Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Phildar trui raglan

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Manon1991 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Manon1991 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Phildar trui raglan
    Posted: 24 Februari 2014 om 19:22
Ik heb een vraag over de raglan van een Phildar trui. Dit is mijn eerste trui die ik brei, maar ik kom er nu echt niet meer uit. Ik hoop dat iemand mij helpen kan. 
Op deze site staat het patroon:
http://www.breipatronen-gratis.nl/phildar-breipatroon-trui-met-lange-mouwen/  

Er staat beschreven:
Op 46 cm (78 naalden) hoogte na de boordsteek, maak voor de raglan aan weerszijden op 2 rechte steken van de kanten (zie gebruikte steken): 1 x 1 dubbele mindering, daarna om de 2 naalden:
2)  *1 x 1 dubbele mindering en 1 x 1 enkelvoudige mindering* herhaal van * tot * 3 maal in totaal en 3 x 1 enkelvoudige mindering

Er resten 2) 19 steken.
En vervolgens staat er op 57 cm (96 naalden) moet je een markeerring aanbrengen. Dus ik had het idee dat dat alles in 20 naalden moet worden uitgevoerd.

Hoe moet ik dit aanpakken? 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2014 om 19:46
Rustig, je moet het rustig aanpakken

Als nieuwe forumleden met de vraag in huis vallen, willen we ook graag weten voor wie we een raadsel oplossen.
Als je dit een leuk forum vindt, wil je je dan voorstellen, bij "even voorstellen", daar staat ook een welkomstbericht van Magtelt met tips.

Je bent op nld 78, in toer 79 minder je links en rechts 2 steken (47-4=43)
Daarna om de 2 naalden, toer 81 links en rechts 2 steken minderen (43-4=39)
toer 83 links en rechts 1 steek minderen (39-2=37)
toer 85 (37-4=33), toer 87 (33-2=31)
toer 89 (31-4=27), toer 91 (27-2=25) da's 3 keer in totaal
Dan krijg je die 3x1 minderingen toer 93 (25-2=23), toer 95 (23-2=21), toer 97 (21-2=19)

Dus ik kan er ergens een toer naast zitten, maar dat kun jij beter zien met het werkstuk voor je neus.
Oja, mijn ervaring met Phildar is dat ze met de mouwen soms wel een beetje aan de korte kant zitten, even goed meten
Back to Top
Manon1991 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Manon1991 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2014 om 20:25
Oké bedankt voor je snelle reactie, ik zal mij zo meteen even voorstellen!
Maar er staat om de 2 naalden? Betekend dat niet dat je dan gaat minderen, dan 2 naalden breien (zonder minderingen) dan de volgende naald minderen, daarna weer 2 naalden breien, dan weer minderen enzovoort?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2014 om 21:33
Dat betekent meestal ieder 2e naald.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2014 om 11:33
Originally posted by Manon1991 Manon1991 wrote:

Oké bedankt voor je snelle reactie, ik zal mij zo meteen even voorstellen!
Maar er staat om de 2 naalden? Betekend dat niet dat je dan gaat minderen, dan 2 naalden breien (zonder minderingen) dan de volgende naald minderen, daarna weer 2 naalden breien, dan weer minderen enzovoort?
Soms zou je die patronenschrijvers willen vierendelen of elkaars patronen laten breien. Maar over het algemeen is het wat Lida zegt, iedere 2e naald.
Net zoals ze b.v. vaak aangeven aan beide kanten 4 steken afkanten, die 4 steken kant je dus heen af aan het begin en op de terugweg (eigenlijk de volgende naald) ook aan het begin.
Soms vind je wel hele goede patronen, maar vaak is er volgens mij vertaald door een niet-breister
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2014 om 11:40
Of  vertaald door een computer.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Manon1991 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Manon1991 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2014 om 16:41
Ja, als ik het lees kan ik het ook op veel verschillende manieren opvatten en hoe langer ik er over na denk hoe ingewikkelder het wordt.. Mijn moeder zegt: "je moet het precies zo doen zo hoe het er staat." Maar als je letterlijk om de 2 naalden minderd, dan minder je de eerste keer aan de goede kant, de tweede keer aan de verkeerde kant van het breiwerk, de derde keer weer aan de goede kant enz. en ik heb me laten vertellen in de breiwinkel dat je normaal gesproken altijd aan de goede kant van het werk minderd of meerderd..
Maargoed, ik heb zo het vermoeden dat ik het voorpand en achterpand dus niet goed heb gedaan, want daar heb ik tussen de mindering en wel echt 2 naalden gebreid
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2014 om 16:46
je hebt toch een schematekening in je patroon staan ???

Als het aantal cm klopt dan zit je goed . Is het te hoog dan heb je er teveel pennen tussen gedaan te kort dan zij het er te weinig . Dus voordat je uit gaat halen eerst even meten
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2014 om 16:47
Er moest ook om en om een dubbele mindering en een enkele mindering gemaakt worden, misschien staat er daarom om de 2 naalden. Bij een gewone raglan minder je aan de goede kant 1 steek aan weerszijden.
Bij voor- en achterpand en bij de mouwen.

Is er een plaatje bij met cm's? Dat hoort wel bij een patroon. Dan kun je kijken of jouw breisel overeenkomt met de trui op het plaatje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns