onder de knie.

Ik heb op mijn pakweg 7e of 8e leren breien, maar kon de lol van die stroeve zweterige gatenkaasjes echt niet inzien, dat kwam pas toen ik een jaar of tien was en leerde goed steken opzettten van een vriendinnetje. Stápels broches gebreid dat jaar. Maar haken zag ik écht niet zitten, en mijn moeder kon het me ook niet goed leren, omdat ik links ben. Dat heb ik pas mezelf geleerd toen ik 25 was, en ik heb er nog geen spijt van gekregen. Hooguit dat ik niet éérder heb doorgezet.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 16:35
Haaksteken lijken ingewikkeld, maar je kunt er hardop bij tellen en als je dan een ritme in je hoofd hebt, gaat het makkelijker. Je kunt het aantal omslagen of het aantal lussen op de naald of het aantal doorhalingen tellen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns