Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Phildar haakpatroon Joelie, meisjes jurk

 Reageer Reageer Pagina  <1 23456>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 10:02
er bloeit wat moois tussen Bep en Mirjam HeartWink
fijn!! Smile

Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 14:49
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

er bloeit wat moois tussen Bep en Mirjam HeartWink
fijn!! Smile

Big smile
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 14:57
Originally posted by bep bep wrote:

boven de teltekening van de medaillon staat er een tekening met hoe de afmetingen te nemen. Die 18,5 cm moet ge dus schuin meten.

Volgens het proeflapke (en ook de uitleg vanaf die minderingen want daar hebt ge dus nog 28 toeren te gaan) zijn het dus 17 volledige toeren.


Als ik op 18,5 cm moet eindigen dan heb ik 18 toeren want het is circa 1 cm per toer.
Het proeflapje zegt 20 cm =21 toeren dus ik houd voor het gemaak 1 cm per toer aan.

Maar dan is het toch raar dat als ik eenmaal het rugpand heb gedaan en aan de mouwen moet beginnen er staat haak toer 20,21,22,23 en 24 volgens telpatroon.

Dat zou dan inhouden dat er 19 toeren gehaakt moeten worden voordat ik bij de mouwen moet eindigen en aan het midden/rugpand moet beginnen?

Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 19:45
nee er staat in andere woorden :

begin aan de mouwen en haak toer 20, 21, 22 (met 1 mindering in aan de splitzijde, de naad dus en dat zal zowel aan het begin als aan het einde zijn, omdat ge een oneven aantal steken nodig hebt), om toer 23 ( een gatenrand te maken en hier ziet ge dat ge een oneven aantal steken nodig hebt omdat ge anders met een losse eindigt die hangt te hangen) en terug een stokjestoer (toer 24 te maken) en dan nog een extra vastentoer.

Het is voor alle maten hetzelfde. Dus of ge nu de kleinste of de grootste maat maakt, maakt niet uit. Het zijn altijd deze toeren voor de mouwen.
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 19:50
Originally posted by bep bep wrote:

nee er staat in andere woorden :

begin aan de mouwen en haak toer 20, 21, 22 (met 1 mindering in), om toer 23 ( een gatenrand te maken) en terug een stokjestoer (toer 24 te maken) en dan nog een extra vastentoer.

Het is voor alle maten hetzelfde. Dus of ge nu de kleinste of de grootste maat maakt, maakt niet uit. Het zijn altijd deze toeren voor de mouwen.

Ja klopt,dank je.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 20:02
ik heb nog efkes iets toegevoegd tussen de haakjes (uitleg van mindering en waarom)


Als ge rekenmachinekundig proeflapke telt :

20 toeren = 21 cm = 0,95 maal 18,5 (cm die ge nodig hebt) = 17,6 toeren
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 20:15
Dank je,ik ga nu aan het middenstuk beginnen maar het gaat niet zo vlot als ik zou willen.Vaak ook andere dingen te doen.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2021 om 20:30
het is een 'hobby'hand'werkje' dat met liefde moet gemaakt worden. Dus niet rap rap rap.
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 09:02
Dat is waar,het valt mij wel op dat er een paar foutjes en een slechte vertaling in het patroon zitten zoals die 18,5 cm dat niet klopt en toren hoger i.p.v. 2 toeren gewoon zonder minderingen en slip i.p.v. naad.
Het lijkt wel of het door de vertaalsite van google is gehaald.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 10:11
LOL sorry maar ik moest er erg om lachen, zo lekker herkenbaar
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 10:55
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

LOL sorry maar ik moest er erg om lachen, zo lekker herkenbaar

Kan het mij voorstellen,het is dan ook de eerste en tevens laatste keer dat ik een patroon van Phildar maak.Confused
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 11:00
Het toerenaantal waar het middenstuk begint klopt volgens mij ook niet.

Vanaf toer 18 waar je moet beginnen aan het middenstuk komen het aantal toeren niet met elkaar overeen.

Bij de minderingen aan weerszijden is het totaal 29 toeren
Vanaf hetzelfde beginpunt waar de meerderingen in het midden moeten komen is het totaal 27 toeren volgens de beschrijving van het patroon.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 11:28
hoe komt gij aan 29 toeren? Ik kom maar aan 25 in totaal minderingen.

