Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Pop

 Reageer Reageer Pagina  <1234>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2020 om 17:22
Oogjes vóór of na het vullen erop borduren?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2020 om 18:12
Ik zou het er voor doen. Je kunt een satépen steken waar ze moeten komen, dan zie je de beide plekken. Je kunt voor het aanzetten van armen ook met satépennen werken. Maar wedden, dat er straks een tegengesteld antwoord komt? Dat is het leuke van deze hobby, je mag een eigen mening hebben.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2020 om 17:42
Ik heb het kopje nu af, het is alleen niet perfect bol, er zitten een paar deuken en hobbels in. Straks even kijken of dat verandert bij het vullen.

Ik heb lapjes vilt besteld om de oogjes mee te maken; als ik dat stevig vastnaai zal de baby daar niet aan kunnen pulken. En stel dàt ze het loskreeg, zal ze niet kunnen stikken in een stukje vilt.
Tenminste, dat denk ik? Het is zacht en heel dun, niet zo'n knikker als die veiligheidsoogjes.
Hoe dan ook erop borduren ging echt niet. Ik kreeg een willekeurige vlek in plaats van een rondje.


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2020 om 08:51
Bedoel je borduren op haakwerk of breiwerk? Dat is inderdaad moeilijk. Ik doe bij knuffeldieren vaak een kruisje als ogen. Vilt is een goed idee, en als je de draadjes van het naaien goed vastknoopt en vrij lang laat binnenin het hoofd, kan de baby er geen kwaad mee.

In de Aan de Haak special Amigurumi staat een Japans Lolita popje en die heeft alleen ogen, geen neus of mond en ze ziet er toch echt popperig uit. Het zijn veiligheidsoogjes, maar ik zou ze ook met een rondje vilt doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2020 om 12:51
Het gezichtje is klaar, ik heb nauwelijks borduurervaring dus het was wel even een gepruts.
Ik had het hoofd leeggehaald zodat ik van binnenuit kon borduren. Ik denk dat ik begrijp waarom het patroon zegt: als alles helemaal klaar is pas borduren. Mijn draad raakte de hele tijd verstrikt met de draad aan de werklus, en één keer heb ik die zelfs per ongeluk vastgenaaid. Knippen, knopen leggen.
Nou ja, al doende leert men.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2020 om 19:41
Ik neem uit luiheid vaak een te lange draad, en dan zit je met knopen en kronkels nog langer te mieren, dan wanneer je een paar keer een kortere draad had genomen. Maar ik ben pas 72, ik zit nog middenin het leerproces.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2020 om 22:02
Ik weet niet of het een bestaande uitdrukking is ,maar mijn moeder had het altijd over "lange draden luie naaisters " als ik met draden die in knoop zaten zat te hannesen

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 07:54
"Luienaaistersdraad" en "zondagssteek houdt geen week". Beide van mijn moeder.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 11:44
"Zondagssteek houdt geen week?" Wat is een zondagssteek?

Mijn pop heeft nu een hoofd (met gezichtje), een nekje en een stukje torso. Ik moet overstappen naar een andere kleur, maar mijn boek zegt niet hoe je dat moet doen met op deze manier in het rond haken.
Tips zijn erg welkom!
Er is ook een probleempje met gekleurde strepen haken bij 'spiraalhaken' zoals ik het maar even noem. Op YouTube zijn van die filmpjes die laten zien dat je strepen een soort van onderbroken zijn. Om dat op te lossen doen ze heel ingewikkelde dingen, ik begrijp het niet.
Hoe doen jullie dat?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 14:12
Een zondagssteek ,is wat het zegt een steek die je op Zondag maakte .

Het heeft dus met het ( strenge ) geloof te maken en wil dus zeggen dat alles wat je op Zondag doet niet langer dan een week houdt omdat het zondig zou zijn ,de z.g.n zondagsrust .
Wij gingen voeger iedere Zondag naar mijn Opa en Oma ,lieve mensen ,maar ik verveelde me als kind te pletter tussen dat gepraat van de volwassenen ,maar een handwerkje mocht niet mee . Thuis was het op een gegeven moment niet zo streng meer ,maar bij Opa en Oma was het een verbod ,ik denk omdat mijn ouders geen gezeur wilden hebben .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 15:21
Wij waren ketters, Luthers dus, maar mijn petemoei was Rooms. Ik denk dat mijn moeder dat van die zondagssteek heeft geleerd van haar "mevrouwen", ze is dienstmeisje geweest toen ze heel jong was.

Wij moesten 40 jaar geleden wel oppassen met tuinwerk op zondag, maar onze huidige buren zijn niet zo streng. En doen het zelf ook.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je bij rondhaken en kleur wisselen toch het beste een halve vaste kunt maken en dan in die steek de nieuwe kleur ophijsen met een lus. Voorzichtig proberen en als het niet gaat terugkomen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 15:35
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:


Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je bij rondhaken en kleur wisselen toch het beste een halve vaste kunt maken en dan in die steek de nieuwe kleur ophijsen met een lus. Voorzichtig proberen en als het niet gaat terugkomen.

Oké, dat zal ik proberen. (Had ook al zoiets gezien op een YouTube-filmpje.)
Ik vraag me alleen wel af of die halve vaste dan niet een steek extra in het werk maakt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 20:14
Maar daar komt dan een lus op en dan maak je in de volgende pas een vaste. Je haakt waarschijnlijk met naald 3, 3,5 of 4. Met naald 8 zou je het wel zien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 15:05
Het hoofdje+lijf is nu af, en ik heb een armpje. Voordat alles in elkaar wordt gezet, is het eigenlijk maar een luguber gebeuren. Ze is ook nog helemaal kaal; ik moet het haar maken van losse draden.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 16:51
Ik pak een nieuwe kleur altijd op bij de laatste doorhaal van de laatste steek van de vorige toer.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 17:40
Als de pop voor een klein kindje is, dan kun je het beste de haren stevig knopen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2020 om 12:06
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Als de pop voor een klein kindje is, dan kun je het beste de haren stevig knopen.

Het is zo'n knoop dat je de draad dubbelvouwt, door een steek heenhaalt en dan de uiteinden door de lus van het andere uiteinde haalt, en dan aantrekt. Ik zal er voor de zekerheid een briefje bij doen: 'Alleen mee spelen onder toezicht'.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2020 om 16:47
Onder de drie kunnen ze beter alleen onder toezicht spelen. En voor in bed kun je zo'n knuffel maken van een doekje met een kop erop, zonder gezicht. Daar kunnen ze mee friemelen voor ze inslapen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2020 om 17:52
Ik maak meestal een soort mutsje in de kleur van het haar. Je moet anders heel veel draden knopen om het hoofd bedekt te krijgen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2020 om 18:10
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Ik maak meestal een soort mutsje in de kleur van het haar. Je moet anders heel veel draden knopen om het hoofd bedekt te krijgen.

Ja klopt maar het ziet er leuker uit met losse draden (vind ik).
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns