Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Phildar 595 oversize

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Gracie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2019
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gracie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Phildar 595 oversize
    Posted: 08 Maart 2019 om 09:38
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb direct een vraag.

Een tijd geleden heb ik een boekje aangeschaft van Phildar nr 595 Oversize.
Daar staat een damesmantel in (patroon 06) die ik graag wil prberen te breien.
Wat mij verbaast is dat bij de maat 34/44 staat. Dit lijkt erop alsof het 1 maat zou zijn.
Er staat ook niets vermeld van tussenliggende maten. Maar zeg nou zelf, maat 34 en maat 44? Een veel te groot verschil toch.

Mijn vraag is dan ook, weet iemand of dit juist is? M.a.w. De mantel is in 1 maat?

Ik hoop dat iemand in het forum dit boekje in bezit heeft en mij kan helpen.
Ik zou een foto kunnen toevoegen maar zie geen mogelijkheid daarvoor?
Back to Top
Gracie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2019
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gracie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2019 om 09:41
Overigens staat bij elk ander patroon in het boekje, wel de maten apart vermeld
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2019 om 11:02
Bij die oversized modellen zijn het meestal rechte lappen, en kunt ge de lengte aanpassen en de lengte van de mouwen zodat hij oversized is maar toch past. Bij sommige tekeningen zie ik zelfs dat de mouwen zijn omgeslagen.

Lijkt me echt iets voor mij. Kunnen zeggen dat het het kleinste maatje is : een 34 en dat het toch nog te groot zou zijn.


Meestal staat er wel een proeflapke bij en kunt ge misschien zo uitrekenen hoeveel steken beter bij u past om niet overoveroversized te worden.


https://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/phildar-nr-595-oversize.asp#patronen
Back to Top
Gracie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2019
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gracie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2019 om 11:43
Dank voor je antwoord Bep. De lengte van de jas is niet het probleem. Het achterpand is 52,5 cm breed. Als ik mijn heupen opmeet dan kom ik ongeveer 10 cm tekort. Zo moet dan ook een aantal cm in de breedte bij de voorpanden komen. Kan dat zonder problemen denk je? Rekening houdend met veelvoud van steken voor het motief?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2019 om 12:06
52,5 x 2 (voor en achterpand) = 105 cm. Ge moet is meten in de taille en op de borst. Als het alleen de heupen zijn dan zou ik idd een veelvoud (niet als het patroon over 20 steken gaat natuurlijk) langs elke kant van het achterpand en aan de zijkanten (alleen die ge moet vastnaaien aan het achterpand) van de voorpanden opzetten en als de andere maten (taille en borst) meer overeenkomen met die 105. Kunt ge stillekesaan na de heupen terug minderen naar het aantal steken van het boek.

Wel eraan denken dat breiwerk in alle richtingen meerekt en dat ge misschien al wat losser breit dan aangegeven. Ik zou in dit geval toch een proeflapke breien in patroon om de rek te controleren (en inpassant kunt ge het aantal steken controleren en het aantal centimeter dat ge dan zou krijgen)
Back to Top
Gracie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2019
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gracie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2019 om 12:14
Ik ga inderdaad maar eerst een proeflapje breien en meten. Hopelijk kom ik er dan uit.
Dank je wel!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.780 seconden.
Lang Yarns