2 toeren hoger is dus 1 toer nikske en dan (2de toer) terug beginnen met minderingen in totaal 7 minderingen en dat 3 keer

8x3=24 + 1 extra mindering (1 toer hoger = dus direct de volgende toer)
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 13:12
Originally posted by Mirjam16 Mirjam16 wrote:

Originally posted by bep bep wrote:

op 18,5 cm moet ge aan sweerszijden 23 steken ongemoeid laten , want dat zijn de mouwen. En dan doet ge 2 toeren over de steken die overblijven en begint dan met de minderingen. (ik denk dat ge die 2 toeren nodig hebt om de oksel te vormen) Bij andere haakpatronen top down met aparte mouwen moet ge altijd een paar steken bij opzetten en nadien dat gatje dichtnaaien)

2 toeren niks + 1 (eenv mind) + 18 (6x3) + 1 = 22 toeren
Ik snap wat je bedoeld,de eerste 2 toeren niet minderen aan weerszijde,maar je moet de hele zin 3 x herhalen omdat er voor 2 tr hoger een * staat t/m 6 x 1 eenv mindering

Is het dan 2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen
2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen
2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen 

p.s.  Ik heb 7 minderingen opgeschreven omdat er staat:

* 2 tr hoger: 1 x 1 eenv.mindering, daarna in ieder toer 6 x 1 eenv mindering.*
Herhaal  * tot *  3 maal in totaal.
Dat zijn dat toch 7 toeren met minderingen achter elkaar?



Bovenstaande schreef ik eerder en toen schreef je dat dit klopt.

Na die toeren is het nog 1 zonder minderingen en als laatste 1 met een eenv mindering,dit zijn dat in totaal 29 toeren.


Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 13:27
Originally posted by bep bep wrote:

inderdaad het sterreke staat voor die 2 toeren.

en na die 2-7-2-7-2-7 komt er direct nog 1 mindering.

Zijn in totaal dan 28 toeren.

En tot en met die mouwen zijn het 17 toeren

Dat klopt al 17+28=45

en in totaal hebt ge dan 117 steken en dan is het verder haken op die middelste en dat zijn er dan 117-46 = 71 steken om te beginnen.


Na die 27 toeren komen er nog 2 bij volgens het patroon.

2-7-2-7-2-7
1 zonder minderingen omdat je zei dat hoger betekende dat dit een toer moet zijn zonder minderingen.
en hierna nog 1 toer met 1 eenv mindering
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 13:33





klopt inderdaad omdat ik toen dat sterretje niet voor die 2 toeren hoger had zien staan. Maar bij die 1 toer zonder minderingen na al die minderingen ben ik niet zeker, als ik naar de andere maten kijk. (bij sommige moet ge nog x aantal keer 1 mindering doen direct erop volgend) en bij uw maat denk ik dus dat ge gewoon nog 1 keer een mindering moet doen direct erop volgend.

Is een vraag om een enquete over te houden : wat is 2 toeren hoger?

is dat ------------------ 4
       ------------------ 3
       ------------------ 2
       ------------------ 1

Voor mij is dat dus 3. (van 1 te beginnen)

En de volgende : en daarna 1 toer hoger is voor mij dus 2. (ook weer van 1 te beginnen)

Efkes afwachten nu welke antwoorden er nog komen.

een aanklikbare link erbij gezet (is handiger)

https://www.hobbydoos.nl/maandag/281-haakpatroon-jurk.asp
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 13:38
Vreemd allemaal,degene die het heeft vertaald heeft niet erg haar best gedaan.Strenge glimlach

Zo jammer dat er dan niet staat:

1 of 2 toeren zonder minderingen dan weet je waar je aan toe bent.

Heb even een printscreen ervan bijgeplaatst zodat het in éen oogopslag te zien is,

Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 13:49
en dat komt omdat ze dat voor verschillende maten ineens schrijven, terwijl het even veel werk is om maat per maat te schrijven. Ik heb hierboven ergens verder weg ook iets van 72 en dan klopte da niet en dan maar proberen te verduidelijken. Maar als ik dat terug lees dan denk ik, wat hebt ge daarvan gemaakt (omdat ik dus terug ging en een stuk erbij en een stuk weg en dan staan er 2 stukken waar ikzelf kop noch staart aan krijg. Ik denk dat die van Phildar ook zo werken (misschien heb ik wel frans bloed door mij lopen en is er daar nog een jobke voor mij dan)
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 14:12
Originally posted by bep bep wrote:

en dat komt omdat ze dat voor verschillende maten ineens schrijven, terwijl het even veel werk is om maat per maat te schrijven. Ik heb hierboven ergens verder weg ook iets van 72 en dan klopte da niet en dan maar proberen te verduidelijken. Maar als ik dat terug lees dan denk ik, wat hebt ge daarvan gemaakt (omdat ik dus terug ging en een stuk erbij en een stuk weg en dan staan er 2 stukken waar ikzelf kop noch staart aan krijg. Ik denk dat die van Phildar ook zo werken (misschien heb ik wel frans bloed door mij lopen en is er daar nog een jobke voor mij dan)

En je woont toch niet in Wallonie?TongueWink
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
Mirjam16 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2021
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirjam16 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 15:27
Als je 1 toer minderingen overslaat dan krijg je 3 x 8 = 24 en als laatste zie je staan 1 toer hoger en 1 toer 1 eenv. mindering,dat zijn er dan 26 of je moet de ene toer hoger ook weglaten dan zijn het er 25

Alleen nog even uitrekenen of het aantal steken dan klopt wat er over moet blijven.

Het is wel een horrorpatroon dat eigenlijk herschreven en goed vertaald zou moeten worden.lol
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns