Pimpelmees uit 75 vogels, bijen en vlinde |
Reageer |
Autheur | |
Zusjesk
Newbie Lid sinds: 22 September 2008 Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 November 2011 om 16:05 |
Ik heb een vraagje over het pimpelmeesje. Ik ben er nog maar net aan begonnen en loop al meteen vast. Er worden in het patroontje afkortingen gebruikt die niet op die manier voorin staan bij de uitleg.
Er zitten 9 steken op de naald (rij 12), dan staat er in het patroontje staat bij rij 13: 1r, 2rsam, 2raro, 2rasam, 1r en dan zou je 5 st over moeten houden. Maar ik hou 6 st over. Bij de uitleg voorin staat raro: één steek recht afhalen, één steek recht breien, afgehaalde steek overhalen. Bij 2raro denk ik dus dat ik dit 2 keer moet doen maar dan hou ik maar 4 steken over... 2rasam twee steken een voor een recht afhalen, deze twee steken samenbreien. Dan denk ik dat 2rsam een druk/typfout is? En hoe kan ik 2 steken recht afhalen om ze vervolgens samen te moeten breien. In de afkortingenlijst staat ook sam als samenbreien... Ik vind het maar ingewikkeld. Ik ben ook eigenlijk meer van het haken maar mijn vader wilde zo graag het pimpeltje... Ik hoop dat iemand mij kan helpen! |
|
sironsse
Newbie Lid sinds: 22 Maart 2014 Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
2raro staat in de legende als 2aro denk ik. Dus 2 steken recht afhalen, de volgende recht breien en de afgehaalde steken overhalen. Hierbij worden 3 steken dus gereduceerd tot één steek en kom je wel aan 5 st.
|
|
bloem
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8326 |
Post Options
Thanks(0)
|
ook ik heb het patroon gelezen en ben er maar niet aan begonnen.
Ik ga hem wel proberen te haken, maar dan zonder patroon |
|
oant Sjen
|
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(1)
|
Ik ken het boekje niet, dus ik kan er eigenlijk weinig over zeggen alleen iets algemeens.
Even iets knippen en plakken uit een ander topic;
1 dubbele overhaling(=2 . r. afh., 1s. r. br. dan de afgeh. s. overhalen)
Nou met een beetje moeite zou ik dan kunnen zeggen;
2ra (= 2 steken recht afhalen)
r (=1 steek recht breien)
o (= de afgehaalde steken overhalen)
= 2 raro
Je andere vraag hoe kun je 2 steken afhalen en dan samen breien, dat is eigenlijk redelijk simpel, je haalt 2 steken af.
Nu heb je dus 2 afgehaalde steken op je rechternaald, nu steek je de linkernaald in deze twee steken en dan brei je ze.
Volhouden, wij zijn er om je te helpen. Ik ga binnenkort iets haken (als breister) en dan mag jij mij troosten als
ik ergens niet uit kom |
|
sironsse
Post Options
Thanks(0)
|
@lw1463: Wat betreft "2 steken afhalen en dan samen breien". Wissel je dan je naalden van hand? Of brei je effectief op je rechterhand? Ofwel breng je de twee steken opnieuw naar je linkernaald, maar wat is dan het verschil met onmiddellijk de twee steken samen te breien?
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(1)
|
Ik ben lw niet ,maar je steekt je pen in van links naar rechts en dan minder je terwijl je ook verdraaid breit .
Ik denk dat ze dit zo doen om de minderingen naar elkaar toe te laten "kijken" |
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23669 |
Post Options
Thanks(0)
|
Elders in het boekje worden alle uitdrukkingen en afko's uitgelegd.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
Yobsje
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juni 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1408 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dit is een vraag uit november 2011, deze dame is al sinds december 2011 niet meer op het forum geweest, denk niet dat ze het nog leest.
|
|
Groet,
Yobsje |
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(1)
|
Haha da's lachen, maar dat geeft niet, ik kan sironsse antwoorden.
Je houdt je naalden gewoon vast zoals je ze al hebt, doordat je die 2 steken stuk voor stuk afhaalt draaien ze. Zodra je ze dan op je rechternaald hebt steek je de linkernaald er weer in en dan brei je eigenlijk gewoon met je rechternaald. Vooral op engelse sites zie je dat ze deze mindering mooier vinden dan de gewone 2 steken recht samenbreien. Minderingen leunen of naar links of naar rechts, daar wordt in patronen dan gebruik van gemaakt. O ja, omdat je steken draaien (het achterste pootje komt naar voren) is dit niet hetzelfde als 2 steken recht samenbreien. Bij 2 recht samenbreien steek je je naald in 1 keer door de 2 voorste pootjes van je steken. |
|
sironsse
Post Options
Thanks(0)
|
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had ongeveer hetzelfde probleem als deze dame drie jaar geleden, vandaar dat ik dit topic vond. :)
|
|
lw1463
Post Options
Thanks(0)
|
Ik vind dat wel een pluim waard
Laat je ons weten hoe het verder gaat, ik ben zelf niet zo van de frutsels maar ik kan wel erg genieten van wat anderen maken.
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |