Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Phildar baby breipatronen uit één stuk breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
carocat View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Oktober 2015
Locatie: Westerbork
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carocat Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Phildar baby breipatronen uit één stuk breien
    Posted: 25 Februari 2021 om 19:06
Tot mijn stomme verbazing, bladerend in de baby patroonboeken van Phildar, blijken de meeste patronen ineens uitgevoerd te zijn in het breien in één stuk tot de armsgaten en daarna onderverdeeld voor de rest van het patroon (uitgezonderd de mouwen)

Is dit de nieuwe trend? ik vind het helemaal niet aanlokkelijk om met zoveel steken op de naald te moeten werken, lijkt mij erg langdradig worden! Phildar vermeld op welke dikte je dit patroon moet breien maar niet op wat voor soort breinaald (plat breien op een rondbreinaald en met welke lengte bij welke maat?), ook vind ik het niet plezierig om steeds met verschillende stukken te moeten bezig zijn,en iedere keer draad weer aanhechten?? steken die wachten moeten op een stekenhouder plaatsen?? Ik zie door de bomen het bos niet meer....

En waarom op deze manier breien?? alleen opdat je minder werk hebt met het in elkaar zetten? vind ik niet opwegen tegen dit systeem, een werkstuk die ouderwets gebreid en in elkaar gezet word schijnt toch meer samenhang te hebben las ik onlangs!

Kwestie van wennen? 

Ben een geroutineerde breister op normale breinaalden, maar voel mij een beetje in het diepe gegooid met dit systeem, waarin mij geen keuze gelaten word..

Kom ik dit patroonsysteem nu bij alle breiwol merken tegen?

Graag jullie reactie, tips etc
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2021 om 19:31
Bij baby patronen kan ik het me voorstellen, je zult nooit zoo veel steken op de naald hebben. Maar als het niet jouw kopje T is, dan zou ik
gewoon op zoek gaan naar andere patronen of oude patronen hergebruiken. Oude baby patronen in de kleuren van nu kunnen prima (mijn mening hoor.).
Zelf koop ik de laatste tijd weinig bladen, dus de trend is me niet opgevallen.

Ik gebruik in plaats van een stekenhouder meestal gewoon een stukje draad, dat is een stuk soepeler. En een markeerdraad waar mijn start/finish is.
Zelf ben ik nooit zo'n fan van het afhechten van boorden omdat die bij mij dan toch te strak blijven. En als je van boven naar beneden breit
krijg je dat soort gedoe voor je kiezen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 08:28
Ik heb alleen poppenbreibladen en daar moet ook vaak rondgebreid worden. Daar houd ik niet van, dus ik reken even uit hoeveel steken voor het voorpand en voor het achterpand nodig zijn. Ik volg een patroon zowiezo nooit tot in de kleine letters.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 08:50
ik zou gewoon gewoon kijken wat vind ik nu zo leuk aan dat truitje? is het het garen of het steekpatroon, de kleurcombinatie? en dan zou ik gewoon een 'oud' patroon gebruiken om het voor elkaar te krijgen.
 maar ik heb makkelijk praten, ik gebruik niet anders dan oude basispatronen, de rest verzin ik er zelf wel bij.

ja die nieuwe breiboekjes...ik ben het met je eens hoor!
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1731
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 11:24
Ik heb net een trui gebreid op rondbrei naalden.
Ik vind het heel prettig breien, en je hebt geen naden.
Sokken brei ik ook op rondbrei naalden, het bevalt mij heel goed!    
december2011

Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 14:54
Originally posted by Stramien Stramien wrote:

Ik heb net een trui gebreid op rondbrei naalden.
Ik vind het heel prettig breien, en je hebt geen naden.
Sokken brei ik ook op rondbrei naalden, het bevalt mij heel goed!    


Ik heb ook al een paar keer en nu doe ik niet anders meer (is ook beter voor mijn schouders etc.) met een rondbreinaald gewerkt en ik moet zeggen dat het ff wennen is maar als je eenmaal gewend bent dan wil je niet meer anders en uit 1 stuk breien is inderdaad veel steken op de naald maar... je hebt wel geen naden c.q. draden welke ingestopt moeten worden.
Succes!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 19:28
Ik brei continentaal op rondbreinaalden. Vlak of rond maakt niet uit.
De enige reden die ik kan bedenken om alles aan elkaar te breien is dat men niet veel hoeft te naaien en draden afhechten. Ik vind het grotenendeels waardeloos.
Een goede kleermaker naait in de schoudernaad, vaak ook in de armsgaten en langs de hals, een bies mee om uitrekken van de naden te voorkomen. Bij shirts voor mijzelf naai ik altijd een bies mee in de schoudernaad. Brei je alles aan elkaar dan zit er geen enkel houvast in je breiwerk. Ik heb het gedaan en doe het nooit meer. Schoudernaden rekken uit. Rughals naad rekt uit. De hele pasvorm is weg uit je kledingstuk. Ik heb al geprobeerd om er naderhand een draad door te rijgen. Werkt een beetje. Gewoon klassiek schouders dichtnaaien en steken opnemen voor de kraag na het afkanten en mouwen apart breien en inzetten, geeft het mooiste resultaat. Voor en achterkant tegelijk breien gaat wel. Maar bij een trui in de rondte moet je je realiseren dat tricotsteek, die in dat geval alleen recht breien betekent, een ander resultaat kan geven als een naald recht en een naald averecht.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 19:37
goede duidelijke uitleg Lidwina Thumbs Up

ik brei wel eens op een rondbreinaald, een sok bijvoorbeeld maar dan vooral omdat ik heb gemerkt dat het een heel goede spiertraining is voor mijn verlamde arm.
vesten brei ik overigens wel van voorbies tot voorbies,; daarvoor heb ik extra lange breinaalden. ik moet eerlijk zeggen dat ik begon kindervesten zo te breien en nu doe ik het ook steeds bij vesten voor volwassenen n vergeet daarbij dat ik er altijd spijt van krijg op het moment dat ik voorbij de armsgaten al delen klaar heb en nog een deel moet breien....en dat hele gewicht bungelt er ook nog ergens aan Confused maarja dan ben ik ook al bijna klaar dus lang tijd voor spijt heb ik niet LOL

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 19:41
Als ik dat zo hoor Carolina zou voor jou continentaal breien op rondbreinaalden een optie kunnen zijn. Het hele werk ligt dan op je schoot en hangt niet zo aan je hele breipen en aan je armen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 21:36
ja zoals ik brei, ligt het breiwerk op mijn schoot; mits het al lang genoeg is natuurlijk Wink
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2021 om 21:40
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

ja zoals ik brei, ligt het breiwerk op mijn schoot; mits het al lang genoeg is natuurlijk Wink


Haha.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns